ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
זו הסיבה למחזה הנדיר

התעלומה נפתרה: קצף חשוד התגלה במספר חופים

קצף לבן-חום שהופיע לאחרונה בכמה חופים באילת הוביל לבדיקה של נסיבות התופעה. מדעני המכון הבין אוניברסיטאי באילת גילו שמדובר בפריחה של אצות מיקרוסקופיות המתרחשת בשל שילוב של התחממות הים וכניסת חומרי דשן

התעלומה נפתרה: קצף חשוד התגלה במספר חופים
. צילום: המשרד להגנת הסביבה

התעלומה ופתרונה: המשרד להגנת הסביבה מעדכן כי בעקבות דיווחים על כתמי קצף לבן-חום שנמצאו במספר חופים במפרץ אילת נערכה בדיקה באמצעות מדעני המכון הבין אוניברסיטאי באילת.

מדגם של תוצאות הבדיקה התברר כי מדובר בפריחה של אצות מיקרוסקופיות. 

הקצף על פני המים

ד"ר דרור צוראל, מרכז מדעי לניטור ומחקר בים ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה הסביר את את היווצרות הקצף שעל פני המים: "במשך השנה נכנסים חומרי דשן (חנקן וזרחן) לים משלל מקורות, לרבות מתקן ההתפלה, תעלת הקינט, מימי השקיה ועוד. במהלך החורף אמור להתרחש תהליך של 'ערבוב עמוק', שבו המים הרדודים מתקררים ושוקעים ומתערבבים עם המים העמוקים. הדבר גורם לכל חומרי הדשן שהצטברו במים העמוקים לעלות לפני הים ולהתפזר, מה שמנקה עודפי דשן מהמפרץ."

הקצף שנבדק

עוד הסביר צוראל כי "בשל התחממות הים, השכבה הרדודה לא התקררה מספיק בחורפים האחרונים והערבוב עמוק לא התרחש כבר עשור, מה שגרם להצטברות חומרי דשן במי המפרץ. חומרי דשן אלה, יחד עם התחממות מי הים, גורמים לפריחת האצות שאנו רואים במפרץ בימים אלה, והתופעה צפויה להתרחב עם המשך התחממות מי הים.

"פריחת אצות זו מדגישה עד כמה מפרץ אילת רגיש לכל פעילות אנושית, לרבות פעילות הכוללת הזרמה לים של חומרי דשן דוגמת התפלת מי תהום, השקיה וחקלאות ימית" סיכם צוראל.

חוף ים אילת תופעה קצף המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד