י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הפשרה בסאטמר כשלה - ומושל ניו יורק הכריע

קעמפים לחסידי מהרז"ל - תמורת מבנה לחסידי הגר"א, זו הפשרה שהציע מושל ניו יורק לפני חודשים אחדים • הפשרה נדחתה, והמושל החליט לבצע אותה בכפיה

הפשרה בסאטמר כשלה - ומושל ניו יורק הכריע



אחרי 14 שנים של מחלוקת אין סופית בין שני הפלגים של סאטמאר, הגיע היום (ה) חלק מהפרשה לסיומו: לאחר דיונים ארוכים בהם היו מעורבים מושל ניו יורק ופוליטיקאים מקומיים בכירים הוחלט שחסידי האדמו"ר רבי אהרן יקבלו ממדינת ניו יורק את הבנין הענק השייך לצבא ניו יורק והמכונה 'ארמארי'. הבניין ממוקם בלב לבה של ויליאמסבורג החרדית. במקביל, יקבלו חסידי האדמו"ר הגרז"ל יקבלו אישור להכנס לקמפים בהרי הקטסקיל.

קצת רקע: החל מפסח תשנ"ט מפוצלת חסידות סאטמר לשניים, בכל קהילה סאטמרית הוחלט על השתייכות לאחת המחנות, רק במקום אחד נמשכת המחלוקת כבר 14 שנה ברציפות - ויליאמסבורג. הסיבה: ה'ברך משה' הביא למקום באחרית ימיו את מהרז"ל לכהן כרב הקהילה בניגוד לדעת רוב חברי הקהילה.

אלא שפניה לבית המשפט לא הועילה, משום שהשופט קבע שמדובר בנושא דתי בו בית המשפט לא יכול להתערב. למרות זאת, חסידי הגר"א לא שתקו, והחליטו להילחם על הקמפים, מדובר בארבעה קמפים בהרי הקטסקיל השייכים לסאטמר, והחייבים להוציא רישיון שנתי ממשרד הבריאות. בשנה שעברה הם החליטו להגיש בקשת רישיון עליהם, ורק בגלל שהיה מאוחר מידי - נכשלו.

מיד לאחר מכן נכנס לתמונה מושל ניו יורק, במטרה להביא את המחלוקת לסיומה. המושל ועוזריו שלחו מכתב לחסידי הגרז"ל, בו נדרשו לשבת עד תחילת אפריל ולחתום על סיום המחלוקת כדי לקבל רישיון לפתוח את הקמפ השנה. ואכן, לאורך כל החורף ישבו שני הצדדים וסיכמו ביניהם שתמורת רישיון פתיחת הקעמפים - מדינת ניו יורק תעניק את המבנה הצבאי לחסידות, בחלוקה לחצאין, וחסידי הגרז"ל ישלמו שבע מיליון דולר לחסידי הגר"א - ובסכום זה הם ירכשו מהם את חצי המבנה שלהם, ובא לציון גואל.

ההסכם כבר היה חתום בערב חג הפסח על ידי שני הצדדים, והוא המתין לחתימת האדמו"רים. כאן נכנסו לתמונה כמה מחרחרי ריב שטרפדו את החתימה. בעקבות זאת הוצבו הקמפים בסכנה.

בתחילת השבוע האחרון התקיים הניסיון האחרון לחזור לדיל: שני הפלגים ישבו יחד באלבני, אבל חסידי הגרז"ל סירבו לחתום על המסמך ולשלם 7 מליון דולר - שהיו מתחייבים לשלם במסגרתו.

יום חמישי - היום בו יוצאים לקמפים, כאשר בבית המושל הבינו כי חסידי הגרז"ל לא מוכנים לחתום, הוחלט שם בצעד חסר תקדים לתת לחסידי הגר"א את כל המבנה הצבאי, וכך הם יסכימו להענקת האישור לקעמפים לחסידי הגרז"ל.

צילומסך: גוגל מפות







מבנה סאטמר שלום הסכם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד