כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
המשבר הפוליטי וגל הטרור

ראש הממשלה בנט בבליץ ראיונות: סילמן הייתה אצלי בבית ובכתה

בניסיון לשדר שהכל בשליטה ושהממשלה תשרוד את המשבר, ראש הממשלה בנט העניק הערב שלושה ראיונות למהדורות המרכזיות ומתנער מאחריות לעריקתה של סילמן; "ביבי וסמוטריץ' שלחו אנשים לצעוק עם מגפונים ליד הילדים שלה נוכלת בוגדת" | האם יישב עם נתניהו בעתיד

ראש הממשלה בנט בבליץ ראיונות: סילמן הייתה אצלי בבית ובכתה
נפתלי בנט בלשכתו צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ברקע גל הטרור הפוקד את הארץ לצד הטלטלה העזה שחוותה הקואליציה שאיבדה את הרוב עם פרישתה של יו"ר הקואליציה, חברת הכנסת עידית סילמן לאופוזיציה, ראש הממשלה נפתלי בנט העניק הערב (שני) שלושה ראיונות לשלושת ערוצי הטלוויזיה: 12, 13 ו-11.

בראיונות נשאל תחילה ראש הממשלה באשר להתמודדות הנכונה עם גל הטרור הנוכחי. לדבריו: "יש לצאת להתקפה, וזה מה שאנחנו עושים. נכנסים לג'נין, נכנסים ליעבד, תוקפים את הטרוריסטים בבסיסי האם. אנחנו ננצח. זאת לא פעם ראשונה שיש גל טרור במדינת ישראל. מעל מאה שנה כל כמה שנים יש גל. אנחנו היום מאוד נחושים ואין לי ספק שאנחנו ננצח".

באשר לטענה כי ארגוני הטרור מזהים את החולשה של ממשלתו, אמר נפתלי בנט: "אלה הבלים. להיפך. המדיניות שלנו – שלי, של שר הביטחון, של הממשלה – בעזה לדוגמה, בעוד קודמינו היו מכילים רקטות ואומרים שזה קצר חשמלי, אנחנו אפילו על בלון אחד תוקפים חזרה, ולכן שם יש מצב הרבה יותר רגוע. לא סתם תושבי שדרות חווים תקופה רגועה".

עוד ניסה להבדיל ואמר: "אבל פה יש לנו מאפיין של טרור בודדים, שמבחינה מודיעינית זה יותר מורכב כי קשה להיכנס לתוך המוח של כל מחבל. לכן מה שאתה עושה, אתה יוצא בצורה יזומה לפעילויות של מעצרים. גם של חיסולי מחבלים כמו שהיה בג'נין ואחרים. יש לנו כוחות טובים, ימ"מ, צה"ל, שב"כ – ננצח".

לדבריו: "אין מקום שהוא מחוץ להישג ידינו. אני לא מתכוון להגיד לאויב מה אנחנו הולכים לעשות, בטח כמי שבעברי הובלתי מבצעים כאלה, גם בלבנון וגם בחומת מגן לפני 20 שנה. המחבלים יודעים שאין מקום שהוא חסין, או שאנחנו אומרים 'לא לא, לשם לא נכנסים'. יש הרבה אפשרויות על השולחן. הקו הוא קו התקפי מאוד על המחבלים".

האם אנחנו בדרך לבחירות?

באשר לשאלה הבוערת ביותר בימים אלה, אומר ראש הממשלה בנט: "אני מעריך שלא יהיו בחירות ואני פועל שלא. מה שעומד על הפרק זה או לבצר ולחזק את הממשלה אחרי המכה שספגנו, וזאת מכה והתפתחות מאוד שלילית. אבל אפשר בהחלט לנהל ככה ממשלה לאורך זמן. או, לחזור אחורה ולהתגלגל לתהום של עוד מערכת בחירות ועוד מערכת בחירות".

הממשלה הזאת תמלא את ימיה? נשאל בנט בראיונות והשיב: "אני אעשה כל מה שאפשר. צריך את זה. זאת ממשלה מצוינת שהורידה את האבטלה, החזירה אנשים לעבודה ומטפלת בדברים, כי זה מה שעומד פה על הפרק. האם אנחנו משעבדים את כל מדינת ישראל כדי שלביבי תהיה עסקת טיעון קצת יותר טובה, או שאנחנו דואגים לאזרחי ישראל".

"עידית סילמן היתה אצלי בבית ובכתה; עברה התעמרות ואלימות"

בראיון שקיימה מגישת המהדורה המרכזית ב'כאן 11', מיכל רבינוביץ עם ראש הממשלה בנט, אמרה לו: "בסופו של יום, ברמה הפוליטית נכשלת. הקואליציה שלך מתפרקת, אתה לא הצלחת לשמור אפילו על המפלגה שלך. אתה לא זוכה לתמיכה ציבורית – למרות שאתה בכיסא ראש הממשלה. גם האנשים שהלכו איתך כברת דרך. בסופו של יום זאת הצבעת אי-אמון במנהיגות שלך. איפה טעית?".

על כך השיב בנט: "דיברתי עם הסיעה השבוע. הם סיפרו לי מה שעידית סיפרה לי, היא הייתה אצלי בבית ובכתה. עידית סילמן עברה התעמרות, אלימות שמעט אנשים בתולדות מדינת ישראל אם בכלל נאלצו לעבור. היא סיפרה לי איך ביבי וסמוטריץ' שלחו אנשים לצעוק עם מגפונים ליד הילדים שלה נוכלת בוגדת ועוד מילים יותר קשות. שמוליק בעלה סיפר לי שהוא נאלץ לעבור מקום עבודה כי אנשי ביבי מאיימים על הבוסים".

רבינוביץ הוסיפה והתעניינה, "ואז כשהיא מספרת לך אתה מתייחס לזה ברצינות ומבין שהיא מאותתת לך שבסופו של יום היא תיכנע ללחצים ותישבר ובסוף גם תערוק ותלך? כי היא בחרה צד וזה לא הצד שלך".

בנט: "אז זה בדיוק העניין. אני יודע מה שגם עידית מרגישה. היא נורא מאמינה בממשלה הזאת, היא נורא מאמינה בחיבורים. כולנו. נורא קל לתקוף את חברי הסיעה. את יודעת מה זה ללכת לבתי כנסת כשמאיימים עליך ומגחכים? חברי סיעת ימינה הצילו את מדינת ישראל ימים לפני בחירות חמישיות מתהום".

איך הגיב כששמע מהתקשורת על פרישת סילמן?

בראיון לדני קושמרו ב'חדשות 12' אמר בנט: "אני מאמין שאנחנו לא צריכים בחירות עכשיו ולא יהיו בחירות עכשיו. יש קונצנזוס גם בסיעה שלי, גם בקרב כלל המפלגות שללכת חזרה לסחרור הבחירות האין-סופיות, לכאוס, לשיתוק, למה שהיה בשומר החומות - מדינה בשיתוק, זה היה כל הזמן סביב בחירות. זה אסון. לקחנו מדינה, הקמנו אותה מחדש אבל אתה צודק שזה הצומת – האם אנחנו יחד, מתאחדים, מתגברים על הבעיות. זה לא קל, היה שבוע לא קל. או חלילה חוזרים לשיתוק שמביא לזה שלשוטרים אין תקציב או שלא בונים מחלף ליד חריש כי אי אפשר לשחרר תקציב".

על בוקר יום רביעי שבו שמע מהתקשורת על פרישתה של סילמן אמר בנט: "אני באמת קיבלתי טלפון ועדכנו אותי. ממש בשניות הבנתי שביבי וסמוטריץ' עקצו את סילמן והצליחו איכשהו לתת לה תחושה שהיא מובטחת פה ושם".

וכיצד הגיב באותו הרגע שהבין כי איבד את הרוב בכנסת: "אני אדם מאוד חזק. אני לא מאלה שמסתכלים אחורה", אומר בנט ל'חדשות 12', "אני תופס את עצמי ושואל מה עושים עכשיו. והדבר המיידי שעושים – מייצבים את הסיעה. הם בנו על לעקוץ כמה דקות אחר כך עוד מישהו בעוד הבטחת סרק שאגב, מי שלא יודע, ההבטחות האלה לא מתקיימות. מה שביבי הבטיח לסילמן לא יקרה. מיד דיברתי עם כל הסיעה, הבאתי את כל הסיעה לחדר בתל אביב, דיברתי עם ראשי המפלגות וייצבנו. אני יכול להגיד שייצבנו והממשלה הזאת ממשיכה קדימה כי החלופה זה לחזור לימים האפלים של עוד קמפיינים. במקום להילחם בטרור, להילחם אחד בשני".

קושמרו שאל את בנט: "אתה תגדיר אותה כפורשת?". ותשובתו "אני עוד לא מגדיר שום דבר, אני מבין מה עבר עליה. התשובה לסחטנות זה לא לרוץ לזרועות של מי שהרג אותך".

על השאלה האם קיים סיכוי שסילמן תחזור לשורות הקואליציה, השיב בנט למראיין: "אני לא יודע. תשאל אותה. אני רק אומר, הדלת כמובן פתוחה וברור לי שבליבה היא נורא מאמינה בקשר. היא הייתה החברה הכי טובה של ח"כים מכחול לבן וח"כים מפה כי שיתפנו פעולה, היא עסקה בענייני בריאות".

מה לגבי אורבך וקארה?

"באשר לשאר אורבך ואביר, הם כולם אמרו את אותו הדבר וצריך להקשיב", אומר בנט ל'כאן 11'. הם אמרו: "ראש הממשלה, לכל הדעות אתה עושה עבודה מעולה, אבל אנחנו לא מצליחים לספר את הסיפור". ולכן הנה אני פה לספר את הסיפור. סיפור של אנשים עם דעות פוליטיות שונות שהתחברו ביחד כדי להציל את המדינה מתהום".

על כך שסילמן אפילו לא עונה לו לטלפון, אומר ראש הממשלה נפתלי בנט: "אין לי כעס ואני לא נפגע, כי אני לא פה בשביל הרגשות שלי ולא בשביל האגו. אני פה כדי לדאוג לעם שלי. אני אעשה הכול ואני אתן את הפייט ואנחנו גם, כך אני מאמין, ננצח. ייצבנו את האירוע. היא היום מבינה שביבי עקץ אותה. הרי מה קרה? "ביבי קלאסיקה". הוא החתים אותה על שיריון למקום עשירי, כשהוא יודע שזה לא חוקי. ואז היא נאלצה להתכחש לזה, ועכשיו הוא לא ימלא את זה כי הוא יגיד "אני מעולם לא הבטחתי", מאשים בנט שהינו גדול מפרי ההבטחות בתולדות הפוליטיקה.

לבנט נשאל בראיון ל'כאן 11': "היא לא עוזבת מסיבות אישיות, אלא היא עוזבת מסיבות אידיאולוגיות. היא חושבת שאתה לא אדם שיכול להנהיג את המחנה הלאומי-ציוני".

"זה לא מה שהיא אומרת. קודם כל אנחנו ממשלה לאומית-ציונית, שיהיה הכי ברור", אומר בנט ותוקף את יריבו המר, "הפקקטה ימניות של ביבי - כשהוא מעביר מזוודות מזומנים לחמאס זאת לא ימניות. אני עצרתי את זה. כשהם נכנעים לחמאס פעם אחר ומוצאים תירוצים לא לפעול, זה לא ימניות. ימניות זה להקים יישובים בנגב, להכפיל את האוכלוסיה ברמת הגולן, יחד עם שותפיי במפלגת העבודה וביש עתיד. כן זה לא קללה. ביביזם זה לקלל את השמאלנים אבל לא לעשות שום דבר ימני. אנחנו עובדים כמו שצריך".

"אמרת שתעשה הכול כדי לא ללכת לבחירות נוספות. סילמן היא האחרונה, או שבקרוב נשמע על עריקים נוספים?", נשאל ראש הממשלה.

לדבריו: "יש לחץ מאוד גדול כל הזמן. אותה בריונות ששברה את סילמן - ממשיכה. ראיתי אתמול סרטון של עוזרת של ניר אורבך, שמישהו צועק לה את המילים הכי קשות, קללות. אסור להיכנע לזה. זה החזון למדינת ישראל?".

תוקף את הציונות הדתית

כן תקף בנט את מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ואמר: "הציונות הדתית זה איזה בן אדם שבקושי עשה צבא, למרות פרופיל 97 ונותן עצות כל היום לצה"ל מה לעשות? זאת ציונות דתית? שלושה אנשים שם שבקושי או לא עשו צבא (סמוטריץ, בן גביר, שמחה רוטמן. ק.ע.), זה הדוגמה? מתן כהנא זה ציונות דתית. אני זה ציונות דתית שהולך לסיירת מטכ"ל ומגלן ומסכן את חיי למען העם הזה, וגם היום אני רואה את זה כשליחות".

צירוף הרשימה המשותפת לקואליציה

בימים האחרונים פורסמו דיווחים לפיהם, הממשלה מנהלת מו"מ לשת"פ עם הרשימה המשותפת. לשאלת כלי התקשורת הערב, האם הדברים נכונים, ראה"מ בנט מכחיש: "לא, חד-משמעית לא. אתמול מה שאיימן עודה אמר שהוא קרא לשוטרים וחיילים מהחברה הערבית למרוד במדינת ישראל - קודם כל, בעיניי זו עבירה פלילית וזה דבר בזוי. אז דרך ה'עודה' הזאת, זו לא הדרך שלנו".

איך תשרוד הממשלה ללא רוב

כן נשאל ראש הממשלה בראיון להילה קורח ב'חדשות 13', איך הממשלה תשרוד כך ללא רוב. לדבריו: "זה לא כזה מסובך. חוקים שלא שנויים במחלוקת – יעברו. גם סילמן לא תצביע נגד בהרבה דברים", אמר בנט.

בהמשך הריאיון ל'חדשות 13', הבהיר בנט כי אין לו כוונה לשתף פעולה בעתיד עם נתניהו: "אין לו ממשלה אם הולכים לבחירות. זו פיקציה. מי שארבע פעמים לא הצליח להקים ממשלה ומשעבד את המדינה בשביל לשפר את עסקת הטיעון". אז לא יהיה שיתוף פעולה בינך לבין נתניהו? חידדה המראיינת ובנט השיב "נכון".

מדוע לא ביקר אצל המשפחות האבלות?

כן נשאל ראש הממשלה מדוע לא ביקר בבתי המשפחות של הנרצחים מהפיגוע בתל אביב? ועל כך השיב: "קודם כל ירדתי לשטח, ביקרתי את הפצועים ודיברתי עם משפחות שכולות, גם עם של נרצחי הפיגוע בבני ברק וההורים של אמיר חורי. כראש ממשלה יש לי אחריות לביטחון אזרחי ישראל להוביל את המערכה קדימה. עד לפני חמש שנים פה רצחו 50 ישראלים בגל שהתמשך שנה. אני לא יודע להגיד עם סטופר כמה זמן זה ייקח, אבל כן יודע להגיד שאנחנו פועלים".

נפתלי בנט ראיונות עידית סילמן שמוליק סילמן גל טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד