י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"יש אברכים שדרך העיון לא מתאימה להם"

תיעוד נדיר: הגרמ"ה הירש והגר"ד כהן דנו באיזו דרך לימוד צריך אברך לבחור

"לא לכל אברך מתאים ללמוד בדרך הלימוד הישיבתית לפי סוגיות הש"ס" אמר הגרמ"ה הירש. הגר"ד כהן: "כאשר רוצים לרכוש ידיעת התורה אך באופן של גפ"ת בלבד, אזי לפעמים לא רוכשים את לב הסוגיא". הדיון נערך במסגרת מעמד פתיחת חבורת ש"ס • 'בחדרי חרדים' עם וידאו בלעדי

תיעוד נדיר: הגרמ"ה הירש והגר"ד כהן דנו באיזו דרך לימוד צריך אברך לבחור
הגרמ"ה הירש והגר"ד כהן בשיחתם צילום: באדיבות המצלם

דיון נדיר ומרתק התפתח בין גדולי ישראל, חברי מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', ראש ישיבת סלבודקה, הגאון רבי משה הלל הירש וראש ישיבת חברון, הגאון רבי דוד כהן, שעסק בדרך הנכונה לאברך לגשת ללימוד.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בימי בין הזמנים במהלך פתיחת מסלול "דרשו חבורת הש"ס" שהתקיים במעונו של הגרמ"ה הירש התפתח הדיון והמרתק, 'בחדרי חרדים' מביא את התיעוד הבלעדי של גדולי ישראל שלא מתרחש בכל יום.

בתיעוד הוידאו נראה הגרמ"ה הירש אומר כי למרות שהדרך הנכונה היא ללמוד בצורה הישיבתית לפי סוגיות הש"ס, זה לא מתאים לכל אברך. "מלכתחילה אברך צריך ללמוד בצורה אחרת של עיון, של סוגיא, אבל יש המון אברכים שזה לא מתאים להם, ואברך שזה לא מתאים לו - לא כדאי לו ללמוד בצורה הזאת. כל אחד צריך ללמוד באופן שמתאים לו" אמר הגרמ"ה הירש והמליץ לאברכים כאלו ללמוד "עיון קל", לפי הסדר של דרשו חבורת הש"ס.

ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן הוסיף ואמר כי לימוד ב"עיון קל" מיועד "לאברכים שכן לומדים בעיון, וכן שקועים בעיון, שיהיה להם סדר נוסף ביום, סדר שני או שלישי כל אחד לפי ענינו, בהם ירכשו את ידיעת-התורה מלבד פלפולה-של-תורה".

"וכאשר רוצים לרכוש ידיעת התורה אך באופן של גפ"ת בלבד, אזי לפעמים לא רוכשים את לב הסוגיא, את הנקודה של הסוגיא, משום שחסר ללומד את אותו רשב"א חשוב, או את אותו קצות יסודי..." הוסיף הגר"ד כהן.

 

הרב משה הלל הירש הרב דוד כהן ישיבות סדר לימוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד