י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
דעת הקהל בעולם

רוסיה VS אוקראינה - האם החלש הוא בהכרח הצודק?

דעת הקהל בעולם כיום קובעת כי אנו צריכים לצדד באוקראינה. אך כשננסה להרחיב מעט את הדיון עם הסביבה שלנו מהשאלה "מדוע החלטתם לתמוך דווקא באוקראינה?" רובם יפלטו כמה משפטים כמו "ראית איזה אכזר פוטין?". "ראית מה עשה להם?" אך לא באמת יצליחו לענות על השאלה ולספק הסבר מנומק / דעה

רוסיה VS אוקראינה - האם החלש הוא בהכרח הצודק?
מלחמת רוסיה באוקראינה צילום: צבא אוקראינה

בואו נעשה ניסוי קצר. גשו אל מישהו שאתם מכירים ושאלו אותם את השאלה הבאה: "רוסיה או אוקראינה? במי אתם תומכים?" איני יודע מה תהיה תשובתם, אך בסבירות די גבוהה אני יכול לומר שהם יתמכו באוקראינה. זו תהיה תשובתו של רוב ציבור העולם, ולא משנה מאיזה מגזר או מאיזו מדינה.

דעת הקהל בעולם כיום קובעת כי אנו צריכים לצודד באוקראינה. אך כשננסה להרחיב מעט את הדיון מהשאלה הקודמת, ונשאל "מדוע החלטתם לתמוך דווקא באוקראינה?" רובם יפלטו כמה משפטים כמו "ראית איזה אכזר פוטין?", "ראית מה עשה להם?" אך לא באמת יצליחו לענות על השאלה ולספק הסבר מנומק. על פי סקר שערכה חברת הסקרים 'דיירקט פולס' עלה כי רק עשירית מהאוכלוסייה בישראל תומכת ברוסיה, ואילו הרוב הגדול של האוכלוסייה תומך באוקראינה.

הקרב בין שתי המדינות הוא קרב על הרגש. נתונים ומידע הם חסרי משמעות בקרב התודעתי הזה. יכולים להרצות לך במשך שעה תמימה ולהסביר מדוע רוסיה צודקת ואילו אוקראינה היא הרעה בסיפור, ומדוע המלחמה הגיעה בעקבות ניסיונות התגרות מצד האוקראינים במשך שנים כלפי הרוסים, כשלאחר ההרצאה, חבר יראה לך סרטון בן חצי דקה מזירת הקרב ובו רואים חיילים רוסים במלוא אכזריותם, ובן רגע תשתכנע לעד כי אתה בצד של האוקראינים.

אך מדוע? האם הגיוני שנפעל על פי הרגש בלבד? האם הנתונים וההיסטוריה הם חסרי משמעות אל מול ההרג והאכזריות הרבה בשדה הקרב? כיום כל בן אדם שפוי מתנגד לאלימות ורצח כלפי חפים מפשע. על זה אין שאלה בכלל, הרוב המוחלט בעולם סובר כך, ועל כן ודאי שיהיה ראוי להציע עזרה כלכלית ורפואית לאוקראינה. אך האם אכזריות הרוסים צריכה להוות עבורנו שיקול בשאלה באיזה צד אנחנו? (מה גם שהאוקראינים אכזריים לא פחות, אך אין זה רלוונטי כעת).

רוב בני האדם מעודדים מהצד של אוקראינה מהסיבה שהם רואים את העם האוקראיני כמוחלש ומסכן. הרוסים הם 'רעים', ומסיבה זו האוקראינים הטובים, ויש להיות בעדם. להבדיל, לפי גישה זו, היינו צריכים להתנגד למפעל הציוני. הרי מדינת ישראל קמה על חורבות בתיהם של מאות אלפי ערבים אשר גורשו בקום המדינה, וכיום שוללת מכל אותם ערבים את זכויותיהם.

אך בחיים יש דברים גדולים יותר ממנצלים ומנוצלים. צריך להבין את ההיסטוריה, ומדוע נקטנו באיזו עמדה שהיא, בכל רובד בחיים. לעיתים הצד החלש, זה שסובל, הוא דווקא 'הרע'. בפועל הטוב והרע אינם נקבעים על פי מהלך הלחימה, אלא על פי האמת. על פי המציאות.

אין אני בא לומר לכם מי הצודק במאבק, בצד של מי להיות. למעשה, אפילו עבדכם הנאמן עדיין לא החליט. אני מציע שתפעילו את ההיגיון. תקראו ותלמדו על הנושא לפני שתנקטו עמדה כזו או אחרת, ואל תקבעו את דעתכם על פי הרגש בלבד. ואסיים במשפט רלוונטי שכתב הסופר סמי מיכאל: "השקר הוא טוב ומלא רחמים מהאמת".

מלחמת אוקראינה רוסיה סרטון קרב סרטון האימה מדינה ציונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד