י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

בש"ס מתניעים, ביהדות התורה תקועים • שרי רוט עם ריצה מקומית

בש"ס מתניעים מנועים לקראת המירוץ לבחירות המקומיות • מרכיבים רשימות ומשבצים מועמדים • ביהדות התורה גוררים רגליים • מחר תכונס 'ועדת השמונה' של אגודת-ישראל • אלי ישי לא ירוץ בירושלים • ואלעד? זכרו את השם צוריאל קריספל • שרי רוט עם טור שבועי חדש: ריצה מקומית

בש"ס מתניעים,  ביהדות התורה תקועים • שרי רוט עם ריצה מקומית



1. גוררים רגליים

ש"ס כבר פועלת במרץ להרכיב את רשימותיה לבחירות המקומיות.

ככלל, בש"ס עדיין הרשימות אינן סגורות. העקרון שינחה שינויים: במקום בו קיים נציג אהוב ופעיל – משאירים אותו במקומו, בלי כל קשר להיותו 'איש של אלי' או 'איש של אריה'.

משה אבוטבול בבית שמש הינו דוגמה לכך. בין השאר, אבל לא רק. דוגמה נוספת הוא חגי חדד, נציג ש"ס בנתניה, תומך מובהק של אלי ישי, אבל איש שיישאר בתפקידו בשל הצלחותיו.

מה שאומר שהכול עוד פתוח, הכול עוד אפשרי.

אך בעוד שבש"ס מנסים להתחיל ולרוץ כמה שיותר מהר בכמה שיותר ערים, הרי שאצל האחים האשכנזים - כהרגלם בקודש - גוררים רגלים, עד לרגע שלפני הרגע האחרון.

"עוד יש זמן, למה להזדרז לקבל החלטות?" - אמר לי השבוע בכיר במפלגה החרדית אשכנזית.

אך הנה חדשות: 'ועדת השמונה' של אגודת-ישראל תתכנס מחר, יום רביעי, בבניין שברחוב שומרי הכותל, כדי לקבל החלטות משמעותיות באשר לערי הארץ השונות, לקראת הבחירות לרשויות המקומיות.

צוריאל קריספל. צילום ארכיון צילום: צוריאל קריספל. צילום ארכיון
צוריאל קריספל. צילום ארכיון

2. אלעד: שם חדש-ישן

היא לא העיר החרדית הגדולה ביותר, אבל היא בהחלט זוכה לכותרות מרשימות במהלך התקופה האחרונה. למרבה הצער, כותרות שליליות, יותר מאשר חיוביות.

הדרישה בשטח היא להחליף את ראש העיר הנוכחי, יצחק עידן, שלאחרונה גם נעצר ונחשד בפלילים, הגם שעדיין לא הוכחה אשמה כלשהי וחובה לסייג את הדברים, לא רק משום שכך דורש החוק והאתיקה העיתונאית אלא משום שזו האמת.

יותר מדי גורמים ניסו לסכל את עבודתו התקינה בעיר וקשה לדעת האם ההאשמות נגדו אינם חלק מהמאבקים הבלתי פוסקים בעיר.

השם החדש שנישא בהקשר לראש עיר באלעד, הוא צוריאל קריספל, שרבים בעיר תומכים בהחזרתו.

מדובר במי שהקים את העיר, היה שותף בבנייתה מהיסוד, זכה לשבחים רבים ובהחלט יכול להוות בשורה לעיר, שעד כה ראשיה התקשו להתמודד עם הבעיות השונות שהיא הציבה לפתחם.

תזכרו את השם, יש מצב שהוא יעלה לכותרות האלעדיות במהלך הימים הבאים, למרות שנכון לעכשיו אין למועמדותו כל אישור רשמי.

3. אשדוד: אטיאס ינווט

בתקופה האחרונה נפוצו שמועות כאלו ואחרות אודות תושב העיר, עוזרו של ח"כ אריאל אטיאס, איציק אלחרר.

האיש מוכר מאד לתושבי אשדוד, ידוע בפעולות חסד רבות והצליח בעבר בתפקידיו השונים במשרדי ממשלה וכעוזר שר הבינוי והשיכון.

השמועות דיברו על העתקת כתובתו לאלעד, ועל כך שהוא יהיה המועמד שם לראשות העיר. להד"ם. האיש מתגורר וימשיך להתגורר בעיר אשדוד.

הבשורה המסתמנת: האיש יזכה במינוי יו"ר ש"ס בעיר, כשעל פי הצפי יקבל את תפקיד סגן העיר לאחר הבחירות. מעל במה זו נאחל לו הרבה הצלחה בתפקידו.

4. ירושלים: אלי ישי אאוט

• סניף דגל הירושלמי התכנס השבוע במטרה לגבש עמדה אחידה לקראת הבחירות בעיר הבירה.

החלטות עדיין לא התקבלו וסוכם להתכנס שנית מחר. לא צפויים זעזועים מיוחדים וכנראה ימשיך יו"ר דגל בירושלים יצחק פינדרוס לכהן בתפקידו, למרות הביקורת על נאמנותו לפלג הירושלמי-אשדודי. בין השאר קיים כעס על שהביא את מפקד מחוז ירושלים לגר"ש אויערבך לפגישת 'סולחה' אבל לא רק על זה. ולמרות זאת נראה שמקצועיותו ניצחה והוא ימשיך להיות מספר אחד בדגל הירושלמית.

• מול מועמדותו של ראש העיר המכהן צמחה השבוע מועמדות חזקה חדשה בדמות משה ליאון, האיש לו קשרים ענפים עם הציבור החרדי. אם לא ירוץ אורי לופיאנסקי (אם ירוץ, דגל התורה תתמוך בו, ולפי ההסכם, גם אגודת ישראל תהיה חייבת בשל כך לתמוך בו. אך כפי שנראה כרגע, הוא אינו רץ) נראה שיהדות התורה תתמוך בליאון. מועמדותו של ח"כ אלי ישי כרגע אינה על הפרק, גם מבחינתו, שכן עד כה לא הושמעה כל הודעה רשמית בחזון איש 5 על תמיכה בו. אם וכאשר יעשו זאת (לא סביר) הוא יצטרך לשקול את צעדיו. בהיעדר תמיכה חרדית מלאה אין סיכוי להצלחתו במרוץ.

• החלטה חדשה של ח"כ מאיר פרוש, יו"ר שלומי אמונים, לקראת הבחירות המקומיות הקרובות: בשונה מפעמים קודמות, הפעם הוא מתכוון להעניק ייצוג פוליטי לכלל הקהילות ולכלל החסידויות. ההחלטה עדיין לא תורגמה מעשית, אך תבוא לידי ביטוי בעת מיפוי ערי הארץ ונציגיהם החרדים.

• בש"ס צפו את רענון הרשימה במועמדים חדשים. אלא שאם תחילה דיברו על החלפה טוטלית של החברים, כיום מדברים על שינוי פה ושם - לא רשימה חדשה לגמרי.

משה אבוטבול. צילום: קובי הר צביצילום: משה אבוטבול. צילום: קובי הר צבי
משה אבוטבול. צילום: קובי הר צבי

5. בית שמש: יש סיכוי למוישה?

לכאורה, תומכת ש"ס במועמדותו של ראש העיר המכהן משה אבוטבול, שאף קיבל על כך הודעה מיו"ר ש"ס אריה דרעי.

לכאורה, כי יש האומרים כי בעוד בביתר עילית הגיע יו"ר ש"ס אריה דרעי במיוחד לאירוע בעיר תוך שהוא מכריז בפומבי על תמיכתו, בבית שמש הדבר עדיין לא נעשה. אולי כי אבוטבול מזוהה עם ישי, אולי כי דרעי בודק את כל האפשרויות ועוקב אחר ההתארגנות החילונית להצבת מועמד מתחרה, ואולי סתם כך כי עוד לא יצא לו לקפוץ ולהכריז.

כך או כך, נכון לעכשיו לא נראה שהציבור החילוני תומך במלואו באבוטבול ויש לו כיסי התנגדות רבים. כרגע מציג הגוש החילוני שבעה מועמדים, פלוס מינוס, הכול יודעים כי המספר יילך ויירד ככל שיתקרב מועד הבחירות, כאשר השאיפה היא לאחד כוחות כדי לא לרסק כל סיכוי להצלחה.

יש בעיר מי שסובר שאיחוד שכזה הוא בלתי אפשרי - עם כל הרצון הטוב, מה שיקנה לאבוטבול את הנצחון על מגש של כסף.

אבל נצא מנקודת הנחה שבעוד מספר שבועות נעמוד מול שני מועמדים מתחרים למועמד החרדי: אלי כהן, שכבר הכריז על מועמדותו, ועליזה בלוך, נציגת 'הבית היהודי', כרגע מנהלת בית ספר, ואת ההכרזה תוכל לעשות רק עם סיום שנת הלימודים ויציאתה לחופשה ללא תשלום. סביר להניח שיו"ר הבית היהודי יתמוך בה, אולי אפילו גם הליכוד.

אלי כהן עובד יפה - מספרים יודעי דבר - הוא עורך חוגי בית רבים, וברגע שהשנים יילכו ראש בראש יהיה קרב מעניין, הגם שכרגע נראה שהיא במצב טוב יותר ממנו. מאידך, צריך לזכור את האהדה התקשורתית הגדולה שיש לכהן בתקשורת הכללית ואצל טובי הפרשנים.

איחוד של השנים יהווה מפלה כמעט בטוחה לאבוטבול, השאלה הגדולה היא האם יצליחו להגיע לאיחוד שכזה. סביר להניח שלא.

אחד המועמדים שמצהיר שוב ושוב שיילך 'עד הסוף' הוא מאיר בלעייש, סגן ראש העיר, שכרגע ברשותו שני מנדטים ועל פי ההערכות זוכה לכחמישה אחוזי תמיכה בעיר.

אם יחבור לאבוטבול, יעניק לו יתרון משמעותי, אם ירוץ עד הסוף יפצל עוד יותר את הקולות שאינם חרדים.

לגבי המועמד החרדי – אם אבוטבול יציג לפחות כ-45 אחוזי תמיכה הוא יהיה המועמד של כולם, גם של יהדות התורה, אם יציג פחות מכך (לא כל בוחרי ש"ס סרים למרותו של הגר"ע יוסף, ויש גם קולות של "רק לא חרדי", וגם קולות של "רק לא אבוטבול". וגם תומכים, כמובן), יש מצב שהסיעות החרדיות ייאלצו לתמוך באחד מהמועמדים שאינם חרדים, וכאן סיכוי גבוה יותר לבלוך, (את אלי כהן, יש מבין החרדים הרואים ככפיל של דני ועקנין, ראש העיר הקודם, ומתקשים לתמוך בו), שמציגה על פניו משהו חדש ומרענן.

האם קיים סיכוי כלשהו, ולו אף היפותטי למועמד 'דגל'אי בבית שמש? לכאורה לא. אלא אם כן המצב יוכיח שלאבוטבול עצמו אין כל סיכוי ולמועמד אחר יש. במצב שכזה הבחירה תהיה בין יו"ר הוועדה לתכנון ובניה, משה מונטג, לבין סגן ראש העיר שמוליק גרינברג. נראה כי תמיכת חזון איש תינתן לגרינברג, וממילא גם תמיכת 'דגל התורה'. ושוב, מדובר בסיכוי קלוש, אם בכלל.

מאיר רובינשטיין. צילום: ארכיוןצילום: מאיר רובינשטיין. צילום: ארכיון
מאיר רובינשטיין. צילום: ארכיון

6. ביתר עילית: מה החליט דרעי?

שלא כבבית שמש, בביתר עילית כבר הובטחה רשמית תמיכתו של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, בראש העיר המכהן - מאיר רובינשטיין.

תמיכת רוב החסידויות בעיר, פלוס תמיכת ש"ס, מקנה לו את הרוב הדרוש כדי לנצח בקלות את הבחירות, במקרה שבו יציג אי מי מועמדות ותיערכנה בחירות על ראשות העיר.

ב'דגל התורה' הדברים עדיין לא סגורים. כיום מכהן כיו"ר הסניף איציק רביץ. כסגן ראש העיר מטעם הסיעה נכהן יוסי שיטרית, אשר הצליח לטוות קשרים מעולים עם ראש העיר.

מאידך, בביתר, כמו שמתרחש למשל גם ברכסים, הבחירה בנציגי דגל היא 'דמוקרטית'. כלומר, נציגי בתי הכנסת הם שקובעים בוחרים ומצביעים. (מפתיע כשמדובר בדגל התורה. לגמרי לא טבעי כשמסתכלים למשל על מקום כמו מודיעין עילית)

גבאי בתי הכנסת יצטרכו לבחור בין המועמדים השונים. נכון לעכשיו יש המדברים על עוזרו הבכיר של ח"כ אורי מקלב, ישראל גולומב, המנהל בהצלחה את הסניף בביתר.

גולומב עצמו אינו משחרר מילה אודות ריצה עתידית שלו, מה גם שהוא חברו הטוב של איציק רביץ, המעוניין אף הוא להתמודד לתפקיד, ולא סביר שירוץ מולו.

7. ראשון לציון: דרך הפקס

את ההודעה על כך שהוא כבר לא יו"ר ש"ס בראשון לציון קיבל שמואל ג'אמיל דרך מכשיר הפקס שלו. הודעה רשמית, חתומה ע"י מנכ"ל התנועה נתי לסרי.

הוא עצמו מסרב לומר מילה וחצי מילה, אבל מקורביו זועמים עד מאד. קודם כל, למה בפקס ולמה לא באו לדבר איתו אישית. שנית, הם אומרים, "חבל שאריה דרעי מכניס כיו"ר את אריה כהן, מי שבעבר לא ציית לדעת רבני בד"צ בית יוסף".

עד כה לא התקבלה תגובתו של כהן לדברים.

מקורבי ג'אמיל מבהירים כי תושבים נזעמים יצביעו לג', אולי ג'אמיל עצמו אף יריץ מפלגה ספרדית חדשה, ובטח ובטח שהוא יעשה לכהן צרות מהאופוזיציה. לדעתם השטח אוהד אותו, תחת כהונתו כיו"ר קיבלה ש"ס יותר מנדטים מאשר בימי אריה כהן כיו"ר ונעשתה טעות ושגיאה.

בבחירות הקודמות עמד כהן, הנחשב ממקורבי דרעי, בראשות המפלגה בראשון. הוא אגב אחת מההוכחות אותה מביאים מקורבי ישי לכך שהוא לא טיהר את השטח מאנשי דרעי, בניגוד ל'אגדות' בנושא. לג'אמיל, אחד מאנשי אלי ישי, הובטח תיק תרבות חרדית והוא אף העדיף אותו. הובטח, אבל כהן לא מיהר לתת את התיק. בשלב מסוים פנה ישי לבד"צ בית יוסף, שקבעו שחובה לתת את התפקיד לג'אמיל. משלא קיים כהן את הפסק, הדיח אותו אלי מתפקידו.

כעת מחזיר דרעי את הגלגל אחורה. איך יתכן שהוא עושה זאת למרות שכהן לא שמע לפסק בד"צ?

בקרבת דרעי מעדיפים שלא להגיב אך רומזים שהרב שמעון בעדני העדיף את כהן על פני ג'אמיל. גם בסביבת הרב בעדני מסרבים להגיב.

"אם אריה יכהן בתפקיד ש"ס לא תעבור את אחוז החסימה בעיר", מזהירים מקורבי ג'אמיל. "ג'אמיל היה מביא לא פחות משלושה מנדטים".

ובכלל, ההדחה נעשתה בלי לשמוע את האיש, בלי לשבת איתו, בלי לדבר עם רבני הקהילות בעיר, לא רציני.

על הצד לפיו יקים ג'אמיל מפלגה משל עצמו מגיב ואומר ח"כ אלי ישי כי הוא באופן נחרץ נגד רשימות עצמאיות, וכי אסור לאיש לצאת נגד מועצת חכמי התורה. יחד עם זה ברור שאם וכאשר תגיע הסוגיה לפתחם של חכמי התורה של ש"ס הוא יאמר את דעתו בפניהם.

דן כהן. צילום: ארכיון  צילום: דן כהן. צילום: ארכיון
דן כהן. צילום: ארכיון

8. רכסים: תסיסה בשטח

לכאורה הישוב הזה כבר סומן ב'וי' על-ידי אריה דרעי, שנפגש עם ראש העיר דן כהן והודיע לו על סיום תפקידו, כחלק מקיום הסכם קיים עם 'דגל התורה'.

אלא שבשטח קיימת תסיסה גדולה, יש אומרים שיוצרים אותה אנשיו של כהן בעצמו, אך יש אומרים שהיא נוצרת כתוצאה מכך שיש הרבה מאד תושבים הסבורים כי כהן "היה ברכה לעיר" וכי בתקופתו היא פרחה ושגשגה וכי חבל להפסיק את ההצלחה.

הסכם הוא הסכם, מתעקשים בקרבת דרעי, ובצדק. אי קיום הסכמים יכולה לגרור תיבות פנדורה רבות בכל הארץ, ועם כל הכבוד לרכסים היא אינה מצדיקה שרשרת שכזו.

מתברר שהדברים אינם חדשים. גם בבחירות לפני כעשר שנים, כאשר עמדה על הפרק לראשונה מועמדותו של יצחק רייך, האשכנזי, קמו כיסי התנגדות והגר"ע יוסף נאלץ אז לצאת "בקריאה קדושה" לבחור במועמד האשכנזי, תוך אמירה שמי שלא יעשה כך "פורש מדעת תורה... לא יאבה ה' לסלוח לו".

כך פינה ראש העיר הספרדי דאז, משה טוויל, את מקומו לרייך, וגם בקרב המתנגדים (ספרדים בני תורה, כפי שכינו את עצמם) שלא הסכימו לדיל שרקח יו"ר ש"ס דאז אלי ישי, נרשמה כניעה בסופו של יום בחירות לדעת תורה. טוויל עצמו, המועמד הספרדי, הסיר את מועמדותו רק בבוקר יום הבחירות עצמו, כאשר למעלה מ-600 מתוך 4000 בעלי זכות בחירה שלשלו לקלפי פתק ירוק, לאות מחאה. חלק מהמוחים מצביעים חילוניים, אך לפחות כמחצית מהם, על פי ההערכה, השתייכו למורדי ש"ס.

האם ישוב התסריט על עצמו? – ימים יגידו.
בחירות מקומיות בית שמש ירושלים ביתר מודיעין עילית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד