י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"לפי דעתי אריה דרעי לא תמך בחוק הרב עמאר" • שמעון אוחיון חושף

הוא היה ברשימת המפד"ל, היום הוא נציג הכנסת ב'יד בן צבי' והדתי של ישראל ביתנו • ח"כ שמעון אוחיון על הקשר עם לפיד: "שאלתי אותו בהונגרית איפה הכסף" • התמיכה ברב סתיו: "כדי שהרבנות תיראה רצינית" • הניסיון להפגיש את הרב עמאר עם דודו רותם • ולמה נפל 'חוק עמאר'? • ראיון

שמעון אוחיון. צילומים: פלאש 90
שמעון אוחיון. צילומים: פלאש 90



את ח"כ שמעון אוחיון אני פוגשת לא פעם במזנון הח"כים. מבחינה דתית הוא הכפיל של ח"כ דודו רותם במפלגת 'ישראל ביתנו', כיפה לראשו והוא שומר תורה ומצוות.

אלא שאצל אוחיון יש גם אהבה עזה לרבנים, ובשביל הרב עמאר הוא היה מוכן לעשות הרבה. אך טבעי הוא שמצא את עצמו מטפל בנושאי 'חוק הרב עמאר' באותו יום שלישי גורלי - בו הוא הגיע לועדת הפנים לדיון ולועדת הכנסת לדיון ברוויזיה. הוא לא חבר קבוע לא שם ולא שם, אבל אוטומטית הפקידו בידיו החברים רוברט אילטוב וחמד עמאר את הטיפול בנושא. שניהם הרגישו לא קשורים, בודאי ביחס לאוחיון.

רותם, נאמן להצהרתו כי יעשה הכול כדי לקבור את החוק, לא מוכן היה אפילו להעיף לעברו חצי מבט, ויו"ר המפלגה אביגדור ליברמן, שמצא עצמו כלוא בדיל מוזר שמחייב אותו לתמוך ברב עמאר כדי לקבל את הרב הציוני הרצוי לו, נאלץ בעל כורחו לומר אמן.

מה שיפה בישראל ביתנו, שלמרות היותה דיקטטורה לכל דבר ועניין, החברים נקבעים על ידי הבוס מלמעלה, פועלים על פי הוראותיו - גם אם אומר להם על ימין שהוא שמאל, עדיין הם זוכים מצידו לחופש פעולה ב'חיי היומיום' הפוליטיים. הוא לא יפריע ליוזמות פרטיות, הצעות חוק, ראיונות וכדומה, אלא אם יחצו את הגבול, אבל זה משהו שקורה רק אחת לכמה שנים...

וכך יכל אוחיון לספר את קורות הימים האחרונים בכל הנוגע ל'חוק הרב עמאר', ספונטאנית, בלי אישור מלמעלה, וזה מה שיפה אצלו - ההגינות והיושר. הוא אומר את האמת שלו בלי לחשוב לטייח, אולי כי זו הקדנציה הראשונה שלו, מצד שני כבר פגשתי בחברי כנסת בקדנציה ראשונה שדומה כאילו נולדו לשקר.

"שילוב של מטבח הונגרי ומרוקאי הוא הכי טוב"

שמעון אוחיון הוא ד"ר בתוארו. יהודי רציני, איש חינוך בנשמתו, שנולד במרוקו, עלה ארצה בגיל 11. בין השאר, למד ב'ישיבה יוניברסיטי' ובבית המדרש לרבנים בארה"ב. כיום הוא משמש כנשיא אוניברסיטת בר אילן לענייני תרבות, מנהל את מרכז דהאן למורשת יהדות ספרד והמזרח וכיו"ר ברית יוצאי מרוקו בישראל.

אגב, לקראת הבחירות לכנסת השמונה עשרה הוא הוצג במקום ה-12 ברשימת המפד"ל דאז, אלא שהיא זכתה ב-4 מנדטים בלבד. הפעם הלך על 'ישראל ביתנו', בה הוא ממלא את משבצת הדתי-לאומי השורשי.

גם כשאני מתיישבת איתו לשיחה פוליטית, הוא אינו יכול שלא להתרפק על משנתו החינוכית. הוא מסביר לי על המושג אפליה, מתייחס לדקדוקי המשמעות, ומספר בגאווה רבה על כנס שהוא עורך ביום ראשון בבר-אילן על יהדות הונגריה ושפת האידיש. "אומרים לי, אתה הרי במורשת המזרח, אני עונה, נכון, אבל אני מאמין בחיבור. חשוב לי שנלמד זה על זה. חשוב לי לחשוף קהילות שונות כדי שנכיר אותן".

כבר 12 שנה הוא מטפח את מורשת יהדות המזרח, "האני מאמין שלי הוא שצריכים לקרב בין הקהילות", הוא מדגיש, ועובר לנימה של חיוך. "שלא יחשבו שההונגרים והמרוקאים זה רק מטבח... זה נכון שהמפגש בין שניהם הוא המטבח הכי טוב".

הוא הזמין את שר האוצר לאירוע (כבן לאבא הונגרי), בהתחלה הוא אישר הגעה, אחר כך אמר שלא ימצא לזה זמן. "תקציב, את יודעת", הוא מבין אותו. "אמרתי לו משפטים בהונגרית, אמרתי לו תשאל אותי איפה הכסף, בהונגרית, ואענה לך... כל זה פותח דלת ומקרב", הוא בטוח.

דודו רותםצילום: דודו רותם
דודו רותם


"הרב אריאל תלמיד חכם, אבל הרב סתיו יותר מתאים"

כשחילקו את הוועדות ואת התפקידים אך טבעי הוא שיקבל ועדה כמו חינוך, כנסת או פנים. "אבל הכול חולק על פי הסכמים בין הליכוד לישראל ביתנו, לי אמר יריב לוין להיות נציג הכנסת ב'יד בן צבי'. זה כנראה מתאים יותר לעיסוק שלי בחינוך".

אפרופו חוק עמאר, הוא היה האיש שיצא החוצה מחדר הועדה, לא הצביע על אישור החוק, ו'בגללו' נתקע העסק באותו יום שלישי גורלי. "אני מאד מעריך את הרב עמאר", הוא אומר לי, וחושף כי נפגש איתו. "הוא אמר לי שהוא לא מתערב לציונות הדתית על זהות המועמד שלה, מה שתקבע תקבע".

הוא מתגאה באוזני ש"הרב עמאר הכשיר את הגיורים של הרב דרוקמן", ומסביר לי באותה נשימה כי "הרב אריאל מוכר כתלמיד חכם, אבל במציאות של היום אני חושב שהרב סתיו מתאים יותר. הרבנות נראית לחילונים לא מספיק רצינית, אני רוצה שהרבנות הראשית תהיה בשביל כל עם ישראל. אם אנחנו חושבים מה טוב לעם ישראל, וכי נחכה שהקונסרבטיבים והרפורמים יגדלו?"
לכן הוא תמך ב'חוק הרב עמאר' וברב דוד סתיו.

"ולמה באותו דיון בוועדה יצאת ולא הצבעת בעד החוק?" שאלתי, והוא עונה: "חברי כנסת אמרו לי תברח מזה, אל תפגע בנתניהו. רותם כעס עלי מלכתחילה שתמכתי בחוק. הוא פגוע מזה שהרב עמאר הפר סיכום איתו. כשנפגשתי עם הרב שאלתי אותו על זה, הוא אמר לי 'הייתה אי הבנה, תביא אותו אלי ללשכה ונלבן את העניין'. אבל דודו כבר היה מדי פגוע ולא הסכים".

לא תאמינו, אבל הוא נפגש אפילו עם יו"ר ש"ס אריה דרעי "המון פעמים", כפי שמספר לי. על מה ולמה נפגשו? "דרעי ידע שאני בעד הרב עמאר, הוא לפי דעתי לא היה בעד החוק. שאלתי אותו דוגרי אם הוא תומך במועמדות של אחיו יהודה, אמר לי שלא".

מתי תהיה הפעם הבאה בו יצוף שמו בהקשר פוליטי כזה או אחר? קשה לדעת. מה שכן, הוא, לאירועים שהוא עורך ושאליהם נהג להזמין את הרב עמאר כרב ראשי, מתכוון להמשיך ולהזמין אותו גם הלאה. לא, הוא לא חושב שהוא יהיה מסוגל להזמין רב אחר...
ישראל ביתנו שמעון אוחיון הרב עמאר אריה דרעי דוד רותם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד