י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

'חוק הרב עמאר': יומיים גורליים • מה צפוי?

אז מה, בעצם, צפוי לחוק ביומיים הקרובים? מה הן המשוכות העומדות בפניו? ומה הסיכוי שלו לעבור? • שרי רוט מגוללת, שלב אחר שלב, את מה שאורי מקלב כינה: "גועל נפש"

הגר"ש עמאר עם הרב דוד סתיו. צילום: בנצי ששון
הגר"ש עמאר עם הרב דוד סתיו. צילום: בנצי ששון



אמש שוב נראו אנשיו של הגר"ש עמאר במסדרונות הכנסת, כשהם עושים נפשות למען החוק המיוחל – זה המכונה 'חוק הרב עמאר'.

איפשהו בסביבות השעה 16:00 אחר הצהרים הניח ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה רביזיה על החוק, מה שהחזיר אותו חזרה אל חיקה של ועדת הכנסת לדיון מחודש בשאלה הגורלית: איזו ועדה 'תזכה' לדון בו - ועדת הפנים, בראשות ח"כ מירי רגב, זו שתעניק לו טיפול מזורז או ועדת חוקה חוק ומשפט, בראשות ח"כ דודו רותם מישראל ביתנו, שכבר הבטיח לקבור אותו "שמונה קומות מתחת לאדמה" וגם פועל רבות במישור המשפטי. רותם, נזכיר למי שאינו יודע, הוא עו"ד מבריק.

אז מה, בעצם, צפוי לחוק במהלך היומיים הקרובים? מה הן המשוכות העומדות בפניו? ומהו הסיכוי שלו לעבור?

ראשית, נקדים ונאמר כי הכנסת חייבת לטפל בחוק עד מחר בסיום דיוני המליאה, שכן כניסת החוק לדיון ביום שני תערים עליו קושי משפטי הרבה יותר גדול, באשר בשני חייבת הכנסת לסיים את הליך בחירת הגוף הבוחר, כפי שדרש בג"צ בדיון על עתירה שהוגשה בגין 'חוק שטרן'.

עוד בנושא:
ליברמן מאשר חשיפת 'בחדרי חרדים': "הגר"ש עמאר תומך בדיל עם הרב סתיו"

העברת 'חוק הרב עמאר', זו הפותחת את המרוץ בפני שני הרבנים הראשיים המכהנים, הגר"ש עמאר והגר"י מצגר, דורשת החלפתם ברבנים אחרים בוועדה המסדרת, כולל החלפת האנשים אותם הציבו - עשרה במספר. מדובר בהליך פרוצדוראלי לא פשוט, בין השאר בשל הוויכוח הישן שייפתח מחדש: מי יקבע את זהות החברים החדשים בוועדה - ראש הממשלה בנימין נתניהו או יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט?

שאלת מיליון דולר, שעלולה לקרטע את החוק, בשל השלכותיו המעשיות.

גועל נפש. מקלב. צילום ארכיוןצילום: גועל נפש. מקלב. צילום ארכיון
גועל נפש. מקלב. צילום ארכיון


למה ניסים זאב הולך להתעלף?

נחזור ליומיים הקרובים ולמה שצפוי בהם.

1. ועדת הכנסת התכנסה בשנית, והחליטה להעביר את החוק לדיון בוועדת הפנים – המסלול המהיר - תוך ביטול הרביזיה של אורי מקלב.

רק כדי לקבל 'טעימה' על מה שעומד ללוות את הדיונים השונים, פלוס הרביזיות, סביב הסאגה לחוק, די בשמיעת חילופי הדברים שהיו היום בוועדת הכנסת, שכצפוי דחתה את הרביזיה של ח"כ מקלב.

מקלב דיבר על "הצפת כיעור פוליטי", ניסים זאב סיפר שהוא הולך להתעלף.

"לאן מידרדרת בחירת הרבנים הראשיים? את כל הגועל נפש מכניסים לחוק הזה. אם מעבירים את החוק מוועדת החוקה, שם הוא כבר נדון בכנסת הקודמת, אנחנו מציפים את כל הכיעור הפוליטי. מבחינה מקצועית זה צריך להישאר בוועדת חוקה", טען מקלב.

אבל ח"כ ניסים זאב מש"ס (התומכת, לפחות בגלוי, בחוק עמאר), לא נותר חייב. "אני הולך להתעלף כשחבר הכנסת מקלב, השיה התמימה, מדבר על מקצועיות. מה ח"כ גפני לא עשה אתמול למען הדרת נשים? נשאר בכנסת עד 4 לפנות בוקר. ועדת הכנסת סוברנית להחליט איזו ועדה תדון בחוק. כל המטרה שלכם היא לדחות. אתם רוצים גרוע או גרוע יותר? יש לך מישהו אחר? מה אכפת לי בכלל מי יהיה הרב האשכנזי? יש פה את חוק הרב עמאר. יו"ר ועדת חוקה אמר שיקבור את החוק קבורת חמור. אנחנו לא חמורים והוא לא יקבור אף אחד".

2. כמתחייב על פי חוק, יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין חייב לעלות על דוכן המליאה ולהכריז על ההחלטה, שכן המליאה היא שאחראית לקבוע איזו ועדה תדון באיזה חוק, משלא הצליחה להכריע, 'עזרה' לה בכך ועדת הכנסת, אך הודעה למליאה חייבת להיעשות.

3. מיד לאחר הקראת ההחלטה (לא לפני השעה 16:00, שעת פתיחת דיוני המליאה) ועדת הפנים קובעת שעה לכינוס, עוד היום. החברים מוזעקים לגיוס חובה על ידי יו"ר הקואליציה יריב לוין (אילולי כן חברי האופוזיציה בוועדה מפילים כל החלטה, עם כל הרצון הטוב של יו"ר הוועדה מירי רגב לזרז עניינים), מגיעים, תומכים בחוק לקריאה ראשונה.

4. כבר כעת קיבלו החברים הודעה להופיע לדיון שייערך בשעה 17:00, בהשתתפות סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן.

5. בהנחה שההחלטה עוברת בוועדת הפנים, ח"כ ישראל איכלר מיהדות התורה עשוי להגיש עליה רביזיה, כפי שעשה אמש חברו מקלב. תרגיל מחוכם יותר יהיה להטיל את הרביזיה מאוד מאוחר בלילה...

6. ושוב צריכה הוועדה להתכנס, הפעם בשעת לילה מאוחרת, כדי להסיר את הרביזיה.

7. בהנחה שהחברים יוזעקו, ויריב לוין יעשה טוב את העבודה, לאחר שההוראה שניתנה מלשכת ראש הממשלה היא לעבוד בכל הכוח - החוק מגיע מחר למליאה לקריאה ראשונה.

8. על פי חוק, מוטלת חובת הנחה של יממה מאז הקריאה הראשונה ועד לשניה. כדי לבטל חובה זו צריכה ועדת הכנסת ל... התכנס ולאשר זאת.

9. בהנחה שהוועדה תתכנס במהירות ותאשר במהירות את הפטור, שוב יטיל ח"כ מקלב רביזיה.

10. ושוב צריכה ועדת הכנסת להתכנס, להסיר את הרביזיה, והחוק עולה למליאה לקריאה שניה ושלישית.

11. אם יילך הכול כשורה יכולים מחר בלילה אנשי הגר"ש עמאר לפתוח שמפניות.

הגר"ש עמאר עם הגר"ע יוסף.  צילום: יעקב כהןצילום: הגר"ש עמאר עם הגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן
הגר"ש עמאר עם הגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן


שמפניה בבית יהב

12. בעצם, עדיין לא... שכן, צפויות להיות מוגשות עתירות לבג"צ נגד. יתכן שיעשו זאת 'נאמני תורה ועבודה'. אולי גופים אחרים. במקרה כזה, היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, הוא שצריך להגן על החוק בפני בג"צ, אלא שבחוות הדעת שפרסם הוא לא נשמע מתלהב לתמוך בחוק.

13. משוכה נוספת יכולה להתעורר בדמות היועץ המשפטי לממשלה, שיהיה מי שידאג לעדכנו כי חוות הדעת של ינון לא ממש מקבלת התייחסות רצינית. במקרה כזה, יש מצב שויינשטיין יגבה את ינון.

14. אפשרות נוספת, קלושה אמנם, אך אפשרית: בג"צ יתן צו מניעה זמני לחוק ויבקש את תשובת המדינה תוך מספר ימים, מה שהופך את החוק לבלתי רלוונטי בשל קידום משמעותי של הליך הגוף הבוחר. חריג שבג"צ יתן צו זמני לרשות המחוקקת, אבל הכול הרי אפשרי.

15. והיה והחוק יעבור את המשוכות השונות, בלשכב בבית יהב יכולים בהחלט לפתוח שמפניות. מבחינת תמיכת חברי הגוף הבוחר, בהרכבם כרגע, לגר"ש עמאר יש תמיכה מסיבית.

16. ואז יגיע הרגע בו יצטרך הגר"ש עמאר למלא את הבטחתו לרב דוד סתיו ולתמוך בו בקולו שלו. איך יעשה זאת כאשר הגר"ע יוסף מתנגד נחרצות? זו עוד שאלה של מיליון דולר.

מקורבי הגר"ש עמאר, נזכיר, מכחישים כי קיימת הבטחה כזו. מקורבי הרב דוד סתיו, כולל קודקודי הבית היהודי וישראל ביתנו, מתעקשים כי היא קיימת גם קיימת.

17. ומה יקרה אם יכריז הגר"ש עמאר על תמיכתו ברב סתיו? או-אז עובר הכדור אל הקבלן 45, והשאלה הגדולה היא האם יכריז הגר"ע יוסף הכרזה הסותרת את הכרזת הגר"ש עמאר.

ובכן, זוהי עוד שאלת מיליון דולר, עליה אין עדיין לאיש כל תשובה.
חוק עמאר כנסת יריב לוין הרב דוד סתיו הרב עובדיה יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד