י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

"דעת תורה לקיים מחאה" או "אין לעשות הפגנות"?

הגרא"ב וואכטפויגל פרסם בשם הגר"ח קנייבסקי מכתב תמיכה בעצרת בניו-יורק • אלא שבני הגר"ח מפרסמים בשמו מכתב נגד: "אין לעשות הפגנות" • בפנים: המכתבים

הגר"ח קנייבסקי. צילום: יעקב כהן
הגר"ח קנייבסקי. צילום: יעקב כהן

רבבות צפויים להתכנס מחר (א) בכיכר פדראל פלזה במנהטן, כדי למחות נגד גזרת הגיוס המרחפת על עולם התורה בארץ-ישראל.

מלבד שני הפלגים היריבים בסאטמר, אישרו גם חוגים נוספים את השתתפותם, ביניהם גם חוגים ליטאיים. אבל בעוד שבישראל עדיין מתחבטים בשאלת דעתם של גדולי ישראל על ההפגנות וההשתתפות בהם, פורסם ביום שישי בעיתון 'הפלס' מכתב, עליו חתום הגאון רבי אליהו בער וואכטפויגל, ראש ישיבת סאוט פולסבורג, הקורא לציבור לחזק את ידי מקיימי העצרת וקורא לכל מי שיכול להשתתף בה.

עוד בנושא:
אחרי 14 שנה: אדמו"רי סאטמר יפגינו יחד
זיגזג • מה הוביל להסכמה המחודשת של פלג מהרי"י?
החרדים בארה"ב נגד גזירת הגיוס • סיקור מיוחד: לקראת מעמד הרבבות

במכתב מצטט הגרא"ב וואכטפויגל את הגר"ש קנייבסקי, בנו של הגר"ח קנייבסקי: "וכן ענה לי מרן הגאון הגדול הגר"ח קנייבסקי שליט"א על-ידי בנו נאמנו הגאון רבי שלמה קנייבסקי, כי 'דעת תורתו מסכמת בזה לעשות כל מה שאפשר, ולקיים מחאות בחו"ל על גזירת השמד ועקירת התורה שבארץ ישראל'".

אלא שלידי 'בחדרי חרדים' הגיע מכתב הפוך, עליו חתומים שני בניו של הגר"ח קנייבסקי - הרב שלמה והרב יצחק שאול קנייבסקי - בו הם כותבים: "נתבקשנו מאאמו"ר מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א לפרסם דעתו, שאחרי שדעת הגראי"ל שטיינמן שליט"א שאין לעשות הפגנות ואין תועלת בזה, והעיקר הוא להרבות בתורה ויראת שמיים ותפלות, ורק על ידי זה יתבטלו כל הגזירות הרעות, ודאי גם דעתו כן - וככל אשר יאמר מרן הגראי"ל כן יעשו".

בתחתית המכתב אף הוסיף הגר"ח בכתב ידו: "הכל ברור ושריר וקיים".

במקביל, ראש ישיבת פילדלפיה הגאון רבי שמואל קמינצקי, חבר מועצת גדולי התורה של אגו"י באמריקה, פרסם ביום שישי מכתב לבני התורה בארה"ב, ובו הורה שלא להשתתף בהפגנה.

"אל כל תלמידי היקרים, שאול שאלתם את חוות דעתי בקשר להפגנה שתהיה במנהטן אם להשתתף או לא, ואם כרוך בזה עניין ביטול תורה. לדעתי רק תורה ותפילה יעזרו לבטל הגזירות הנוראות בא"י, לכן נכתב על ידי מרנן הגאונים הגראי"ל והגרח"ק שליט"א במכתב שהגיע אלי היום עש"ק פרשת קרח שלא לעשות הפגנות... וככל אשר יאמר מרן הגראי"ל כן יעשו".

המכתב פורסם בכל הישיבות הליטאיות ובכל בתי המדרש בלייקווד, בורו פארק, בלטימור ובכל הריכוזים החרדיים ברחבי ארה"ב.





הפגנה הכחשה הגר''ח מכתב תמיכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד