כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מכבש לחצים על המשגיחים

סערה בעיר: המפיק רושם הפסדי ענק בעקבות חרם המחנכים

ימים ספורים לפני החג: מפיק סדרת ההצגות "ברענט" בלונדון, הרב נפתלי הורוביץ, הודיע על ביטול ההצגה "די ערד ברענט" בחוה"מ פסח, לאחר שאחד המשגיחים החתים את כל מנהלי המוסדות בעיר נגד ההשתתפות באירוע. הורוביץ רושם הפסדי ענק אבל מגיב בצורה מאופקת ומכובדת. בלונדון זועמים על ה"חרם" ותוהים על ה"מחנכים"

סערה בעיר: המפיק רושם הפסדי ענק בעקבות חרם המחנכים
הצגה קודמת מסדרת "ברענט" בלונדון צילום: צילום מסך

הרב נפתלי הורוביץ הודיע בסוף השבוע האחרון כי בוטלה ההצגה "די ערד ברענט (האדמה בוערת)" שתוכננה להתקיים במהלך חול המועד פסח לתושבים החרדים בלונדון. ההודעה של הורוביץ, מפיק סדרת ההצגות "ברענט", נמסרה לאחר מכתב "גילוי דעת" של כלל משגיחי הישיבות ומנהלי תלמודי התורה בלונדון האוסר על ילדי ובחורי לונדון להשתתף באירוע.

סדרת ההצגות פופולרית מאוד בלונדון, כאשר מדי חול המועד התקיימה הצגה לילדי ובחורי העיר, בפיקוחם של רבנים ואנשי חינוך - אך השנה, כך נודע ל'בחדרי חרדים', אחד ממשגיחי הישיבות הפעיל מכבש לחצים על כלל מנהלי המוסדות בעיר, במטרה להחתים אותם על מכתב "גילוי דעת" המחרים את ההצגה. לטענת אותו משגיח, ההצגה וההיערכות לכך מפריעות "להתעלות בתורה וביראת שמים".

לדברי אחד המארגנים ששוחח עם 'בחדרי חרדים', בעקבות החרמת ההצגה, המפיק רשם הפסדים של כ-40 אלף ליש"ט, זאת מלבד השקעה של חודשים שירדה לטמיון; החל מכתיבת תסריט, דרך איתור שחקנים, ועד תיאום עם אנשי חינוך על תכני העלילה.

מכתב המשגיחים נגד השתתפות באירוע

למרות זאת, הורוביץ בחר להגיב בצורה מאופקת באמצעות מכתב מכובד ששיגר לתושבי העיר, בו הודיע כי "ברגע האחרון אירע מקרה בלתי צפוי שפגע בנו, ואשר על כן, בלית ברירה, על אף אלפי השעות של עבודה קשה שבהן עסקנו בסידור ‏ההצגה, לצד נזקים של רבבות ליש"ט - הננו מבקשים מחילה וסליחה מילדי, בחורי ‏והורי עירנו, והוכרחנו לעת עתה לבטל את ההצגה".

הורוביץ אף שיגר "ברכה למרנן ורבנן דייני עירנו ומרביצי התורה שליט"א ואלפי תושבי עירנו, על תמיכתם וסעדם התמידית, אשר חיזקו את ידינו, בעבר ובהווה, ובראשם מרן הגאב"ד שליט"א אשר בעידודו ובברכתו יסדנו את ההצגות האלה עם '‏היימישע חן'".

‏לדבריו, "גם בשנה הזאת, במו בל שנה ושנה, עבדנו ביגיעה רבה על 'הצגה' מושקעת מאוד ‏ולהציג לפניכם פרק אחד ממה שקרה לנו, בני ישראל העם הקדוש, בימי קדם, בפיקוח מחנכי עירנו שליט"א. עשרות אברכים חשובים השקיעו בזה ממיטב יכולתם, כוחם וזמנם היקר, אלפי שעות, יום ולילה לא ישבותו, כדי לסדר את כל ההכנות הנצרכות, בדרגה ‏גבוהה וקדושה ביותר כדי להוציא מתחת ידינו דבר נאה ומתוקן".

בקרב התושבים החרדים נשמעת ביקורת חריפה על החרמת ההצגה. לדברי תושבים, הילדים נהנו מדי חול המועד מהצגה מושקעת וחינוכית וכך לא נאלצו להוציא אותם לטיולים בפארקים ובגני שעשועים אשר עמוסים במקומיים אשר רוח היהדות וחוקיה רחוקה מהם.

אחרים הגדילו לעשות ואף פתחו במחאה נגד מכתבי ה"מחנכים" בטענה כי הצגות, עם פיקוח חינוכי, הן חלק בלתי נפרד מסעודות פורים בשורה של חצרות אדמו"רים, ולכן לא מובן מדוע המחנכים "נכנעו" ללחציו של אותו משגיח.

"מכתב התנצלות" של הרב נפתלי הורוביץ

 

 

 

 

לונדון הצגה הצגה באידיש חרם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד