ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
הרוסים מאיימים

פינלנד ושוודיה יתקבלו בברכה לנאט"ו אם יבקשו להצטרף

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר כי פינלנד ושוודיה הן הבאות בתור להצטרך לנאט"ו. הוא הסביר כי משמעות המהלך היא שבירת הסכמי נייטרליות ארוכי שנים שנחתמו עם רוסיה. שוודיה ופינלנד בחרו את החברות בנאט"ו בעקבות המלחמה באוקראינה

פינלנד ושוודיה יתקבלו בברכה לנאט"ו אם יבקשו להצטרף
אילוסטרציה צילום: Pixabay

ינס סטולטנברג, ראש ברית נאט"ו אמר אתמול שפינלנד ושוודיה שניהם יתקבלו בשמחה ואמר 'ברוכים הבאים'. רוסיה זועמת ומאיימת בתגמול. "פינלנד ושוודיה יתקבלו בברכה לנאט"ו אם יבקשו להצטרף" אמר ראש הברית, זאת תהיה מכה קשה עבור רוסיה על רקע הפלישה המדשדשת של פוטין לאוקראינה.

ינס סטולטנברג, מזכ"ל נאט"ו, אמר במסיבת עיתונאים כי הברית המונה 30 חברים תפעל להתגבר על 'חששות הביטחון' של המדינות המבקשות להצטרף על רקע החשש שרוסיה תנקום. הוא נאם לאחר שראש ממשלת פינלנד, סננה מרין, אמרה כי ארצה יכולה לקבל החלטה על הצטרפות לברית תוך שבועות, וגם סקרים בשוודיה הראו שרוב האנשים תומכים בחברות. שוודיה ופינלנד יהיו 'ברוכות' בנאט"ו אם יחליטו להצטרף, אמר ראש הברית. שוודיה ופינלנד יהיו 'ברוכות' בנאט"ו אם יחליטו להצטרף, אמר ראש הברית.

פינלנד, שנלחמה בסכסוך קצר אך עקוב מדם עם הסובייטים לקראת מלחמת העולם השנייה, הייתה ניטרלית רשמית מאז חתימת הסכם ב-1948. כחלק מההסכם, פינלנד הסכימה לעולם לא להצטרף לברית צבאית הנתפסת כעוינת לרוסיה, ולעולם לא תאפשר שימוש בשטחה להתקפה נגד רוסיה, ומחזיקה כוחות מזוינים למטרות הגנה עצמית בלבד.

בתמורה, פינלנד שחולקת גבול של כ-1500 קילומטרים עם רוסיה - קיבלה ערבויות מצד מוסקבה שהיא לא תותקף. אבל בעקבות פלישת פוטין לאוקראינה, שקיבלה גם ערובות ביטחוניות בתמורה לוותר על נשק גרעיני סובייטי בשטחה, אמרה מרין שמדינתה צריכה לחשוב מסלול מחדש על מדיניות החוץ שלה. "עלינו להעריך הן את ההשפעות לטווח הקצר והן בטווח הארוך. יחד עם זאת, עלינו לזכור את המטרה שלנו: להבטיח את הביטחון של פינלנד והפינים בכל המצבים", אמרה. שוודיה, שגם לה יש הסכם נייטרליות עם רוסיה, טוענת ש-60% מהאנשים מעדיפים כעת להצטרף לנאט"ו.

"פינלנד ושבדיה מקבלים אזהרות תכופות מרוסיה", אמרה קיארה רופא, פרופסורית ללימודי מלחמה באוניברסיטת ההגנה השוודית, לערוץ FRANCE 24. "אף אחד לא באמת מאמין שמתקפה קרובה, אבל התברר מאוד שאנחנו נצטרך להתכונן למקרה הזה", הוסיפה. רוסיה הזהירה בעבר מפני "השלכות צבאיות ופוליטיות חמורות" אם פינלנד או שוודיה יצטרפו לברית".

הן פינלנד והן שבדיה התקרבו לנאט"ו בשנים האחרונות, כאשר רוסיה הפכה ללוחמנית יותר עם שכנותיה, ובמרץ שוודיה העמידה חטיבה משותפת כחלק מתרגיל אימון בנורבגיה למרות שאינה חברה בברית. התרגיל היה מתוכנן זמן רב, אבל הפלישה של רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר הוסיפה שמן למדורה.

סטולטנברג הודיע ​​בתחילת מרץ כי נאט"ו חולקת כעת את כל המידע על המלחמה באוקראינה עם שוודיה ופינלנד. שתי המדינות משתתפות בקביעות בפגישות של נאט"ו. ובתרגילים בנורבגיה, סטולטנברג אמר ש"אין מדינות אחרות בעולם שותפות קרובות יותר כמו נאט"ו". אבל הוא ציין הבדל חשוב, "הערבויותה ביטחוניות המוחלטות שאנו מספקים לבעלות ברית נאט"ו, הן רק לבעלות ברית של נאט"ו, סטולטנברג אמר שאפשר יהיה לאפשר לפינלנד ולשוודיה להיכנס די מהר".

מלחמת אוקראינה רוסיה האיחוד האירופי נאט''ו שוודיה פינלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד