כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הערעור נדחה: שלושת אסירי 'פרשת מצגר' יישארו במעצר

שופט המחוזי דחה את הערעור, למרות שהרב מצגר שוחרר למעצר בית • הבשורה: המעצר קוצר עד ליום שלישי • רופא בית הסוהר יבדוק רגישותו של אחד העצורים לפרעושים

צילום: עוזי ברק
צילום: עוזי ברק



בית המשפט המחוזי מרכז דן היום (א) בשעות הצהריים בערר שהגישו עורכי הדין גיל עשת, חיים שטנגר ויעקב וינרוט, המייצגים את שלושת החשודים והעצורים היחידים עד כה בפרשת השוחד המיוחסת לכאורה לרב הראשי, יונה מצגר.

החשודים הם: הרב שמחה קרקובסקי, מנהל עמותת חסד 'בית התבשיל' בבני ברק, החשוד בהלבנת הון ומתן שוחד, ניסן בן ציון ציוני, מנהל בית מדרש להכשרת רבנים ודיינים בתל אביב, וחיים איזנשטט, נהגו ועוזרו האישי של הרב הראשי בחשד ללקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה והלבנת הון.

עורכי הדין ביקשו לשחרר את מרשיהם למעצר-בית, כפי ששוחרר הרב מצגר עצמו - אף שהחשדות נגדו חמורים יותר. במקביל, ניסו עורכי הדין להציע חלופות מעצר עבור השלושה. כך למשל, עו"ד יעקב וינרוט, המייצג את הרב קרקובסקי, הציע חלופה לפיה הוא ישהה במעצר בית אצל הרב יצחק דוד גרוסמן במגדל העמק.

נציגי המשטרה רפ"ק יהודה ויור ורפ"ק דובי שרצר טענו בתגובה: "בכל דיון מעצר טוענים שהמשטרה מביאה קבוצה על מנת לבצע אפליה כלפי פלוני אלמוני, כאן זה הפוך. בעניינו של כל חשוד וחשוד, בראיות שנתגבשו כנגד כל חשוד וחשוד, וביסוד הסביר לשיבוש החקירה כנגד כל חשוד וחשוד. גם כשחבריי יכולים לחזור על טענת האפליה, השאלה היחידה היא – האם ההחלטה שנתקבלה בשיקול הנסיבות שנעשה היא נכונה והאם השיקול שנעשה הוא נכון לגבי כל חשוד וחשוד, והאם הוא עולה בקנה אחד עם הדין. אנו סבורים שהתשובה היא כן באופן חד משמעי. אף אחד לא הטעה בבית משפט קמא".

עוד בנושא:
הרב יונה מצגר: משעה את עצמי מכל תפקידיי, עד לסיום חקירת המשטרה
'פרשת מצגר': 'מי שבירך' לקרקובסקי מהאדמו"ר
בראשון: ערעור על מעצרם של 'אסירי פרשת מצגר'
צפו: הרב יונה מצגר נואם, שעות לפני שנלקח לחקירה
טלטלה בעולם הרבנות: הרב הראשי יונה מצגר במעצר בית • שלושה עצורים נוספים
מנכ"ל 'בית התבשיל' בבני-ברק עוכב לחקירה

סגן נשיאת בית המשפט המחוזי, השופט יעקב אברהם, דחה את הערעור של עורכי הדין, אך יחד עם זאת קיצר את ימי המעצר עד ליום שלישי. בכך קוצר מעצרם של איזנשטט וציוני בימים אחדים, ונותר על תילו מעצרו של הרב שמחה קרקובסקי.

"מדובר בפרשייה שבה החשוד העיקרי הוא הרב הראשי לישראל, הרב מצגר", פתח השופט את החלטתו. "כידוע, הרב מצגר שוחרר למעצר בית בן 5 ימים בלא שהובא כלל לבית המשפט. טענתם של העוררים היא טענת אפליה. טענה זו שובה את הלב. הרי ברור ההיגיון שמאחוריה, לא ייתכן שמי שקיבל את עיקר השוחד ישוחרר, בעוד שהחשודים הזוטרים יותר לכאורה ייעצרו.

"הוגש לעיוני דו"ח סודי. מעיון בדו"ח אני למד, כי עיקר הקשר היה בין העוררים לבין גורמים שלישיים, ולכן דינם אינו כדינו של כבוד הרב מצגר. אפליה ניתן לטעון כאשר מדובר במתן יחס שונה לשווים. בענייננו לא זה המצב. הטענות באשר לרב מצגר ובאשר לעוררים כאן אינן אותן טענות, והמסכת העובדתית שונה. כפועל יוצא מכך גם צורכי החקירה הם שונים. הוגשה לעיוני רשימת פעולות חקירה לביצוע, והשתכנעתי שחלקן אינו יכול להתבצע אלא כאשר העוררים נמצאים במעצר".

בסוף הדיון ביקש השופט להתייחס לטענתו של הרב ציוני והפנה את שלטונות שירות בתי הסוהר לבדוק האם הוא אכן סובל מאלרגיה לעקיצות פרעושים ועקב כך נגרם לו סבל. "אני מורה שרופא בית המעצר יבדוק את העורר 3 ויחווה דעתו עוד היום בשאלה, האם הוא כשיר למעצר".

בן דהן. צילום: פלאש 90צילום: בן דהן. צילום: פלאש 90
בן דהן. צילום: פלאש 90


בן דהן לטובת מצגר: מאיר פנים ואתי

הבוקר, בדף הפייסבוק שלו, התייחס סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן לחקירתו של הרב הראשי לישראל הרב מצגר.

"חקירתו של הרה"ג הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, היא בעיקר סיפור עצוב", ציין, וקרא "לזכור כי עומדת לרב זכות החפות".

לדברי בן דהן, "החלטתו של הרב להשעות את עצמו מתפקידיו כדיין בבית הדין הרבני הגדול ומהשתתפות בישיבות מועצת הרבנות הראשית היא נכונה, ומעל הכל - אתית, ומלמדת על האדם".

בן דהן ממשיך: "אני מכיר את הרב מצגר שנים רבות, הוא מאיר פניו לכל אחד מעם ישראל, בעז"ה אני מקווה כי יתברר שהרב חף פשע.

"אני חושב שכעם, על כולנו לקוות שהרב מצגר יהיה חף מפשע, במיוחד בימים שבהם אנו במאבק על דמותה של הרבנות הראשית לישראל".
הרב יונה מצגר פרעושים קרקובסקי קיצור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד