ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
ראש בראש מותח

הבחירות בצרפת: שני המועמדים המובילים עולים לסיבוב מכריע

בצרפת ננעלו הקלפיות בבחירות לנשיאות ומתברר כי הנשיא המכהן עמנואל מקרון ויריבתו מהימין הקיצוני, מרין לה פן, קיבלו את מירב הקולות בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, ויתמודדו ראש בראש בעוד שבועיים לסבב מכריע | השמאל והמרכז מתאחד סביב מועמדותו של מקרון

הבחירות בצרפת: שני המועמדים המובילים עולים לסיבוב מכריע
ארמון האליזה צילום: דוברות בית הנשיא

בתום יום בחירות ארוך ומותח, נשיא צרפת המכהן עמנואל מקרון העפיל למקום הראשון אך עם לא מספיק מצביעים כדי לנצח בסיבוב ראשון. לפי המדגמים הראשונים שפורסמו הערב (ראשון), מקרון זכה ב-28.1% מהקולות, מרין לה פן ב-23.3% מהקולות. למקום השלישי הגיע איש השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון עם 20.1%, ולמקום הרביעי, המועמד היהודי, הימני קיצוני אריק זמור, שזכה ב-7.2% מהקולות. מנהיגת הימין הרפובליקני ולרי פקרס התרסקה עם 5% תמיכה בלבד.

התחזיות לא אכזבו, ואכן מקרון יתמודד ראש בראש מול לה פן בעוד שבועיים, אך בנוגע לפער בין השניים, מסתבר כי הוא אינו צמוד כפי שחזו פרשנים פוליטיים מסוימים.

נלחם כדי להישאר. מקרון.

מועמד השמאל ז'אן-לוק מלנשון, הגיע למקום השלישי עם כ-20% מהקולות. רוב המועמדים המרכזיים שלא הצליחו להגיע לסיבוב השני הביעו מיד תמיכה בנשיא המכהן מקרון, כשמלנשון אמר לתומכיו ש"אסור שיהיה קול אחד ללה פן בסיבוב השני". לפי הדיווחים, שיעור ההצבעה היה נמוך ב-4% בהשוואה לבחירות בשנת 2017. אחוז ההצבעה עמד על 73.8 אחוזים. הנמוך ביותר מאז בחירות 2002.

יוקר המחיה הגואה ומלחמת רוסיה-אוקראינה עמדו בראש ובראשונה על סדר היום בסיבוב הראשון. התמיכה במקרון קפצה בעקבות הפלישה של רוסיה לאוקראינה ומאמצי התיווך שלו מוקדם יותר השנה. נשיא צרפת ניסה לתווך בהסדרים דיפלומטיים בין קייב למוסקבה וקרא להפסקת אש, ובמקביל דחף את האיחוד האירופי לנקוט בפעולות משמעותיות נגד הקרמלין.

עוד ב-2017, מקרון ולה פן התמודדו זה מול זה גם בסיבוב השני של הבחירות בצרפת, אז ניצח מקרון עם 66.1% מהקולות, בעוד לה פן צברה 33.9%. בסיבוב הראשון ב-2017, מקרון, קיבל קצת יותר מ-24% מהקולות ולה-פן 21.3%, הפעם כפי שניתן לראות הפער גדל ויתכן כי סיכויו לנצח גם הפעם גבוהים בהרבה משל יריבתו.

 

בחירות בצרפת מרין לה פן עמנואל מקרון אריק זמור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד