כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סטנלי פישר: "הכלכלה אינה רק הייטק"

בישיבת פרידה בוועדת הכלכלה אמר הנגיד הפורש סטנלי פישר כי ישראל זקוקה לתעשיהה מסורתית ולא רק לתעשיית הייטק • על שער הדולר: "קשה להחזיק משק חזק עם מטבע חלש"

צילום פלאש90
צילום פלאש90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, קיימה היום ישיבת פרידה מנגיד בנק ישראל הפורש, פרופ' סטנלי פישר.

בפתח הישיבה, שעסקה בקידום מדיניות לאומית לעידוד התעשייה בישראל, הודה היו"ר פרופ' ברוורמן לנגיד פישר והביע תמיכה במועמדות המשנה לנגיד, קרנית פלוג, למחליפתו של פישר. "אני לא מכיר הרבה כלכלנים שיש להם עוצמה שקטה ואת הניסיון שיש לד"ר פלוג. אני מקווה שבקרוב היא תקבל את התפקיד שראוי לה ולנו, למען עם ישראל", אמר.

הנגיד פישר התייחס לשער הדולר ואמר כי "הבעיה שלנו היא שאנחנו רוצים משק חזק עם מטבע חלש, וזה לא הולך ביחד. יש לנו משק חזק עם ריבית גבוהה ביחס לאירופה, לכן ראינו ייסוף והתחלנו להתערב באופן גורף. כעת הדולר נמצא קצת מתחת לאומדן שלנו לגבי שער חליפין של שיווי משקל".

באשר לתעשייה אמר פישר כי המגזר העסקי מהווה 72% מהתמ"ג והתעשייה היא רק 20% ממנו. "אם רוצים לעודד תעסוקה צריך לקחת בחשבון תעשייה מסורתית ולא רק היי טק", אמר פישר.

הנגיד פישר התייחס גם לסוגיית הגז הטבעי והייצוא וקרא להשקיע את ההכנסות בחו"ל באמצעות קרן עושר. הוא הוסיף כי קיים פחד שתצמח תעשייה המבוססת על גז במחיר זול – שתיפגע כשייגמר הגז. לכן, אמר פישר, "יכול להיות שיהיה כדאי לנו להטיל מס על הגז כדי למנוע זאת".

עוד אמר הנגיד כי בנק ישראל לא מתנגד לייצוא גז, אולם מציע לקבל החלטות על בסיס מה שאנחנו יודעים שיש לנו, וזה בערך 900bcm, ולא לקבל החלטות לגבי גז שאנחנו לא יודעים אם הוא באמת קיים.

שר הכלכלה, נפתלי בנט, בירך את פישר ואמר כי המעשה שהוא עשה בבואו לישראל צריך להיות השראה לכולם. הוא התייחס לנושא הרגולציה בישראל ואמר כי היא "הגיעה לכדי טירוף. הרבה יותר חשוב שלא נעשה רע מאשר שנעשה טוב".

ברוורמן סיכם את הדיון והתייחס לדוח בנק ישראל שקבע כי ב-2015-2016 יידרשו עוד העלאות מסים ואמר כי "זה לא מפתיע שכן תקציב 2013-2014 לא מייצר צמיחה ואני חושש שבעוד שנה וחצי נקיים שוב דיונים דומים".
סטנלי פישר הייטק כסף כלכלה מטבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד