ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הדיונים על חוק הגיוס • חשיפה

הקנאים בהצעה רשמית לוועדת חו"ב שתביא סוף לסאגת המשתמטים

האם נראה סוף להפגנות הסוערות של 'הפלג' לפחות לא נגד חוק הגיוס? 'בחדרי חרדים' חושף כי מסמך שהונח על שולחנה של ועדת החוץ והביטחון שדנה בימים אלה בחוק הגיוס, מציע לחבריה לכלול כמה תיקונים שימגרו את תופעת ההשתמטות מצה"ל | כל הפרטים בפרסום ראשון 

הקנאים בהצעה רשמית לוועדת חו"ב שתביא סוף לסאגת המשתמטים
קנאים מפגינים נגד הגיוס צילום: פלאש 90

מסמך מעניין וחריג הונח בימים האחרונים על שולחנם של חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת שדנים בתקופה זו בחוק הגיוס ובהסדרת מעמדם של בני הישיבות מול רשויות הצבא. באמצעות עורכי הדין שמואל הורביץ ונדב גדליהו הציגו חוגי הקנאים נייר עמדה בשם 'איחוד הישיבות', העמותה המייצגת את ישיבות הקנאים, מטעם העדה החרדית, נטורי קרתא וסאטמאר. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

במסמך שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', דורשים עורכי הדין בשם המוסדות להביא לפתרון של מאות משתמטים, רובם משתייכים לחוגי הקנאים, וכן הקלות נוספות בהגשת הדחייה של בן ישיבה, מה שעלול להביא לסיום הסאגה שתטיב גם עם 'הפלג הירושלמי' שיחלו להגיש את דחיית 'תורתו אמונתו'. באם ישכילו בצבא לאמץ את הפתרון הרי שהמהלך יביא לקץ ההפגנות החוזרות על עצמן מידי תקופה, תוך חסימות כבישים ונזק לרכוש ציבורי.

עורכי הדין מציגים במסמך את הבג"צ שהוגש על ידי 'הפלג הירושלמי', שדן במעמדם של כ-700 בחורי ישיבות שהפכו למשתמטים בתקופה שאחרי ביטול 'חוק טל' על ידי בג"צ שפקע מאוחר יותר, אז הצבא לא הכיר בדיחויים של בני הישיבות, וממילא לא זימן את התלמידים ללשכות הגיוס, כך שאותם מאות תלמידים איבדו את מעמדם.

בג"צ ביקש בזמנו מהכנסת להסדיר את מעמדה של אותה קבוצת בחורים שמסובכים כעת מול הצבא ודרש להגדיר את מעמדם בחקיקה בכנסת. אך בחוק הקיים לא הוסדר מעמדם. "החלטות בג"ץ נשמטו מהצעת החוק מתוך נוחות הצבא למרבה הצער", מבקשים הקנאים באמצעות עורכי הדין להסדיר את מעמדם. כך במסמך שתוכנו נחשף כאן ב'בחדרי חרדים' לראשונה.

בהתייחס להורדת גיל הפטור לגיל 21, מציעים ב'איחוד הישיבות׳ לפטור את הבחורים מגיל 21 רטרואקטיבית, דהיינו לפטור את כל מי שמלאו לו 21 מאז ביטול החוק על ידי בג"צ - שלהי שנת 2017. הצעה כזאת נועדה להסיר מעמד של עשרות ושמא מאות משתמטים ולהביא לרגיעה ביחסי הכוחות בין הגורמים הקיצוניים, בהם 'הפלג הירושלמי' שלא מתייצבים בלשכות הגיוס לבין רשויות הצבא.

בעמותה המייצגת את העדה החרדית, נטורי קרתא וחסידות סאטמאר בארץ, מציעים תיקונים נוספים שאם יתקבלו יביאו סוף לסאגת ההפגנות מידי כמה חודשים, כך שגם ב'פלג הירושלמי', כמו גם הקנאים יוכלו להסדיר את מעמד בן הישיבה כפי שנדרש, ולא יימנעו, כפי שנוהגים כיום מה שהופך אותם למשתמטים וכשהם נעצרים חבריהם יוצאים להפגנות סוערות.

ל'בחדרי חרדים' נודע עוד כי עורכי הדין מציעים גם כן לחברי ועדת חוץ וביטחון, לבטל את הבדיקות הרפואיות כתנאי לקבלת דחייה לשירות בצה"ל, העתקת האחריות להעברת הסדרי בן ישיבה מהתלמידים לישיבות וכן ביטול חובת התייצבות ואפשרות להגשת הטפסים הדרושים דרך הדואר. שכל אלה יאפשרו להם להגיש דחייה ולהביא לרגיעה קריטית ביחסי הקנאים מול רשויות צה"ל ומיט"ב הממונה על גיוס המיועדים לשירות ביטחון.

הקנאים הפלג הירושלמי תיקון חוק הגיוס חשיפה הפגנות הפלג הפגנות הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד