כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
במבחן על ש"ס בע"פ ברשת הכוללים ש"ס איד'ן

הגר"ש גלאי השתומם: "לא יכולתי להאמין למראה עיני"

אורח מיוחד בהפתעה שהגיע לבחינה על כל הש"ס בעל פה של אברכי ש"ס אידן, היה הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי שראה את הגאון רבי אשר אנשיל שוורץ בוחן בשאלות הקשות ביותר בכל מראי מקום ובמקומות לא מוכרים בש"ס את האברכים הגאונים שהפליאו את ידיעותיהם. צפו 

הגר"ש גלאי השתומם: "לא יכולתי להאמין למראה עיני"
הגר"ש גלאי במעמד המבחן של ש"ס אידן צילום: שוקי לרר

רשת הכוללים הידועה והמפורסמת 'ש"ס אידן' שבו לומדים גאונים אשר מסיימים מידי שנה בשנה את כל הש"ס כולו עם מבחנים תמידיים בכתב ובע"פ, חוותה שוב עוד מבחן בע"פ על ידי הגאון רבי אשר אנשיל שוורץ, ראש כולל צאנז בבית שמש ובעל המעדני אשר.

לדברי הנבחנים החשובים, הבחינה הפעם הייתה אחת הבחינות הקשות שנבחנו עד כה, והם מודים מאוד לגר"א שוורץ  שהוא לא חמל עליהם ו"אתגר" אותם, בשאלות משאלות שונות, ובכך שכנעו את עצמם שהעבודה הקשה שלהם בלימוד גמרא רש"י ותוספות במשך 45 יום בשנה השתלמה, בהרגשה שהם שולטים נכון בכל קצה ופינה של הש"ס כולו!

"מאוד השתוממתי והתפעלתי"

במכתב שנכתב זמן קצר לאחר הבחינה, כתב הגאן ר' אשר אנשיל שוורץ בעל 'מעדני אשר' את הדברים הבאים:

"ש"ס אידן, - והעומד בראשה הגאון המפורסם רבי אברהם הלוי אייזען גאב"ד פוזנא, אשר הגה ברעיונו סדרי לימוד מיוחדים של לימוד כל הש"ס מידי שנה בשנה, ובכך זוכה להעמיד לגיונות של תלמידי חכמים וגאונים מופלגים, העוסקים בתורת ה' יומם ולילה ולומדים ומסיימים בכל שנה את כל הש"ס כולו ביגיעה עצומה ובידיעה ברורה, וזה מכבר שמוע שמעתי את גודל היקף ידיעתם העצומה בכולא תלמודא באופן נפלא ויוצא מן הכלל וכבר פקיע שמייהו בכל העולם.

"וכעת זכיתי בס"ד שנתכבדתי לבוא ולבחון את האברכים הגאונים ומה מאוד השתוממתי והתפעלתי בראותי במו עיניי את הני גאוני רברבי שולטים בכל מסכת ומסכת ועל הכל ידעו לענות נכונה בשינון ובחידוד בלא גמגומים כלל, ממש הפלא ופלא.

"אשרי עין ראתה זאת ואשרי דורינו שזכה לכך, ולא רק בבקיאות הש"ס מצויינים המה להפליא אלא גם בעיון וסברא בסוגיות העמוקות שבש"ס ובדברי הראשונים, מצאתים מלאים מזן אל זן, ולא יאומן כי יסופר, אשרי העם שככה לו.

הגאון שליט"א מסיים עם דברי ברכה מתוך הערצה גדולה לאברכים הגאונים: "מעומק לבי אברך את האברכים הגאונים שיזכו להמשיך לגדול בתורה וביראה כאוויתם הטהורה וכל התומכים והמשפיעים יתברכו בבני חיי ומזוני רוויחי, אורך ימים ושנים טובות ובריות גופא ונהורא מעליא וסייעתא דשמיא ויתברכו בכל הברכות האמורות בתורה וימלא ה' כל משאלות לבם לטובה, אכי"ר".

אורח מיוחד – הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי

אורח מיוחד בהפתעה שהגיע לבחינה, היה הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי. נימת התרגשות מופתעת עבר באולם כשהגיע הגאון לחזות באברכים הגאונים שעוברים את צעדיהם עם השאלות הקשות ביותר בכל מראי מקום דחוס במקומות לא מוכרים בש"ס.

במילותיו שלו: "יכולתי להיות נוכח כשהם נבחנו בכל ש"ס בעל פה, ולא האמנתי למראה עיניי. שם ישבו תלמידי חכמים יוצאי דופן שיראת שמים קודמת בבירור לחוכמתם, הם שולטים בגבורה חסרת הגבלות בכל הש"ס, בידע ברור ומדויק ובתובנות מדויקות. אשרי עיניים שזכו לראות את כל זה."

ככל הנראה במשך כשלוש שעות לאחר המבחן, הרב גלאי עדיין דיבר על החוויה שלו בבחינה המרגשת על הגאונים בתורה ובש"ס, אברכי כולל שס אידן.

כמה מהשאלות המאתגרות שנשאלו

1. היכן אנו מוצאים שרש"י מגלה הערכה רבה לגאון שהוא בקי בכל הש"ס? התשובה: ביצה כ"ד ב.

2. האם מותר לגנוב לצורך פיקוח נפש? התשובה: תוס' בבא קמא ס' ב', שבת קכ"ט א'.

3. היכן אנו מוצאים מקרה של מי שלא גזל, ובכל זאת נקרא גזלן? התשובה: ברכות ו' ב', כאשר אדם אינו משיב שלום למי ששואל לבריאותו, בבא מציא 78ב מי שעובר על דעת חברו; סנהדרין ל"ט ע"א גוי הלומד תורה כאילו גנב מישראל.

4. היכן התלמוד בבלי מתייחס לתלמוד הירושלמי? התשובה: חגיגה י'. 

ניתן להתרשם ממבחנים באתר ש"ס איד'ן

שס אידן הרב שמעון גלאי הרב אייזן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד