כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

פינדרוס: "מתחנן לצעירים לא להגיע" • דייטש: "גדולי ישראל התלבטו שבוע"

סגני ראש העיר בראיונות לקראת 'עצרת האברכים', המתוכננת להתקיים בכותל ביום ראשון כמחאה נגד 'נשות הכותל' • פינדרוס: "הן באות רק כשמצליחות לעורר עניין תקשורתי ולהשחיר את החרדים" • דייטש: "לתקשורת מספיק קומץ פרובוקטורים, מדובר בסיטואציה בזויה"

הפגנת 'בנות הסמינרים' בחודש שעבר. צילום: קובי הר צבי
הפגנת 'בנות הסמינרים' בחודש שעבר. צילום: קובי הר צבי



לאחר ש'נשות הכותל' קיבלו גושפנקא מבית המשפט להמשיך במנהגן, הורו אתמול (ד) גדולי ישראל לאברכים לבוא ביום ראשון הקרוב לרחבת הכותל המערבי ולהתפלל שם את תפילת שחרית, בכדי למחות על הניסיונות החוזרים ונשנים של הקבוצה הסהרורית לפגוע בקדושת הכותל.

מי שעומד מאחורי ארגון העצרת, הוא סגן ראש עיריית ירושלים, יצחק פינדרוס, ועמיתו מ"מ ראש העיר, יוסי דייטש. בשעות אלו עמלים השניים על ארגון עצרת הענק - בה צפויים להשתתף אלפי אברכים מכל רחבי הארץ.

השניים עסוקים בעיקר בארגון מערך ההסעות לעצרת, בשכירת סדרנים שיוודאו שהמתפללים לא נגררים לפרובוקציות שעשויה קבוצת התמהוניות ליזום, ומנסים לענות על ההתעניינות התקשורתית הרבה והפניות המגיעות מכלי תקשורת מכל העולם.

בין לבין, הצלחנו לתפוס אותם לשיחה קצרה.

פינדרוס. צילום: קובי הר צביצילום: פינדרוס. צילום: קובי הר צבי
פינדרוס. צילום: קובי הר צבי


פינדרוס: "קבוצה שמתפרנסת מליבוי שנאה לחרדים"

"קודם כל חשוב להבהיר שהעצרת שתיערך ביום ראשון הקרוב היא לא הפגנה. אנחנו לא מפגינים, אנחנו כואבים. גדולי ישראל אליהם נכנסתי בימים האחרונים מזועזעים מהניסיונות הבלתי פוסקים לפגוע בקדושת הכותל המערבי, המקום המקודש ביותר לעם היהודי", פותח יצחק פינדרוס.

"מחובתנו, דווקא בימים בהם הציבור החרדי נמצא בשורת מאבקים כמוהו הוא לא ידע מאז קום המדינה, להבהיר בצורה הברורה ביותר מהם הדברים עליהם לא נוכל לעבור בשתיקה. לא, לא מדובר בכסף, לא מדובר בתקציבים. מדובר בשריד בית מקדשנו, ואנחנו לא יכולים בשום פנים ואופן לראות את הפגיעה המתמשכת במקום הזה".

פינדרוס, המתגורר ברובע היהודי בירושלים - סמוך ונראה לכותל המערבי, לקח את הפרויקט הזה באופן אישי. "כמעט ואין יום שאני לא נמצא בכותל המערבי", הוא אומר.

"מי נמצא שם? מי פוקד אותו 24 שעות ביממה? מי מגיע אליו במסירות נפש בימים של שרב ושל שלג? רק אנשים שומרי תורה ומצוות. מגיעה קבוצה שמתפרנסת מליבוי השנאה, וזוממת להחריב – פשוטו כמשמעו - את הכותל.

"אני יכול לומר לך מעדות אישית: מעולם לא ראיתי את אותם נשים בימים כתיקונם בכותל המערבי. הן באות רק כשהם מצליחות לעורר עניין תקשורתי. רק כשהן חושבות שהן תצלחנה להשחיר את פניה של היהדות החרדית. אנחנו לא ניתן לזה יד".

• איך תוכלו לוודא שהפעם לא ייגררו משתתפים לפרובוקציות?

"כל גדולי ישראל שהורו על קיום עצרת התפילה, הדגישו שוב ושוב: אין לעשות שום דבר שיחלל שם שמיים. אני ממש מתחנן בפני בחורים צעירים: תישארו בבית! זה לא מקומכם! בכוונה אנו פונים דווקא לאברכים בקריאה להשתתף בעצרת, משום שהם מבינים את חומרת הפגיעה בכותל מחד, אך את חשיבות קידוש שם שמים מאידך.

"אנחנו עושים הכל כדי לוודא שהשוליים שמעוניינים במעט אקשן לא יגיעו למקום. אנחנו גם נבקש מכל מי שרואה אי מי שמתכונן לבצע פרובוקציה - לפנות לסדרנים. האחרונים הונחו באופן חד משמעי להרחיק כל פרובוקטור מידית מהמקום!"



דייטש: "לתקשורת מספיק קומץ פרובוקטורים"

מ"מ ראש עיריית ירושלים, יוסי דייטש, מסביר כי מטרת העצרת היא להבדיל בין נשות הכותל וציבור המתפללים. "המטרה של אותן נשים היא לקעקע את המקום הקדוש ביותר של העם היהודי. אם זה היה תלוי בהן - הן היו הופכות את הכותל למקום של פסטיבלים. דרך קיומה של עצרת תפילה נמחיש את ההבדל בין הקבוצה ההזויה והתמהונית הזו, לבין ציבור שעבורם הכותל הוא המקום הקדוש ביותר".

"יש לנו בקשה אחת", אומר דייטש, "שיגיעו כמה שיותר אברכים במטרה להתאחד בתפילה. לא לחינם לקח כמעט שבוע ימים עד לקבלת ההחלטה בבתיהם של גדולי ישראל - האם לקיים את העצרת או לא. היה חשוב למנוע את מה שאירע בחודש שעבר, כשהנשים הצליחו לעורר פרובוקציה ולגרור שוליים לאלימות. מספיק שיהיו 5 אנשים שיעוררו מהומה או יגררו לאלימות ובתקשורת כבר לא יזכרו את גודל המעמד - אלא רק את הבלגן".

לדברי דייטש, ממשלת ישראל לא עושה די כדי לתקן את המצב. "אם הייתה ממשלה אחראית בישראל, כבר היו מחוקקים את התקנות מחדש ומחזירים את המצב לקדמותו. צר לי שאין אחראים במדינה, שיש שופטים הזויים שבניגוד לפסיקת בג"ץ משנים את המציאות, ובשל כך אנו נאלצים לעמוד בפני סיטואציה בזויה - שצריכים לקיים עצרת תפילה רק בגלל קבוצת הנשים הזו".
עצרת תפילה דייטש פינדרוס תפילה פרובוקציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד