ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

אחרי פיליבסטר חרדי: גם נשים יבחרו דיינים

בתום דיון לילי ארוך ומתיש אושר החוק הקובע: נשים יהיו חלק מהוועדה למינוי דיינים • הח"כים החרדים תקפו: "מה העיסוק האובססיבי הזה נגד הדת?"

בית דין. צילום אילוסטרציה: פלאש90
בית דין. צילום אילוסטרציה: פלאש90



האופוזיציה והקואליציה התכתשו במליאה בשעות הלילה המאוחרות: בתום דיון לילי ארוך, לקראת השעה 4 לפנות בוקר, אישרה מליאת הכנסת, כי בוועדה למינוי דיינים אשה היא שתהיה נציגת הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין.

מדובר בהצעת חוק הדיינים של חברות הכנסת שולי מועלם-רפאלי מהבית היהודי ועליזה לביא מיש עתיד וקבוצת ח"כים. ההצעה נדונה בוועדת החוקה חוק ומשפט, בראשות ח"כ דוד רותם, שם אושרה בהצבעה חוזרת (רביזיה).

ההצעה אושרה, כאמור, לאחר ליל פיליבסטר ארוך במהלכו התישה האופוזיציה את הקואליציה בדיון ארוך ומייגע.

ההצעה שאושרה סופית, בקריאה שנייה ושלישית, קובעת כי בוועדה למינוי דיינים, לפחות אחד משני הנציגים של כל אחד מהגופים הללו יהיה אישה: הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין. כמו כן, נקבע כי יוגדל מ-10 ל-11 מספר חברי הוועדה, כשהחברה הנוספת בוועדה תהיה טוענת רבנית שתבחר על ידי שר המשפטים.

לפי חוות הדעת של היועצת המשפטית לוועדת החוקה, החובה שנקבעה בהצעת החוק לבחור בשרה, חברת כנסת ועורכת דין, לא תחול על נציגים שכבר נבחרו. לפיכך, ההרכב הנוכחי לפי החוק שנתקבל, ישתנה רק בכך ששרת המשפטים תבחר בטוענת רבנית שתכהן כחברת וועדה.

ח"כ משה גפני התנגד לחוק ואמר: "אי אפשר לשנות את כללי המשחק - תוך כדי המשחק. זאת צביעות. הכנסת הזו נוגסת כל העת בעניינים יהודיים, שעד היום לא נגעו בהם". הוא פנה לקואליציה: "אתם חזקים על חרדים וחלשים על ערבים" - והוסיף: "הממשלה הנוכחית הרעה רוצה לנגוס בכל הדברים היהודיים".

גפני האשים את מפלגת הבית היהודי שהיא הולכת נגד רבני ציונות הדתית. הוא פנה לשר נפתלי בנט, שנכח בדיון: תצא נגד החוק הזה ואנחנו מאחוריך. יש לך רק 12 מנדטים, יחד איתנו – יש לך 30 מנדטים

ח"כ אורי מקלב אמר כי זהו חוק שבא לקעקע את ההלכה.

ח"כ ישראל אייכלר: "אומרים לי – תהיה ממלכתי! ומי זאת הממלכה הזאת? מאות עולים מרוסיה שמוצאים את עצמם כלא יהודים? מי שחושב שיעשה פה ברית המועצות יעשה ברית המועצות". עוד אמר: "זה לא ייאמן, מדובר פה במדינה שנמצאת כל רגע בסכנת טילים מאיראן, מלבנון ומסוריה ופה מתעסקים בשאלה, כמה נשים יהיו פה, ואני שומע ששר הדתות אמר שכל הקבוצה של עשרת האנשים שהוא הולך להעמיד לבחירות לרב הראשי יהיו נשים. מה העיסוק האובססיבי הזה נגד הדת?"

ח"כ דוד אזולאי מש"ס אמר: "מערכת המשפט החילונית זקוקה לתיקון ולא בתי הדין הרבניים שעושים עבודת קודש".
קואליציה דיון נשים מינוי דיינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד