י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
החיזבאללה בלחץ

מי הוא האיש שמפחיד את נסראללה יותר מכולם?

‏במשך שנים התרגלנו שאת השכנה שלנו מנהל בפועל בוס אחד - חיזבאללה. עכשיו מנסה מישהו לנגוס בכוחם. רועי קייס כתב לענייני ערבים על סמיר ג'עג'ע, שמלחיץ את נסראללה

מי הוא האיש שמפחיד את נסראללה יותר מכולם?
חסן נסראללה נואם צילום: צילום מסך

‏לקראת הבחירות לפרלמנט בלבנון בחודש הבא, הפוליטיקאי הנוצרי סמיר ג'עג'ע מעצבן את מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, שכן סמיר מנסה לנגוס בכוח האלקטורלי של בעלי הברית הפוליטיים של חיזבאללה.

בחודש מאי ייערכו בחירות לפרלמנט בביירות. במשך שנים התרגלנו שאת השכנה שלנו מנהל בפועל בוס אחד - חיזבאללה. עכשיו מנסה מישהו לנגוס בכוחם. המישהו הזה נולד בתחילת שנות ה-50 בפרבר הצפוני של ביירות, בן למשפחה נוצרית מארונית, שחייו נקשרו בקשר הדוק עם ההיסטוריה המדממת של לבנון - הפוליטיקאי הלבנוני סמיר ג'עג'ע, מנהיג המפלגה הנוצרית "הכוחות הלבנוניים". יואב זהבי ורועי קייס שוחחו על הסבך הפוליטי הלבנוני, שבתוכו בוחשים גם כוחות חיצוניים, על רקע המשבר הכלכלי החריף.

הכול מתקשר למצב הכלכלי הקשה בלבנון. אנחנו רואים את הקריסה הכלכלית, ולא מבינים איך לבנון עדיין עומדת כמדינה - ורובם המוחלט של הציבור במדינה מרגיש אותו. הוא גורם לייאוש וסלידה מהפוליטיקאים, מהאליטה, שבמשך שנים נחשבת כמי שגנבה את לבנון ואת משאבי המדינה.

בשנתיים האחרונות גם חיזבאללה לא מצליח להימלט מהביקורת הזאת - ואש הביקורת מלחכת בשולי גלימתו של נסראללה, אם כי היא עדיין לא משמעותית מספיק בכדי לנגוס בכוחו. אין לו באמת מתחרה, אבל הציבור מתחיל לראות בחיזבאללה סוג של בעיה. כשאנשים יוצאים לרחובות ושמים את נסראללה עם גרדום יחד עם המנהיהיגם האחרים - זה אומר משהו. אפילו אפשר לשמוע קריאות ברחובות של "חיזבאללה טרוריסט".

ב-78 ג'עג'ע היה אחראי לאחד ממעשי הרצח המזעזעים שקרו בלבנון. הוא פיקד על הכוח שהגיע לארמון של טוני פרנג'יה, שעמד בראש זרם "הנפילים" הנוצרי - ורצח אותו ואת ביתו הקטנה. בסופו של דבר יש איזו הבנה של לא מעט נוצרים שג'עג'ע יכול להוביל משהו - ומי שנחשב לרוצח מתועב הפך לתקווה בים של יאוש לבנוני. הוא ישב שנים ארוכות בכלא על הרצח הזה, בתנאים שזכו לביקורת אפילו מאמנסטי ובשנות ה-2000 הוא משתחרר והופך לגיבור מוכה.

לכתבתו המלאה של רועי קייס לחץ כאן

רועי קייס חיזבאללה לבנון בחירות חסן נסראללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד