ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
שלושים להסתלקותו

תיעוד נדיר שטרם נראה: שר התורה והרבנית בודקים את החמץ

היום מלאו שלושים יום מהסתלקותו בסערה השמיימה של מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי זצ"ל, לרגל היום המיוחד 'בחדרי חרדים' מגיש לכם תיעוד וידאו נדיר שנחשף לראשונה בו נראה מרן זצ"ל בודק את החמץ בדקדוק רב וסביבו בני ביתו והרבנית, לצד המנהגים והחמורות. צפו בתיעוד

תיעוד נדיר שטרם נראה: שר התורה והרבנית בודקים את החמץ
מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל בבדיקת חמץ צילום: שוקי לרר

"שקט היה שורר ברחבי הבית הקטן ברחוב רשב"ם 23 בבני ברק. בני הבית מהלכים על קצות אצבעותיהם, נזהרים מלהפריע לריכוזו של בעל הבית, מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל. הנר העשוי שעווה שמחזיק מרן בידו מרצד בשובבות ואלומתו נשפכת בסביבתו". את התיאור הזה מהקודש פנימה מצאנו בספר 'המלאך מרשב"ם 23' שיצא לאור על חייו של מרן זצ"ל והפך לרב מכר.

בספר נכתב בפירוט: "בכובד ראש ובלא להסיח דעת מתחיל הרב בבדיקת החמץ. כשבגדו העליון לגופו וכובעו על ראשו, מברך הוא בדחילו ורחימו את הברכה. כל כולו מוכן ומזומן לקראת המצווה החשובה, מצווה של פעם אחת בלבד בשנה, אשר ככל המצוות חביבה הינה על רבינו ביותר והוא מקיימה בהידור רב ועם כל החומרות".

צפו בתיעוד של בדיקת חמץ שנמשכה שעות רבות ומתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים'. 

בספר 'המלאך מרשב"ם 23' נכתב עוד: "כמדי שנה בשנה חוזר על עצמו המחזה: הגר"ח, במלוא כובד הראש והרצינות, בודק את הבית מחמץ סנטימטר אחר סנטימטר בלא לוותר על קוצו של יו"ד. כל פינה נסרקת, כל מרצפת, מדף או מגירה שכוחה זוכים לבחינה מדוקדקת אם חפים הם מכל פרור של חמץ. רבינו לא מוותר על השתוחחות תחת השולחנות ובדיקה מעמיקה בין קרשיהם, פתיחת כל הארונות שבבית ואדני החלונות. הקפדתו המיוחדת של מרן במצווה זו הינה מן המפורסמות, והבדיקה שאורכת זמן רב עשויה להתמשך על פני שעות מספר..."

פעם הסביר הגר"ח לאחד מבני ביתו, כי אינו נוהג לבדוק מתחת הארונות – כלומר, בין הארון לרצפה – משום שבמידה ונמצא שם דבר מה הרי דינו כקבור, ולכן אין צורך לבדוק שם.

הספרים בהם היה לומד הרב קנייבסקי בכל ימות השנה, לקראת חג הפסח נמכרים אחר כבוד לגוי מפני החשש שמא יש בהם חמץ, ועליהם היו נוהגים בבית הרב לתלות וילונות שיסתירו אותם כמעין מחיצה. כמובן שעבור ימות החג מוכנים לרבינו ספרים רבים אשר מיוחדים רק לפסח, בהם לומד הוא מדי שנה בשנה במשך ימות החג.

 

מגזין חג הרב חיים קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד