ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

נפטר החסיד שילדיו מפיצים יהדות מסין ועד אלסקה

בבני-ברק נפטר רבי משה גרינברג זצ"ל • הותיר אחריו 17 ילדים - רובם שלוחי חב"ד ברחבי העולם • הלוויתו ב-19:00 מביתו • כל ילדיו הספיקו להגיע לארץ

הרה"ח רבי משה גרינברג זצ"ל
הרה"ח רבי משה גרינברג זצ"ל

ברוך דיין האמת: בבני-ברק נפטר היום (ג) הרב החסיד רבי משה גרינברג זצ"ל, מי שהיה במשך עשרות שנים מנהל צעירי אגודת חב"ד בעיר.

המנוח זצ"ל נולד בעיירה ליד קישינב. אביו היה 'חסיד כללי', שלא היה שייך לחסידות מסויימת. הוא למד תורה במחתרת מאימת השילטון הקומוניסטי, עד היותו בן 14 - אז שלח אותו אביו ללמוד בישיבת 'תומכי תמימים' של חב"ד, שפעלה בטשקנט.

בישיבה שמע לראשונה על האדמו"ר הריי"צ זצ"ל מליובאוויטש ועל מסירות-נפשו למען קיום היהדות ברוסיה. "נכבשתי ונהפכתי לחסיד חב"ד בכל ליבי", סיפר לימים.

עדויות מאותם ימים מספרות כי הרב גרינברג ז"ל ניצל כל רגע ללימוד תורה. בתום מלחמת-העולם השנייה נודע שיש דרך לעבור בגנֵבה את הגבול מרוסיה לפולין. הוא וכמה מחבריו ניסו לעשות זאת - אך הוא נלכד, ונגזרו עליו 25 שנות מאסר.

במחנה-העבודה שאליו נשלח התברר לו כי המזון היחיד שאינו בגדר טרֵפה הוא 500 גרם לחם ליום, קורטוב סוכר ופרוסת דג מלוח. האסירים הועסקו בעבודת פרך בהשגחת סוהרים שפיקחו כי העבודה תיעשה בקצב הרצוי.

בשבת סירב לצאת לעבודה. הוא נידון לחמישה ימי צינוק, וכמות המזון ירדה בחצי. ביום חמישי שלאחר מכן שוחרר מהצינוק וחזר לעבוד, אך בשבת סירב שוב לעבוד ונידון לעוד חמישה ימי צינוק.

ככה זה נמשך שנתיים עד שחלה ואושפז בבית החולים. יהודים שריחמו עליו שיחדו את המפקד המקומי, והגיעו איתו להסכמה כי כשיצא מבית החולים יבוא לאזור העבודה בשבת, אך לא יהיה חייב לעבוד. וכך היה.

ברבות הימים סיפר: "הייתי בא וממלמל לעצמי 'שבת, שבת', מכיוון שסביבי הכול עבדו כבכל יום וקל היה לשכוח לרגע את קדושת השבת".

שש שנים וחצי היה בכלא. לאחר מותו של סטאלין שוחרר בחנינה הכללית. כעבור זמן קצר נשא את רעייתו מרת דבורה - בתו של הרב אהרן חזן זצ"ל, מדמויות ההוד ברוסיה, שפעל ועשה רבות למען היהדות.

"לחמי היו 13 ילדים ואף אחד מהם לא למד בשבת. גם הילדים שלנו לא הלכו לבתי-הספר הממשלתיים, ובביתנו היו מנייני תפילה במחתרת".

בניסי-ניסים הצליחה משפחת גרינברג לעלות לארץ-ישראל ולהתיישב בבני-ברק, שם הקים את תלמוד תורה חב"ד ושימש כמנהל בית חב"ד בעיר.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך - 17 ילדים, נכדים ונינים.

כמעט כל ילדיו וחתניו משמשים כשלוחים של האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל ברחבי העולם.

הרב חיים גרינברג מביתר, הרב נפתלי גרינברג מלוד, הרב ברוך גרינברג מקליפורניה, הרב שניאור גרינברג ממישיגן, הרב אברהם וולף מאודסה, הרב שמעון שייקביץ מכפר חב"ד, הרב בני וולף מגרמניה, הרב ישראל גרינברג מטקסס, הרב זושא גרינברג מאוהיו, הרב יוסל לברטוב מטקסס, הרב יוסף גרינברג מאלסקה, הרב שלום גרינברג מסין, הרב אברהם גרינברג מסין, הרב גדליה שם טוב - מנהל משרד השלוחים בניו יורק, הרב לוי אזימוב מצרפת, הרב מנחם מענדל קסטל מבני ברק, והרב שמוליק גרינברג מוונקובר שבקנדה.

הלוויתו תצא הערב בשעה 19:00 מביתו ברחוב הרב יצחק ניסים 17 בבני-ברק. כל ילדיו הספיקו להגיע לארץ ונכחו ליד מיטתו בשעת הפטירה.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
לוויה גרינברג חב''ד חזן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד