י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

זיגזג • מה הוביל להסכמה המחודשת של פלג מהרי"י?

זיגזג בויליאמסבורג: פלג מהרי"י מסאטמר הסכים להשתתף בעצרת נגד הגיוס, התחרט - ושוב הסכים • שני עיתוני הפלגים - 'דער איד' ו'דער בלאט' - מדווחים על העצרת

הפגנת העדה. צילום: קובי הר-צבי
הפגנת העדה. צילום: קובי הר-צבי

זיגזג בוילאמסבורג: פלג מהרי"י בסאטמר, שאישר אתמול בבוקר את השתתפותו בעצרת נגד הגיוס שתתקיים במנהטן ביום ראשון, הודיע אתמול בערב כי הוא מתנגד לשיתוף פעולה.

לאחר מו"מ ממושך הגיעו הצדדים להסכמה, כי בנוסף להשגים שכבר קיבלה קהילת האדמו"ר מהרי"י, יצטרף דובר נוסף מטעמה: הגאון רבי נחמן שטאובר, מראשי הישיבה של הקהילה. בכך נסללה הדרך לאיחוד המחודש.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי סלע המחלוקת היה כאשר גורמים קיצוניים בקרב פלג מהרי"י מסאטמר, התנגדו לחבירה לפלגים ליטאים לצורך ההפגנה בטענה כי אסור להשתתף בעצרת אחת יחד עם "הליטאים הרשעים".

אולם לאחר שמישהו פקח את עיני אותם גורמים, כי גם בעצרת שארגנה 'העדה החרדית' לפני שבועיים, היא חברה לפלגים בציבור הליטאי, הוסר אבן הנגף מהשולחן והצדדים חזרו להידברות שהולידה את הסיכום החדש.

במקביל ירדו לדפוס שני העיתונים של הפלגים בסאטמר - 'דער בלאט' ו'דער איד' - כאשר שניהם מדווחים ומפרסמים מודעה בנוסח אחיד על העצרת המתוכננת. בכך הגיע המבוי הסתום לסיומו ופריצת הדרך הזו, היא סופית.

ממידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' עולה, כי לאחר הפיצוץ בין שני פלגי סאטמר, היה זה הספרא דדיינא של 'התאחדות הרבנים', הרב יצחק גליק, משושביני ההסכם - המזוהה עם מחנה האדמו"ר מהרי"י - שחידש את המגעים וגישר שוב על הפערים.

אתמול בבוקר (ד), הודיעה 'התאחדות הרבנים' על הסכמתה להשתתף בהפגנה נגד חוק הגיוס בכיכר פדרל פלאזה במנהטן, בה ישתתפו גם החוגים הליטאיים, ובראשם ראשי ישיבת לייקווד.

עיקר הדיון שנערך ב'התאחדות' לא נגע חלילה בנושאים אידיאולוגיים, אלא בשאלות מעמד וכבוד. לאחר דין ודברים פלג האדמו"ר מהרי"י מסאטמר, זכה בתפקידים הבכירים: ראשות העצרת ונואם מרכזי בדמותו של אבד"ק דושינסקיא.

עוד בנושא:
מויליאמסבורג למנהטן: אלפים יצעדו בלבוש שק
אחרי 14 שנה: אדמו"רי סאטמר יפגינו יחד

האדמו"ר מהר"א מסאטמאר, מי שיזם את העצרת, הביע את שמחתו על כך, אף שהיו שמחו על שהפלג שלו אינו זוכה לכל ייצוג בעצרת. עם בוקר אתמול אף התייחס לנושא, במסגרת שיעור בספר תהילים. האדמו"ר אמר: "לפי שמצוות לאו להינות ניתנו, איני מתכוון להנות מקיום העצרת ואיש מטעמי לא ינאם בה".

אלא שאישים קיצונים בפלג מהרי"י סאטמר מחו על הכוונה להשתתף בעצרת וטענו כי אסור להשתתף בעצרת עם "הליטאים הרשעים". היו שאמרו שיש לשתף פעולה עם המגזר הליטאי כפי שנעשה בישראל.

אך ידם של הקיצונים הייתה על העליונה. הבוקר נמסר כי אנשי הפלג לא ישתתתפו בעצרת, וכי למעשה מעולם לא הובעה הסכמה להשתתף בה. כאמור, בסופו של יום יושרו ההדורים.

העימות הפנימי כה גדול, עד שדי בכל אי הבנה, פעוטה ככל שתהיה, כדי לגרום להתלקחות חדשה.
סאטמר עצרת גיוס מנהטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד