י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פעילי ש"ס חוששים להרים את הטלפון • שרי רוט עם 'ריצה מקומית'

פעילי ש"ס חוששים מכל צלצול טלפון שעלול לבשר על סיום דרכם • בירושלים רק ניר ברקת בזירה • באלעד מחכים שרב א' ורב ב' יגיעו להסכמה • ומדוע נאמני הגרי"ש אלישיב זצ"ל משתדלים להיראות כמה שיותר בחזון-איש 5

פעילי ש"ס חוששים להרים את הטלפון • שרי רוט עם 'ריצה מקומית'



אז מה אם הבחירות קרבות? ביהדות התורה עדיין לא התניעו מנועים. בש"ס מעדיפים לשמור על הקלפים שמורים לחזה.

אבל בעוד שפעילי השטח של מפלגת יהדות התורה כבר מורגלים לעבודה של 'הרגע האחרון', שכן ככה היה תמיד וככה גם יהיה תמיד, בש"ס של עידן דרעי החדש, המצב הזה גורם למתח עצום.

איך אמר לי אחד הנציגים באחת מערי הארץ? "כשהיה אריה דרעי יו"ר ש"ס, עד לפני 13 שנה, כולם ידעו שהוא קובע מי יהיה מועמד ואיפה. אחר-כך, כשאלי לקח את השלטון, הבינו שמה שהיה לא יהיה עוד - ובאמת הרבה מאוד פעילים הלכו הביתה. היו שנשארו, אבל כל אדם שהיה מאוד מזוהה עם אריה, הבין שיש מצב שבעיה קטנה והוא לא פה. אוקי, התרגלנו. ואז לפני כחודשיים שוב שמו את אריה בראש. הצרה היא, שעל ההתחלה מקורביו החלו להפריח אמירות בנוסח 'נביא כוחות צעירים ורעננים', וזה הכניס נציגים ללחץ גדול.

"אף אחד לא יודע מתי תגיע שיחת הטלפון שתבשר לו ש'מועצת חכמי התורה החליטה שאתה צריך לפרוש מתפקידך'. זה לא נעים. אנשים מתלבטים אם להתחיל לעבוד או שחבל".

ירושלים היא רק דוגמה. שמועה שהופרחה ידעה לספר על כוונתו של אריה דרעי להחליף את כל חברי העיריה מטעם ש"ס. נכון או לא נכון, זה היה מספיק כדי להכניס את כולם ללחץ.

ומתי תבוא ההכרעה? אז זהו, שלאיש אין תשובה.

האם השהיית הביצוע נובעת מהיסוסים? מטקטיקה? עד כה לאיש אין תשובות לשאלות.

אלעד • רב א' ורב ב' לא מגיעים להסכמה

אם חשב אי מי שההחלטה על זהות ראש העיר הבא של אלעד תהיה קלה ופשוטה, הרי שזה ממש לא כך. הלחצים רק הולכים וגוברים בחלוף הימים, ודי בעיר הזו לבד כדי להדיר שינה מעיניו של יו"ר ש"ס החדש-ישן. מה שהוא רוצה זה לא מה שרוצה רב א', ומה שרוצה רב א' זה לא מה שרוצה רב ב', ומה שרוצה רב ב' זה לא מה שהוא עצמו רוצה... וחוזר חלילה.

השבוע, במזנון הח"כים בכנסת פגשתי את סגן ראש העיר שרוליק פרוש. יום לפני מעצרו של ראש העיר, הצליח להעביר תקציב לעיר השקועה בבוץ עד צוואר. הרבנים ביקשו ממנו - הוא ביצע.

"נכנסתי לאלעד כשנוא נפשו של הציבור", הוא מודה ביושר לב בלתי אופייני לפוליטיקאים. לאט-לאט קלטו האנשים שהאיש פשוט שם כדי לעזור, אז חבל לקטר, פשוט כדאי להתחיל להפנות אליו מטלות לביצוע.

"כילדים, אבא שלנו היה מסתכל על המרפסות במאה שערים, על השלטים של 'אסור להשתתף בבחירות הטמאות', גם בתקופות בהן זרקו עלינו ביצים שם, והיה אומר לנו: 'צריך לעזור לכל יהודי'. כן, גם למתנגדים שלי אני צריך לעזור, כך אני משנן לעצמי בכל יום מחדש".

הוא בהחלט מרוצה מהעשייה שלו. מחזיק תיק רווחה, עוזר למשפחות במצוקה, מפעיל עמותות בבתי כלא, מזיז הקצאות תקועות, מקבל קהל. מה עוד מבקש לעצמו בן למשפחת פרוש חוץ מעשייה?

טוב, שלא תשלו את עצמכם. אם יוגש לו תפקיד ראש העיר הוא מן הסתם לא יסרב. הוא, אגב, טוען שלא, שהוא מעדיף את המשך העשייה.

ואחרי הכול, כיום (בעצם, גם בעבר), כדי לקבל תפקיד אתה חייב להיות חייל בתוך משחק מורכב של שחמט, הכולל בתוכו את כל הערים החרדיות (ולא רק). כי אם נציב בביתר עילית את נציג חסידות זו, ניתן לכם בעד זה באלעד את הנציג הליטאי ההוא, ובמודיעין עילית תוכלו לוותר לנו על המקום השמיני, ואז יש על מה לדבר באשר לתפקיד מפתח בירושלים, וזה ישליך מן הסתם גם על בני-ברק...

כך או כך, הוא מבטיח, "אני כראש עיר אקפיד להחזיק תיק אחד: תיק רווחה". רשמנו. אבל גם הוא יודע שאיש לא ייצא לקרב על ראשות העיר השייכת באופן טבעי לש"ס.

אבא שלך לא יריב על זה עם אריה דרעי, אני אומרת, והוא מחייך.

לא מאשר, לא מכחיש, מחייך ותו לא.

משה ליאון עם ניר ברקת. צילום: ארכיוןצילום: משה ליאון עם ניר ברקת. צילום: ארכיון
משה ליאון עם ניר ברקת. צילום: ארכיון


ירושלים • רק ניר ברקת בשטח

איש עדיין אינו יודע מי ירוץ בבחירות לראשות עיריית ירושלים. ואולי בכלל, בסופו של יום, ייוותר לבדו רק ראש העיר המכהן ניר ברקת בזירה.

אורי לופיאנסקי עדיין אינו משמיע קול, אלי ישי ירד מהבמה בקול דממה דקה (אפילו בלי הודעה רשמית), וגם משה ליאון לא ממש מתרומם אל על ולא בטוח שהחליט סופית שהוא פה בבירה, כדי להתמודד ולנצח.

הדבר היחיד עליו הוחלט, שב'דגל' אין שינויים, וגם זה שינוי מרענן, לשם שינוי. בפרט לאור השינויים שעברה ירושלים במהלך השנה האחרונה, על פלגיה ושסעיה.

אם לפני חודשים אחדים עוד היו מי שניסו לשדר כי יש להחליף את יצחק פינדרוס, נאמן בית הגרי"ש זצ"ל, הרי שכיום אין מי שמעלה זאת בדעתו.

לפני כחודש התקיימה אסיפה בסניף דגל הירושלמי. בפלג הירושלמי-בואכה אשדודה היו שניסו לטרפד הגעת אישים רבים לאסיפה.

"אבל פינדרוס הגיע באומץ רב", אומר בכיר בתנועה. מאז ועד היום הוא מרבה לבקר בחזון-איש 5 ובהחלט איחה את הקרעים. אם היו שכאלו.


מודיעין עילית • "ראש הישיבה הורה להצביע עבור..."

במודיעין עלית ענייני הבחירות היו מאז ומתמיד רדומים, אם בכלל (היו בחירות). מלבד מסע תקשורתי פה ושם, לא נראה שמישהו מקודקודי העיר זוכר כי בחודש חשוון עומדות להתקיים בחירות.

ולא בגלל שמישהו בטוח שהן לא תיערכנה. הפעם, בניגוד לפעמים קודמות, הסבירות הנלקחת בחשבון היא שיהיו בחירות. אחד מתושבי העיר, יוני מזרחי, הכריז לא פעם בעבר כי בכוונתו לרוץ לראשות העיר, והגם שעדיין לא התראיין ולא הכריז הכרזה כלשהי, לאיש אין ספק שבחירות עשויות/עלולות להתקיים.

הפעם לא יחזרו על שגיאות העבר, שמילאו תוכניות טלוויזיה לועגות. הפעם ייגשו 'כמו גדולים' למערכה על קולו של הבוחר.

אלא שבעיר כמו מודיעין עילית המערכה מתחילה בערך יומיים לפני הבחירות. ממלאים את העיר בשלטי "ועשית ככל אשר יורוך", מוסיפים כמה מילים אודות "מרן ראש הישיבה הורה להצביע עבור..." ותם הסיפור עבור אברכים יראי שמים שיטילו את הפתק הנכון אל הקלפי, בדרך אל הרוב המיוחל. בשוליים יש גם אחרים. אבל כדי להיבחר יש צורך ברוב.

רק שלטים במשך יומיים? – ישתאו ראשי ערים, שמזיעים כבר חודשים.

טוב, לא בדיוק, יש עוד אי אלו פעולות 'קטנטנות'. קחו, למשל, את גינות המשחקים לילדים. מזה שבועות שערימות החול הוסרו מהגינות, המשחקים כוסחו, השיפוץ בדרך, אבל בינתיים לילדים אין מקום למשחק. וכל-כך למה? כי כדי לעשות רושם על הבוחר, יגישו לו את הגינה המשופצת והמפוארת עבורה השיג ראש העיר יעקב גוטרמן קציב - לקראת חודש אלול. כשיבוא לקלפי, גם אם אינו שייך לרוב התושבים העושים ככל אשר יורוך, יזכור את גינות החמד המפוארות.

אז על מה בכל זאת נשאר לריב במודיעין עילית? על זוטות.

קחו, למשל, את תפקיד סגן ראש העיר. בביתר עילית, בה הציבור הליטאי במיעוט, יש לנציג של דגל תפקיד סגן. כך גם באלעד. עד היום במודיעין עילית היה ראש עיר ליטאי, גם סגן ראש עיר ליטאי (ועוד אחד ספרדי). ומה עם הציבור החסידי? אמנם הוא במיעוט, אבל כמקובל בערים השונות גם למיעוט מגיעה סגנות?

אז מה עושים? האם פוגעים בסגן ראש העיר המכהן כיום, יעקב ולנשטיין? מי יודע. כנאמנו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל נוהג גם ולנשטיין כמנהג פינדרוס ומבלה ימים ארוכים בחזון-איש 5. במנחה, ערבית, שחרית – לא חשוב מתי, העיקר להגיע וכמה שיותר. בבוא היום, כשיצטרכו להכריע, תמיד טוב שיזכרו אותו לטובה.

גם לשלומי אמונים אמורה להיות בעיה קטנה. בקדנציה האחרונה כיהן נחמן בנשעיה, נציג שלומי אמונים, כנציגם בעירייה, הפעם, על פי ההסכם, יהיה זה נציג חסידות קרלין. אבל, לא בטוח שהאדמו"ר מקרלין ירצה שאחד מחסידיו ימלא את התפקיד (אם כן, אחד השמות המוזכרים בהקשר זה הוא בוקשפן), שנית, צפוי מאבק לא קטן בין שלומי אמונים לבין שאר החסידויות הקטנות, שתתאחדנה מן הסתם תחת נציג ויז'ניצאי (חיים מאיר ויזל הוא השם המוביל).

הכול בקטנה, כאמור.

נפתלי לוברטצילום: נפתלי לוברט
נפתלי לוברט


תל אביב • עיר עם הפסקה בין הקודקודים לפעילים

בתל-אביב קיימת מלחמה בת כמה שנים של ש"ס מול בנימין בביוף, לשעבר נציג ש"ס, ומי שהצליח להתעמת חזיתית עם חבר מוצעת חכמי התורה, הרב משה מאיה.

עדיין אין הכרעה בדבר מי יהיו הנציגים (ההכרעות מושהות), אבל ברקע כבר צצים איומים של פעילי שטח כאלו ואחרים.

יש המדברים על הקמת מפלגה אלטרנטיבית לש"ס. אחרים מצביעים על חבירה לרשימת יהדות התורה, בראשות הנציג הוותיק נפתלי לוברט.

הקולות הללו, כמו גם קולות דומים להם, מטרתם אחת - צעקה לכיוון הקודקודים: דברו איתנו, נסו להסתדר איתנו.

בבוא היום יצטרך אריה דרעי לקבל החלטות גם בעיר ללא הפסקה.


בת ים • חזית מפד"ל-ש"ס תתפרק

מקום קטן, לא הרבה חרדים, אבל בעיות, כמו בכל מקום, לא חסרות.

ברנז הוא מקורבו של אריה דרעי. בבחירות הקודמות החליט לרוץ נגד ש"ס, שהעמידה בראשה את בני אלחרר, איש של אלי ישי (היו"ר דאז), אבל ברנז, בכוחות עצמו, הביא שני מנדטים.

האם יחזיר דרעי את ברנז לתפקידו, תוך שהוא משליך לאחור את אלחרר, קרוב משפחתו, אבל איש של ישי?

לכאורה, אכן כן.

מאידך מכהן כיום בראש החזית הדתית המאוחדת מפד"ל-ש"ס (זכו לארבעה מנדטים בבחירות האחרונות) מ"מ ראש העיר, דתי לאומי בשם אורי בוסקילה. הפעם, כך נראה, יעדיף לרוץ במסגרת נפרדת של 'הבית היהודי' ויותיר לש"ס את הזירה לעצמה.

אם תפרוש עליו 'הבית היהודי' את חסותה (עוד לא הוחלט), הוא ינסה לאחד את סיעתו עם שאר הסיעות החרדיות.

פתח תקווה • אשה חרדית רצה ברשימה עצמאית

קוריוז מעניין נרשם דווקא בעיר פתח תקווה, בה הכריזה מועמדת חרדית על ריצה בראש רשימה עצמאית.

מדובר בתושבת העיר, בת 32.

כששמעה ששירה ג'רג'י, חרדית אף היא, מכריזה על מועמדות למועצת העיר צפת, נולד אצלה הרעיון לחקות. הרימה טלפון, חיזקה את שירה, עכשיו היא ערוכה למסע החיזוק שלה לעצמה.

היא טוענת כי יש לה גיבוי רבני, אך אינה מוסרת שם ספציפי של רב, שמוכן לעמוד מאחוריה ולתמוך בה פומבית.

אשדוד • שבוע של חסד לגריידינגר

מינוי חדש בצוות הקמפיין של המועמד לראשות העיר, ד"ר יחיאל לסרי: חיים גריידינגר ישמש כדובר הקמפיין לראשות העיר וכדובר סיעת "אשדוד בתנופה" שבראשה עומד לסרי.

לפני חמש שנים גריידינגר היה אחד מצוות הדוברים בקמפיין של צבי צילקר לראשות העיר. מאז ועד היום הספיק לשמש ככתב לענייני חרדים ב'מעריב', עורך המהדורה המרכזית ברדיו 'קול חי' וגם דובר 'איחוד הצלה'.

ראשון לציון • הגרסה השניה

בטור הקודם תואר העוול שנעשה לשמואל ג'אמיל, כפי שהציגו זאת מקורביו. השבוע, להשלמת התמונה, וכמקובל לשמוע שני צדדים, פניתי אל אחד ממקורביו של הרב אריה כהן (לפני שנה קיבל סמיכה לרבנות), יו"ר ש"ס הבא בעיר, כדי לשמוע את גרסתו.

במשך כעשרים שנה פעיל הרב כהן בראשון לציון. הוא ליווה את דרעי עוד מהימים 'של פעם', היה ממקימי שאגת אריה. "לא תנזים, אבל קרוב מאוד אליו. לא פעם מגיע אריה אל ביתו לארוחה, הם פותחים שולחן ומדברים. למרות שהרבה מאד מאנשי דרעי הוזזו מתפקידיהם, אותו היה קשה מאוד להזיז כי היה לו כוח בשטח".

במקור, מגיע הרב כהן מעולם התשובה. מאות משפחות החזיר בתשובה, היה מרצה בערכים, היו זמנים בהם רצה להתמודד על משבצת רב העיר. אחר-כך דובר על הרב בוטבול, חתנו של הגר"ע יוסף, כמועמד. ראש העיר לא ממש קידם את הנושא, וכך נתקעה העיר בלי רב, מאז פטירתו של הרב יוסף עזרן ז"ל.

יש שיאמרו כי אריה דרעי מתכנן להציב את הרב דוד יוסף, חברו הטוב - בראשון, למקרה שרבנות ירושלים לא תהיה אקטואלית עבורו. יש שיאמרו כי צריך לקוות שסגן שר הדתות הנוכחי הרב אלי בן דהן לא ימנה שם במהירות את הרב הדתי-לאומי, הרב שלמה לוי.

כך או כך, ערב הבחירות הקודמות הסתכסך כהן עם מאיר ניצן, ראש העיר הוותיק של העיר. הוא החליט להקים את "גוש 9", כאשר כל המפלגות התאחדו כגוש, והצליחו להחליף את ראש העיר המכהן מזה 25 שנה בראש העיר הנוכחי, דב צור.

"כאדריכל המהלך להחלפת מאיר ניצן, אריה לקח את ההימור של החיים שלו. אין לי ספק שאריה דרעי היה מאחורי הקלעים מייעץ לו לכל אורך הדרך, אבל כשהצליח בהימור שלו הוא גדל אוטומטית. היה הסכם קואליציוני בינו לבין צור ולפיו מיד לאחר הבחירות הוא מקבל כל טוב... תיק תכנון ובניה תיק תרבות חרדית, סגן ראש עיר, הקצאות ועוד ועוד.

"במקביל קם לכהן מתנגד מתוך הציבור החרדי, יהודי בשם משה יהושוע, שניסה להיכנס לש"ס אך מאחר ובשלב מסוים בעבר תבע את כהן בתביעת לשון הרע בבית משפט, הגר"ע יוסף התנגד להכניסו לתנועה. מי שמיהר להעניק לו תמיכה היה ח"כ משה גפני, יחד רצו אגודת ישראל ומפלגתו של יהושוע, והצליחו להביא מנדט".

הרב אריה כהןצילום: הרב אריה כהן
הרב אריה כהן


התגשמות הברכה של ר' חיים

"במשך השנים היו כמה פעמים שבהם אלי ישי רצה להוריד את כהן מגדולתו, על רקע טענות שונות. מי ששמר עליו היה אריאל אטיאס שטען: 'אם אתה מוריד אותו אתה מחליש את כוחה של ש"ס בראשון. גם הרב עזרן ז"ל תמך מאד בכהן.

"כל אותה עת חיפש אלי ישי אדם נאמן שיוכל לנהל לו את התנועה ויוכל לסמוך עליו. יום אחד הגיע רוני כהן, מקורבו של אלי ישי, תושב גן יבנה ומי שפתח מאפיות רבות בראשון, והכיר את העיר. הוא הציע את שמואל ג'אמיל,

אמרו לאלי, זה בחור טוב. אלי הסכים, ג'אמיל הסכים לקבל מרות, אלי הבטיח לו את תיק התרבות החרדית וגם... להדיח את אריה כהן אחרי הבחירות.

"מה שקרה הוא שבאותה עת אלי ישי היה שר פנים, ראש העיר היה תלוי בו, ואלי הגיע אליו אחרי הבחירות ודרש להדיח את כהן. צור היה בבעיה. מצד אחד, סגר הסכם קואליציוני, מצד שני שר פנים דורש., מה עושים? במקביל חתמו חברי בד"צ בית יוסף על מכתב לפיו הם מבקשים מכהן להעניק את תיק תרבות חרדית לג'אמיל.

במהלך טקס למינוי סגני ראש עיר שלפו אנשיו של ג'אמיל את המכתב, הציגו אותו לראש העיר, ודרשו לקיימו. בסופו של דבר נתן לו כהן את התפקיד. אלא שעם הזמן החל ג'אמיל להוסיף לשמו, במכתבים רשמיים, את התואר יו"ר ש"ס. זאת למרות שכהן לא ויתר על התפקיד מעולם".

לכל אורך הדרך המשיך כהן להתייעץ עם אריה דרעי, אבל הרבה יותר מזה, עם רבו ומורו הרב חיים גריינמן, איתו הוא קשור במהלך כל השנים. הרב אמר לו תמיד: "אתה צריך לשתוק, לאט לאט האויבים שלך יפלו".

"האמת, שעם החזרתו לתפקיד על-ידי דרעי, הרב כהן רואה בזה את התגשמות הברכה של ר' חיים. והיה לו קשה מאוד לשתוק, הוא לא הטיפוס השותק. הוא טיפוס שיודע לצעוק כשצריך, בישיבות מועצה וכאלו. הוא יכול היה לומר זה או אני או הוא, להפעיל לחצים דרך ראש העיר, אבל הרב הורה לו להיות בשקט - וכך נהג.

"היו תקופות בהן חשב להקים מפלגת חזית-דתית עם המפד"ל. הוא לא ידע איך להתמודד עם חוסר התמיכה לה הוא זוכה מצד הנהגת ש"ס. הוא לא חלם שיום יבוא ופטרונו וידידו הקרוב דרעי יחזור להנהיג את ש"ס. זה נחת עליו כנס גמור..."

האם תאחד 'דגל' כוחות עם ש"ס?

אנשיו של ג'אמיל טוענים שההדחה כעת נעשתה בפקס, בלי לדבר איתו, אני אומרת לאנשי כהן. והם מתקשים להבין. ומי דיבר עם אריה? הכול הובטח מאחורי גבו, איש לא הכין אותו לכך.

עם הפנים קדימה, אני שואלת אותם, האם הם רואים אפשרות לפגיעה בש"ס בשל מפלגה חלופית אותה יקים ג'אמיל, אם יקים.

לא, הם ממש לא חוששים. "הרב כהן סייע לכולם, לראשי מוסדות ליטאיים, הוא סייע להם בפתיחת בית ספר, נתן שטח, עזר לישיבה שעמדה להיסגר. ולגבי הציבור הש"סי, מיעוטו בעיר מורכב מחרדים שנשמעים להוראות הגר"ע יוסף ללא עוררין, כל השאר, הרוב, הם אנשים מסורתיים אפילו חילוניים שיש להם אהדה מטורפת לרב כהן, שמקרב ומקרב".

ומה באשר ליהדות התורה, האם יאחדו כוחות?

ב'דגל' קצת מאוכזבים מיהושוע, שלדעתם דאג יותר לספרדים. מצד שני, מספר 2 שלו ברשימה, יואב יעקב, איש של הרב מאיר מאזוז, בהחלט מנסה לשכנע אותם לתמוך בו ומבטיח ש'יהיה בסדר'. מלכתחילה הייתה אמורה להתקיים רוטציה בין מספר 1 ל-2, אלא שיהושוע לא קיים אותה ובית משפט אף הכריע בנושא לטובתו.

האם תאחד 'דגל' כוחות עם כהן ועם ש"ס? לאחר ישיבות ופגישות בנושא, לפי שעה לא נראה שאיחוד ייצא לפועל. "מה גם שגפני ודרעי לא ממש חברים כמו גפני ואלי ישי, אז למה שיתמוך במועמד של אריה?"

איכשהו הסיפור חוזר על עצמו בכל עיר ועיר. הפוליטיקה הארצית משליכה ישירות על הפוליטיקה המקומית. מצפון ועד לדרום. דרעי, ישי, דרעי-גפני, דרעי-ליצמן, ישי-בעלזא. ואין ספק שככל שמועד הבחירות יתקרב כך יהפכו החיבורים והניגודים הנ"ל לרלוונטיים יותר ויותר.
בחירות מקומיות ירושלים אלעד ביתר עילית מודיעית עילית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד