כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
בעקבות מלחמת האזרחים

חשש בישראל: צפון המדינה יכותר עם חיזבאללה והשיעים

השינוי הדמוגרפי שנגרם ממלחמת האזרחים בסוריה עלול לפתוח חזית חדשה. התחזקות האוכלוסייה השיעית בדרום המדינה משמשת קרקע פורה לארגוני הטרור, שעל פי ההערכות כבר גייסו כמה מאות לשורותיהם

חשש בישראל: צפון המדינה יכותר עם חיזבאללה והשיעים
הגבול בין ישראל לסוריה ברמת הגולן צילום: Michael Giladi/Flash90

השינוי הדמוגרפי שנגרם ממלחמת האזרחים בסוריה עלול לפתוח חזית חדשה: התחזקות האוכלוסייה השיעית בדרום המדינה משמשת קרקע פורה לארגוני הטרור, שעל פי ההערכות כבר גייסו כמה מאות לשורותיהם. כך מפרסמת הבוקר (רביעי), כתבת לענייני צבא וביטחון של "ישראל היום", לילך שובל.

עם תום מלחמת האזרחים בסוריה, בצה"ל מזהים איום חדש שמביאים עימם השינוי הדמוגרפי והגידול הניכר באוכלוסיית השיעים והעלאווים בסוריה, כשהמצוקה האזרחית גואה, החשש הוא שאיראן וחיזבאללה ינצלו את המצב כדי לגייס תומכים ופעילים מקרב בני העדה השיעית, בדומה למה שעשו בלבנון. כך פרסמה לילך שובל "בישראל היום."

בזכות ניצחונו במלחמת האזרחים שנמשכה כמעט עשור, נדמה כי הנשיא הסורי אסד מנסה להחזיר את עצמאותה המלאה של מדינתו.

בשנה וחצי האחרונות נדמה כי אסד "נולד מחדש". הוא שולט על קצת יותר מ־60% מהשטח המקורי שהיה בשליטתו לפני 2011, כששארית השטח מתחלק בין הטורקים, הכורדים (בתמיכת ארה"ב) והמורדים שנותרו עם מעוז משמעותי אחד באידליב.

מלבד השינוי הטריטוריאלי, המלחמה הביאה עימה גם שינוי ניכר בהרכב הדמוגרפי בסוריה של אסד. אם בשנת 2011, ערב מלחמת האזרחים, מנתה אוכלוסיית סוריה כ־21.3 מיליון תושבים, 59% מהם סונים, 11% עלאווים ורק 4% שיעים, הרי כיום מונה אוכלוסיית סוריה בשטח שבשליטת אסד כ־10 מיליון אזרחים בלבד, כאשר השיעים מהווים 10% מהאוכלוסייה והעלאווים כ־30%.

כלומר, אם לפני עשור השיעים והעלאווים היוו כ־15% מאוכלוסיית סוריה, הרי כיום הם מהווים כבר כ־40% מהאוכלוסייה בסוריה של אסד, והצפי הוא שהשיעור היחסי שלהם יגדל, כאמור, דבר המהווה אתגר בטחוני לא פשוט לישראל. 

לא מעט מאותם שיעים אזרחי סוריה של אסד מתרכזים דווקא בדרום סוריה, קרי, ברמת הגולן הסורית, הגובלת עם ישראל. כך, בכפרים קרפא וסידה־זינב קיימת קהילה גדולה מאוד של שיעים, המונה אלפי תושבים.

צריך להבין, האוכלוסייה השיעית מהווה פוטנציאל גיוס משמעותי לגורמי הטרור בראשות איראן, ועל פי ההערכות בישראל, כבר כעת יש כמה מאות בודדות שגויסו על ידי חיזבאללה או איראן ושלוחותיה.

לא בטוח שבכירי מערכת הביטחון הישראלית מודעים מספיק למגמה הדמוגרפית, שעלולה להפוך למשמעותית יותר ככל שיחלוף הזמן, ולהפוך לבעיה ביטחונית שתאיים על צפון מדינת ישראל. אם אכן יתממש תרחיש האימים, הרי צפון מדינת ישראל יכותר עם חיזבאללה בגבול לבנון והשיעים שבגבול סוריה.

 

רמת הגולן שיעים אסאד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד