י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
יתקפלו בפניו?

פוטין לא עוצר: משגר אזהרה לשתי מדינות נוספות

רוסיה פרסמה אזהרה חדשה מפני הצטרפות של פינלנד ושוודיה לנאט"ו. ראש ממשלת פינלנד לשעבר אמר כי מדינתו צפויה להגיש בקשה עד יוני. מחוקקים שוודים גם בוחנים הצעה לחברות למרות מעמד ניטרלי

כוח צבאי של נאט"ו: אילוסטרציה
כוח צבאי של נאט"ו: אילוסטרציה צילום: Pixabay

שבדיה מתלבטת בימים אלה אם להגיש בקשה לחברות בנאט"ו לאור איומי רוסיה. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר היום (שני) לכתבים כי הצטרפות אפשרית של שוודיה ופינלנד לברית הצבאית של נאט"ו לא תשפר את המצב באירופה. "אמרנו שוב ושוב שהברית נותרה כלי המכוון לעימות והתרחבות נוספת לא תביא יציבות ליבשת אירופה", אמר פסקוב.

דברי רוסיה מגיעים מספר ימים לאחר שראש ממשלת פינלנד לשעבר, אלכסנדר סטאב, אמר כי מדינתו עשויה להגיש בקשה רשמית להצטרף לגוש הביטחון "תוך שבועות" למרות שהמחוקק במוסקבה, ולדימיר דז'בארוב, הזהיר כי המשמעות היא "הרס המדינה".

בינתיים, מפלגת השלטון של שבדיה החלה רשמית לדון באפשרות להגיש היום הצעה לחברות, מהלך שיסמן על היפוך תפקידים מוחלט במדיניות של הממלכה הסקנדינבית שנשארה ניטרלית מבחינה צבאית במשך עשרות שנים. בשוודיה ישנם קולות שחוששים מהצטרפות. כדי לא להרגיז את פוטין.

פינלנד, לה גבול ארוך עם רוסיה, עם זכרונות מרים כשהצבא האדום פלש לפינלנד ב-1939, מעולם לא הייתה חברה בברית ההגנה, והעדיפה במקום זאת לחזק את ההגנה שלה. אבל מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר, סקרי דעת קהל שהוזמנו על ידי כלי תקשורת פיניים הראו פניית פרסה מהירה בדעת הקהל, כאשר הרוב מצדד כעת בהצטרפות.

אלכסנדר סטאב, שעמד בראש ממשלת פינלנד ב-2014 וב-2015, אמר בשבוע שעבר שהמדינה יכולה להחליט להצטרף לברית הצבאית כבר במאי. הוא אמר: "בתחילת המלחמה אמרתי שהתוקפנות של פוטין תניע את פינלנד ושבדיה להגיש בקשה להצטרפות לנאט"ו. אמרתי שזה לא עניין של ימים או שבועות, אלא חודשים".

דבריו של סטאב הגיעו יום אחד בלבד לאחר שהמחוקק הרוסי ולדימיר דז'בארוב אמר כי לא סביר ש"הפינים עצמם יחתמו על כרטיס להשמדת ארצם", ואיים על פלישה דומה כפי שרוסיה פלשה לאוקראינה, שנבעה בין השאר בשל רצונה להצטרף לנאט"ו. בשוודיה, המרכז-שמאל הסוציאל-דמוקרטים השולטים במדינה. התנגדו היסטורית לחברות בנאט"ו, אך המלחמה שנמשכת יותר משישה שבועות באוקראינה הצית מחדש את הדיון בשוודיה.

המפלגה, בראשות ראש ממשלת שבדיה, מגדלנה אנדרסון, החלה היום לדון באפשרות להצטרף לנאט"ו, כשהנושא צפוי להיות במרכז קמפיין הבחירות לפרלמנט המתוכננות ל-11 בספטמבר.

מלחמת אוקראינה רוסיה נאט''ו שוודיה פינלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד