כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

סערה בוועדת הפנים: הדיון ב'חוק עמאר' נדחה לבוקר

לאחר דיון סוער בוועדת הפנים ב'חוק עמאר', שלווה בטונים גבוהים ובהפסקות לצורך התייעצות, נעלה יו"ר הוועדה, את הדיון והכריזה: יתחדש בבוקר • מה גרם לפיצוץ?

המהומה בוועדת הפנים. צילום: ערוץ הכנסת
המהומה בוועדת הפנים. צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, דנה היום אחר הצהרים בהצעת חוק הרבנות הראשית לישראל, המכונה 'חוק עמאר', בשל האפשרות שהחוק יוכל להקנות לרב עמאר יכולת להיבחר לכהונה נוספת.

הצעת החוק, מחייבת סדרה של תיקונים לחוק הרבנות הראשית לישראל, שעיקרם מניעת מעורבות של הרבנים הראשיים המכהנים בבחירת הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים הבאים.

לאחר דיון סוער, שלווה בוויכוחים בטונים גבוהים, ובהפסקות חוזרות ונשנות לצורך התייעצות, נעלה יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ מירי רגב, את הדיון והודיעה כי הוא יחודש מחר בבוקר.

הודעה על השעה המדויקת של הישיבה תישלח לחברים בהמשך.

הדיון החל בתחושה שההצבעה על העברת החוק לקריאה ראשונה תתבצע בקלות, עקב הרוב האוטומטי שיש לקואליציה בוועדה. אלא שבשלב מסוים השתבשו העניינים מבחינת המצדדים בחוק. רגב קיבלה הודעה ויצאה לשוחח טלפונית עם מי ששוחחה, וכששבה אל חדר הדיונים כבר לא היו פניה כפי שהיו כמה דקות קודם לכן.

עוד בנושא:
'חוק הרב עמאר': יומיים גורליים • מה צפוי?

הוויכוח שפרץ מיד לאחר מכן היה בשאלה: מי יהיה זה שיקבע את זהות הרבנים ואישי הציבור המהווים חלק מהגוף הבוחר אותם בוחרים הרבנים הראשיים, שהרי הרבנים הראשיים יהיו מנועים מלקבוע את זהותם - אם החוק יעבור ויתאפשר להם לרוץ למועמדות מחודשת.

בדיון נדונו מספר הצעות להרכב הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים. ההצעה העיקרית שהובאה, ושהייתה מוסכמת מראש, הייתה הצעת יו"ר הועדה, ח"כ מירי רגב. רגב דרשה כי 10 נציגים - אישי ציבור - ימונו בידי ראש הממשלה, ו-10 רבנים בידי שר הדתות. לעומתה דרשה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, כי את אישי הציבור ימנה שר הדתות, בעוד את הרבנים - חמישה ימנה ראש הממשלה וחמישה שר הדתות. לפי רגב, בהצעה זו נסוגה סיעת הבית היהודי מהסכמות מוקדמות.

להצעתה של שקד לא הייתה תמיכה מספקת, והוועדה ניגשה להצביע על הצעתה של רגב. רגע לפני שהיא עברה ברוב של קול אחד, קולו של שמעון אוחיון מישראל ביתנו, ניסה ח"כ אורי מקלב, מתנגד נחרץ לחוק, לשכנעו כי הצבעה שלו תפגע ביו"ר מפלגתו אביגדור ליברמן.

"אתה בקואליציה אז תצביע איתנו", אמרה לו רגב.

אבל אוחיון, שחש מבולבל לנוכח האמירות הסותרות, החליט לצאת מחדר הוועדה ולהכריז על עצמו כנמנע. במצב כזה להצעתה של רגב לא היה עוד רוב, והיא נאלצה לפזר את הוועדה.

וכך, לאחר דיון סוער, שנמשך למעלה משעתיים, הוחלט לבטל את ההצבעה ולדחותה למחר. רגב אמרה לאחר הדיון כי בדרך כזו לא יכולה להתנהל קואליציה. "הופתעתי מכך שדווקא סגן שר הדתות, ח"כ הרב בן דהאן, שאותו אני מעריכה, לא הצליח להוביל להסכמות, ולמעשה הוא זה שגרם לכך שהצעת החוק המכונה "חוק עמאר", לא הגיעה לכלל הצבעה. חבל שבדיונים כאלו, בהם מושגת הסכמה מראש, והתיקונים המוצעים מאושרים מבחינה חוקתית, ה'אגו' הוא זה שמפיל בסופו של דבר את החוק".

מהבית היהודי נמסר: "הוויכוח נסוב על זהות הרב הראשי. הבית היהודי רוצים רב דתי ציוני וראש הממשלה רוצה למנות רב חרדי. על מנת לעשות זאת, ראש הממשלה מעוניין לעשות מעשה לא ראוי, לשנות את כללי המשחק ולמנות עשרה אנשים בגוף הבוחר.

"הבית היהודי התעקש על בחירתו של רב ראשי ציוני אחד לפחות, לפחות על הרב סתיו, ועל זה התפוצץ הדיון".

מספר חברי כנסת מן האופוזיציה הביעו ביקורת חריפה על אופי תהליך בחירת הרבנים הראשיים. ח"כ דוד אזולאי מש"ס כינה את התהליך "בזיון". גם ח"כ אורי מקלב התרעם על חוסר הערכיות שבדיון ואמר ש"נעשה דבר נורא לרבנות בישראל".







חוק עמאר ועדת הפנים מירי רגב איילת שקד בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד