ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

ארדן בוחן הקמת חברת תשתיות סלולרית לדור הרביעי

המטרה: הקמת חברת תשתית שתספק שירותים לכל המפעילים במקום שכל חברה תקים רשת סלולרית לעצמה • החלופה, מתן היתרים לחברות להקמת רשתות משותפות

  • ג' תמוז התשע"ג
גלעד ארדן. צילום: יעקב כהן
גלעד ארדן. צילום: יעקב כהן



שר התקשורת גלעד ארדן החל בבדיקה של מודל חדש למכרז לדור הרביעי בסלולר. ל"גלובס" נודע שארדן ביקש לבחון האם ניתן להקים חברת תשתיות סלולרית שתקבל רוחב פס גדול במיוחד והיא תמכור את השימוש לכל החברות הסלולריות.

לפי המודל החדש תיבחר חברה חיצונית שתפקידה יהיה להקים רשת סלולרית בדור רביעי בפריסה ארצית, והיא תספק לכל המפעילים הסלולריים את שירותי התשתית שלהם בדור הרביעי. בכך תיפתר אחת הבעיות שנוגעת לכך שכמות התדרים בדור הרביעי מוגבלת ולא בטוח שיש מספיק תדרים לכל 5 החברות הסלולריות, מה גם שחלק מהחברות דורשות לקבל יותר תדרים בגלל הבדלים היסטוריים בכמות התדרים שיש בידי כל חברה.

המודל החדש אמור לפתור גם את בעיית האנטנות שקיימת היום לחברות הסלולריות, מפני שרשויות מקומיות מערימות עליהן קשיים גדולים מאד, ומנגד הן נדרשות ליותר ויותר אתרים כדי לעמוד בביקושים ובמהירויות שהציבור דורש.

נדגיש שמדובר במודל אחד מני כמה שבוחן ארדן, ובנוסף הוא ביקש לבדוק כיצד לחייב את החברות הסלולריות בשיתוף אתרים - רפורמה שנתקעה במשרד התקשורת ולא קודמה ואשר הייתה אמורה להתמודד עם הבעיה הקשה של ריבוי אנטנות באזורים גיאוגרפיים מסויימים.

למודל החדש יש לא מעט חסרונות וזו השאלה שהמשרד יצטרך לבחון. ראשית, מדובר בהקמת מונופול סלולרי שכן אם יש רק חברה אחת שמוכרת שימוש בתדרים אזי קיימת שאלה כיצד מפקחים עליו וכיצד דואגים שהמחיר שייגבה יהיה ריאלי וכדאי לחברות מבחינה כלכלית. שנית, תהליכי חקיקה ארוכים וזמן הקמה מאד ארוך. קושי נוסף ומהותי הוא מה יקרה בדור הבא בסלולר, שכן אם נותנים לחברת תשתית זיכיון לתדרי דור רביעי, מה זה אומר לגבי העתיד כאשר יבוא דור חדש בסלולר, האם גם אז יינתנו לאותה חברה התדרים הנדרשים או שייערך מכרז חדש.

חלופה נוספת שתיבחן היא האם לאפשר למפעילים להקים רשתות משותפות, כך שמספר החברות יעמוד על 5 חברות אך הרשתות יצומצמו לשלוש, שוב על מנת לפתור את בעיית התדרים ואת בעיית ריבוי האנטנות. כפי שנחשף ב"גלובס", גולן טלקום כבר הבהירה שהרשויות בישראל לא מאפשרות לה לעמוד במחויבות שלקחה על עצמה להקמת הרשת במלואה, וגם הוט מובייל סובלת מאותה הבעיה, כך שארדן נדרש לקבל החלטה מאד משמעותית בזמן הקרוב בנושא זה.
ארדן סלולר רשת משרד מונופול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד