י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

החייל החרדי שהותקף: "צה"ל מחכה שמישהו ימות?" • ראיון

החייל שהותקף בירושלים ביקש פטור ממדים: "החיים שלי כחייל בבית שמש מפחידים" - אבל צה"ל סירב • "כועס על צה"ל יותר מעל התוקפים. עד שמישהו לא ימות, לאיש לא איכפת"

צילום אילוסטרציה: בועז לב ארי
צילום אילוסטרציה: בועז לב ארי



"הרגשתי מושפל, חסר אונים, כעסתי על צה"ל שלא עושים דבר כדי להגן עליי ומחייבים אותי ללכת עם מדים", כך מתאר ש' ג', חייל חרדי תושב העיר בית שמש, את הרגעים בהם הותקף השבוע בידי קבוצת קיצונים בשכונת הבוכרים בירושלים. "זה עניין של ימים עד המקרה הבא שעלול להיגמר במוות, לאף אחד לא אכפת".

ש', אב לתינוק, התגייס לחיל המודיעין לפני חצי שנה. הוא ממלא את שירותו הצבאי באחד ממסלולי שח"ר במרכז הארץ. לפני ארבע חודשים העלה בפני מזכיר הוועדה לקבלת פטור ממדים את הרצון להגיש בקשה.

"החיים שלי כחייל בבית שמש הם די מפחידים", הוא הסביר.

מזכיר הוועדה דחה אותו והסביר: "תגיש בעוד 3 חודשים כי כל הבקשות שהוגשו עכשיו נדחו".

ככל שהתגברו הקולות נגד גיוס בחורי ישיבות, ככל שנשמעו יותר קולות מקמפיין החרד"קים כך גם החשש של ש' מתקיפה נגדו גבר. "כשהייתי נוסע עם אשתי באוטובוס בבית שמש, לא היינו מדברים אחד עם השני כדי שמעסיקיה הקיצונים לא ידעו שאני משרת בצבא".

פירות ההסתה • חייל חרדי הותקף בירושלים

לפני חודש כשגבר החשש של ש' לשיא חדש הוא הגיש את הבקשה בפני מזכיר הוועדה. "הוא אמר לי שיש הרבה שמגישים בקשות ועד שאני לא יביא תלונה במשטרה שהותקפתי, אין לי סיכוי לקבל אישור לפטור ממדים".

במוצאי השבת נתקע ש' עם רכבו בשכונת הבוכרים בירושלים. רק ביום ראשון בערב, כשחזר משירותו בצה"ל הוא הגיע לירושלים כדי לטפל ברכב ולהוציאו מהשכונה. אלא שאז התרחיש ממנו חשש יותר מכל התממש: קבוצת קיצונים ובחורי ישיבה הקיפו אותו וזעקו לעברו: "חרדק מסריח", "תעוף מפה", "אתה מזהם את הסביבה" ועוד.

ש' שחשש שהסיטאוציה אליה נקלע תדרדר, הזעיק את המשטרה, תוך שהוא מנסה להתגונן. הקבוצה שתקפה אותו נקטה גם באלימות כשאחד מהקיצונים העיף את הכיפה מראשו. הם טענו בפניו כי אדם עם מדי צה"ל אינו ראוי להיכנס לתוך שכונה חרדית או לשים כיפה לראשו.

"התקשרתי למספר הטלפון שנתנו לנו בצבא כשאני נתקל במקרה תקיפה, אך לא היה מענה", הוא מספר. "רק בשעה עשר אחרי שכבר חולצתי מהשכונה על ידי המשטרה חזרו אליי ושאלו אותי מה בדיוק רציתי".

הבוקר (ג') כשהתעניין ש' מה עלה בגורל בקשתו לקבלת פטור ממדים נענה: "הוועדה תתכנס בעוד חודש". לדבריו, "התחושה שלי שהצבא לא נותן לי הגנה. אני חי בשכונה שלי בפחד, כשאני יורד מהאוטובוס אני מסתכל ימינה ושמאלה מחשש שמישהו יפגע בי ורץ הביתה.

"אני כועס על צה"ל יותר משאני כועס על אלו שתקפו אותי. נדמה שעד שמישהו לא ימות, לאף אחד לא יזיז דבר".

גורם בצה"ל מסר ל'בחדרי חרדים' כי בקשתו של החייל הוגשה רק היום למדור שח"ר ותידון בועדה הבאה בצורה מסודרת.

מדובר צה"ל נמסר ל'בחדרי חרדים' כי "צה"ל מוקיע ומגנה כל התנהלות אלימה כלפי משרתיו. לאור חומרת האירוע המדובר בקשת החייל נבדקת כעת ע"י הגורמים הרלוונטיים בצה"ל".
חייל חרדי תקיפה צה''ל שכונת הבוכרים שח''ר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד