כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ידי המשטרה כבולות

מנהיג הכת פסק לבטל את חודש אדר ב' ולאכול חמץ בפסח

לפני כשבועיים הורה מנהיג כת מהעדה האתיופית לחברי קהילתו שלא לקבל את חודש אדר ב' בלוח השנה העברי כפי שנהוג בכל קהילה אחרת בארץ ובעולם, וכפי שאף היה נהוג בעדה באתיופיה, ולחוג את חג הפסח מייד. בהקלטות שהוא מפיץ ניתן לשמוע כי הוא מסית את קהל מאמיניו נגד כל הקייסים (רבנים) האחרים בעדה ונגד כל הרבנים בישראל

בני הקהילה האתיופית: אילוסטרציה
בני הקהילה האתיופית: אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

המרכז הישראלי לנפגעי כתות מפרסם אירוע חמור מאין כמותו. לאחרונה הגיע אליהם מידע על אדם בקהילה האתיופית המתחזה ל'קייס'. (מקביל לרב בעדה האתיופית) שמו, מור מקלמו דאסה, אשר הקים קהילה בשם "ממלכת כהנים גוי קדוש". נפגעות רבות הן חלק מקהילתו של מור דאסה ופעילים חברתיים שסיפרו למרכז, כי מור דאסה מעביר שיעורים דרך עשרות קבוצות וואטסאפ שפתח, בהן חברות לטענתם למעלה מ-7,000 נשים.

רוב הקהילה כוללת בעיקר נשים. בהקלטות שמור דאסה מפיץ ניתן לשמוע כי הוא מסית את קהל מאמיניו נגד כל הקייסים האחרים בעדה ונגד כל הרבנים בישראל. מור טוען כי כולם טועים בהבנת המקרא וההלכה היהודית וכי רק הוא יודע את דרך האמת. מור טוען כי הוא מקבל מסרים מבורא עולם ומעביר אותם ישירות למאמיניו.

המכתב שנשלח מהמרכז לנפגעי כתות לרב הראשי

כמו כן מספרות נשים בקהילה, כי ישנם איומים על מחלות קשות ומוות כדוגמת "כל החוטא מות יומת" שנאמרים בפומבי ונשלחים בפרטי למי שחושב לעזוב את הקהילה. הוא גם מורה לבני עדתו לקיים טקס טיהור הכולל השפרצת מים "מטוהרים" על קירות ביתו של המאמין/ה. עלות הטקס 3000 ש"ח, ומי שאין להם אפשרות כלכלית לשלם את הסכום הנדרש, לא יוכלו לזכות לקבל את טקס הטיהור ו"שטנים ימשיכו לרדוף אותם".

במכתב שנשלח לרבנים הראשיים לישראל, נאמר כי: "כדי לבדל את עצמו משאר הרבנים ו/או הקייסים, מור מעוות את הדת וההלכה וממציא צומות, תעניות ועונשים. כך למשל לפני מספר שבועות מור קבע צום של 3 ימים ברצף על כל חברי הקהילה". עוד כותבים המרכז לנפגעי כתות. "לדעתנו, על פי העדויות שהגיעו אלינו מתקיימים מאפיינים כיתתיים מובהקים בהתנהלותו של מור דאסה, אך מאחר ואין חוק נגד כתות, ידי המשטרה כבולות, ואין אפשרות לעצור את הפעילות הכיתתית המתקיימת. לכן אנחנו פונים אליכם כעת ופנינו גם למשטרת ישראל בעניין, בשל ההוראה האחרונה של מור דאסה לחברי קהילתו המטלטלת את עשרות אלפי חברי העדה האתיופית בישראל".

לפני כשבועיים הורה מור דאסה לחברי קהילתו שלא לקבל את חודש אדר ב' בלוח השנה העברי כפי שנהוג בכל קהילה אחרת בארץ ובעולם, וכפי שאף היה נהוג בעדה באתיופיה, ולחוג את חג הפסח מייד. כך חגגו כבר את החג חברי קהילתו שלא מור דאסה, וכהמשך ישיר לכך מור מבטל את החג שאמור להתקיים בעוד ימים ספורים, בי"ד ניסן. המשפחות שפנו אל המרכז לנפגעי כתות, טענו כי בשל העיוות ההלכתי החמור בעבור מי ששומר על ההלכה היהודית, הוראה זו עלולה להביא לאסון. החשש הוא כי יהיו משפחות בהם גברים, שהם בני זוג לנשים בקהילה של מור דאסה, לא יוכלו להכיל את הסיטואציה בה הם חוגגים את ליל הסדר באכילת מצות ונשותיהם אופות לחם שהוא חמץ במטבח הבית. לטענתם לא מן הנמנע כי יהיו מי שירצחו את בנות זוגם בשל כך.

המרכז פנה לרבנים הראשיים: "אנחנו חושבים כי התערבות הרבנים הראשיים חשובה מאד ויכולה לתת מענה למאות משפחות שחצויות בין הוראותיו של מור דאסה להוראות הקייסים ויכולה למנוע אסון פיזי ממש שעלול להתרחש בעדה האתיופית".

רחל ליכטנשטיין מנהלת המרכז לנפגעי כתות, אומרת ל'בחדרי חרדים': "עם הגעת העדויות ובעקבות פגישותיי עם הנפגעים ושמיעתם, וככל שירדתי לעומקם של דברים, וערכנו התייעצויות עם אנשי המקצוע של המרכז לנפגעי כתות, מצאנו, כי בקבוצתו של מור מלקמו דסה המנהיג את קהילת 'ממלכת כהנים גוי קדוש' מתקיימים מאפיינים כיתתיים מובהקים, וזאת בהתאם לאמות המידה המקובלות ולמאפיינים של קבוצות אחרות שהמרכז עסק בהן במהלך השנים".

מרכז לנפגעי כתות כתות יהודי אתיופיה פסח חמץ בפסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד