כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

280 ללא סמינר • "חבל שדרעי לא מצא זמן לטפל"

האם פיצול המבנים ב'זכרון יעקב' בוצע על רקע עדתי או בגלל רמה רוחנית שונה? • מ-280 בנות לא שובצו בירושלים ובני ברק • ללום: "דרעי מצא זמן לגשת לאבו-גוש, אבל לא לטפל באפליה"

יואב ללום. צילום ארכיון
יואב ללום. צילום ארכיון

כמו בריטואל קבוע, עם בואו של החופש הגדול ולקראת פתיחת שנת הלימודים, עולה שוב נושא האפליה בבתי הספר ובסמינרים. גם השנה 'גילו' במשרד החינוך לא פחות מ-200 מקרים של בנות בלתי משובצות בירושלים, ועוד 80 בבני ברק.

לפני מספר ימים הייתה זו זכרון יעקב שעלתה על המפה, בכותרות ענק, בגין אפליה. לא היה שם אמנם קיר הפרדה בין תלמידים, כמו בפרשת עמנואל, אבל הייתה חלוקה לשני מבנים. מה שמשעשע, שמבחינה חוקית וברישום במשרד החינוך מופיעים המבנים כמוסד אחד הזוכה לתקציב אחד, והחלוקה היא פנימית בלבד, וספק רב אם חוקית.

שאלת השאלות היא, כמו תמיד, האם באמת מדובר באפליה על רקע עדתי. גם בדיונים השונים בבג"צ, קשה היה להוכיח לגבי כל מקרה ומקרה, כי אכן האפליה היא על רקע עדתי ולא על רקע רמה רוחנית. בעמותת 'נוער כהלכה' בראשות עו"ד יואב ללום מתעקשים כי בזכרון יעקב המצב משקף אפליה עדתית, ומספרים על פניות של הורים אליהם.

לדבריהם, בשיחות עם ההורים עלתה תמונת מצב לפיה בבית הספר ה'אשכנזי' צוות ההוראה טוב יותר, מורות מוסעות לעיר היישר מבני-ברק, מתקציב שנלקח מהתקציב המשותף. לעומת זאת, לבית הספר ה'ספרדי' מסתפקים בצוות הוראה מקומי.

בשיחה עם אחד מעסקני הקהילה, הרב רפי מנת, הוא שולל את הטענות מכל וכל. לדבריו, מדובר בחלוקה על רקע רמה רוחנית. "אפילו הבת שלי שעולה לכיתה א' לא התקבלה בבית הספר ה'פחות מודרני'", הוא אומר, כאשכנזי לכל דבר.

לדבריו, בבית הספר הספרדי לומדות לא פחות מ-30% אשכנזיות. וב'אשכנזי' - לא פחות מ-40% ספרדיות, מה שבאמת לא מצטייר כמו אפליה. בכירים במשרד החינוך מכירים תמונה קצת שונה, ומדברים על כך שלא הופתעו ואף ידעו כי יש אפליה במקום. גם בעמותת 'נוער כהלכה' טוענים שמשרד החינוך מכיר מזה שנים את המקרה.

לדברי מנת, המתלוננים הן שתי משפחות, האחת מתגוררת בכלל בישוב סמוך והשניה מחוץ לקהילה, כך שאין לבית הספר חובה לקבל את ילדיהם. "הם מנסים לעשות נזק לקהילה. משפחה אחת עושה זאת על רקע שנאה אישית מול ההנהגה החרדית במקום, מאחר שהאם פוטרה מהמועצה וציפתה שהעסקנים החרדיים יילחמו עבורה".

שני גורמים מרכזיים הבטיחו לטפל באפליה. האחד, יו"ר ש"ס אריה דרעי, ששב והבטיח ערב מערכת הבחירות (גם בראיון ב'בחדרי חרדים' בחג הסוכות האחרון) כי יילחם מלחמת חורמה באפליה.
"חבל שדרעי לא מצא את הזמן להיכנס לנושא ולקיים את הבטחותיו ערב הבחירות, מעניין שמצא זמן לגשת לאבו-גוש", אומר עו"ד ללום, ומתלונן: "הפניות לעוזריו להיפגש ולדון בנושא העלו חרס".

הגורם השני הוא משרד החינוך, בראשות השר החדש מ'יש עתיד', הרב שי פירון. עו"ד ללום לוקח את ההבטחות בערבון מוגבל. "אנו שמחים על שינוי הרטוריקה וההצהרות של משרד החינוך", הוא אומר, אבל "אנו מצפים למימוש ההצהרות במעשים בשטח".

ללום מבטיח כי עמותת 'נוער כהלכה' תמשיך ותעקוב, ומזכיר את הידוע לכולנו כי גם בשנים עברו - עם תחילת עונת הרישום עומד מספר התלמידים/ות הבלתי משובצים על מספר דומה לזה של השנה, "בנות ספרדיות עוברות מסלול מכשולים, ואז דוחפים אותן לסמינרים ספרדיים בעל כורחן".
הוא בטוח כי כך בדיוק יקרה גם השנה, אלא אם כן במשרד החינוך יפתיעו אותו לטובה.
אפליה סמינר תלמידות זכרון יעקב ללום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד