כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הדרמה במערכת הפוליטית

ממשלה חדשה או בחירות; חשש שסילמן תחזור בה | עושים סדר

אחרי הודעתה הדרמטית של סילמן, בפני האופוזיציה שתי אפשרויות: פיזור הכנסת והקדמת הבחירות או למצוא שבעה עריקים נוספים ולהקים ממשלה חלופית • וגם: החשש באופוזיציה שסילמן תשוכנע לשוב לקואליציה בתמורה לתפקיד או עצירת חקיקה אנטי דתית. ארי קלמן עושה סדר

ממשלה חדשה או בחירות; חשש שסילמן תחזור בה | עושים סדר
מליאת הכנסת צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הודעת חברת הכנסת סילמן על פרישה מהקואליציה הכתה בהלם את רוב חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, מלבד כמה מראשי סיעות הימין באופוזיציה שידעו על המהלך כבר ביום שני.

כעת, עם פרישת סילמן. הממשלה מאבדת את הרוב בכנסת, ונכון לעכשיו היא נמצאת במצב של תיקו - שלרוב משחק לידי האופוזיציה, וכך הממשלה לא תוכל להעביר אף חוק בתיקו 60 -60.

כעת עומדות בפני האופוזיציה שתי אפשריות, להן נדרשת קודם כל מלאכה שייתכן ותהפוך כעת לקלה והיא לגייס עורק נוסף מימינה או מתקווה חדשה, כדי לפזר את הכנסת ולצאת לבחירות או שמא לגייס קבוצת חברי כנסת שתביא לממשלה חדשה כבר בכנסת הנוכחית.

בפני האופוזיציה שתי אפשריות עיקריות: הראשית היא הקמת ממשלה חלופית, אפשרות קצת סבוכה שכן נדרשים 7 חברי כנסת שיערקו מהקואליציה ויתמכו בהקמת ממשלה חדשה מתוך הכנסת הנוכחית בראשות הליכוד.

‏הדרך לעשות זאת היא באמצעות הצעת אי אמון קונסטרוקטיבית והקמת ממשלה חדשה בכנסת הזאת. אינטרס של גורמי הימין בקואליציה שלא ירצו להסתכן בבחירות. מהלך שגם ימנע מלפיד להיות ראש הממשלה הזמני כפי שקובע החוק במקרה של פיזור הכנסת.

האפשרות שניה והריאלית יותר היא פיזור הכנסת ברוב של 61 והליכה לבחירות. למהלך הזה נדרש תמיכה של ח"כ בודד אחד, יחד עם תמיכת הרשימה המשותפת ששואפת להפיל את רע״מ וככל הנראה תתמוך בהקדמת הבחירות.

לפי חוק ממשלת החלופים, במקרה של פיזור הכנסת ראש הממשלה החלופי יאיר לפיד נכנס אוטומטית לתפקיד ראש הממשלה, הדבר יכול דווקא להועיל למחנה בימין ויחזק אותם בבחירות אחרי שהם יציגו את לפיד כסכנה שהוא מנהל את המדינה

התקופה הקרובה תתלווה בחשש, שכן ייתכן ובקואליציה יפתחו במו"מ מואץ כדי שסילמן תשוב לקואליציה, שמא תקבל התחייבות לשר בממשלה או הסכם שיחתם מולה כי החקיקה האנטי דתית תיעצר. כך או כך, הדבר גורם לחשש באופוזיציה שימתינו עד לחזרת הכנסת מהפגרה (בעוד חמישה שבועות) בדריכות רבה.

עידית סילמן פרישה מהממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד