כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"כבר לא בושה להיות נהג מונית"

הדבר החם במגזר: הצצה לעולמם של הדרייברים החרדים • מיוחד

נהגים היימיש תשפ"ב: במסגרת פרויקט חג של 'בחדרי חרדים' יצא משה ויסברג בעקבותיהם של "הדרייברים החרדים" שמשנעים אלפי נוסעים חרדים בבטחה ובשקט מדי יום ביומו | מה מתחולל בקבוצות הוואטסאפ? כמה אחוזים מקבל הנהג/המתווך? ומה ההבדל בין קבוצה לתחנה?

הדבר החם במגזר: הצצה לעולמם של הדרייברים החרדים • מיוחד
רכבים של דרייברים צילום: באדיבות המצלם

לפני שלוש שנים בדיוק, חזרתי לארץ יחד עם חברי העיתונאי שלמה קוק, עורך השבועון 'בקהילה' מביקור בבלגיה, במסגרת ועידת רבנים שהתקיימה לאחר הפסח, ואליה הוזמנו עיתונאים לצד רבנים. אבל לא זה העיקר. לאחר שיצאנו מהשדה, נעמדנו בתור איש איש בתחנת המוניות של נתב"ג וביקשנו לחזור לבתינו.

השעה הייתה כבר כמעט 3:00 לפנות בוקר, כל אחד עלה על מונית שהמתינה בשורה אחת בנתב"ג, ומשם נסענו כל אחד לביתו. הנסיעה של שנינו הסתיימה 'במקרה' במפח נפש גדול בגלל התנהגות הנהגים. שנינו הגשנו תלונה נגד הנהגים, עוד באותו הלילה, למשרד התחבורה ופירטנו על ההתנהגות הבלתי הולמת כלפינו מצד נותני השירות. אלו רק שני מקרים שהתרחשו במקרה באותה השעה, שמלמד על יחסם של נהגי המוניות ללקוח בארץ ובפרט לנוסע החרדי.

מאז, הבטחתי לעצמי, זהו זה, אני יותר לא אקח מונית משדה התעופה, גם לא בהלוך. אז אמרתי לעצמי בהרהור: נזמין חבר או נהג שאני מכיר מבחוץ, וכך אוכל לנסוע הביתה בשקט ללא תעלולים מיותרים ועצבים מצד נהגים בעיתיים, כי הרי אדם שחוזר מחו"ל הדבר הראשון שהוא רוצה אחרי הטיסה המטלטלת הוא להגיע הביתה בשקט וכמה שיותר מהר.

מוניות בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90.

תקופה לא ארוכה אחרי המקרים שכמובן הסתיימו מבלי שנסענו בסופו של דבר להעיד בפועל בתיק שנפתח נגד הנהגים במשרד התחבורה, גיליתי את אותם נהגים חרדים או בז'רגון הישן והטוב המוכר מנסיעות המשולחים שהפך היום לשם דבר "הדרייברים החרדים", אלו שנוהגים ברכבים פרטיים ללא כובע מונית בגג, ונותנים שירות הכי טוב וכמובן הכי חשוב: כשר למהדרין.

רובם ככולם של הנהגים החרדים בעיקר חבר'ה צעירים או כאלו שעובדים בד"כ בעבודה נוספת, התחדשו ברכבים חדשים, ונותנים מענה הולם ומכובד לנוסע, נוחות ושירות, וכל מה שנוסע צריך, בעיקר שקט ונסיעה בטוחה.

בעבודתי על הכתבה התברר לי שאם בעבר הרחוק לעבוד כנהג מונית היה נחשב כפחיתות כבוד, הרי שתפקיד הדרייבר החרדי, שהוא מקביל כאמור לנהג מונית חופשי רק בלי קפה שחור, וקופסת סוכריות מפח לעודף, הפך כך נראה, למקצוע מכובד של ממש ואפילו מקצוע שאפשר להתפרנס ממנו בדרך כבוד.

רבים מהנהגים מספרים על משכורות מכובדות לצד קליינטורה קבועה ובטוחה. נהגים ששוחחו עם כתב 'בחדרי חרדים' סיפרו על יומית מכובדת שמגיעה בעמל לא מבוטל, אך כמובן מסייעת מאוד להביא פרנסה נאה הביתה בסוף החודש. 

בשנתיים האחרונות ובעיקר בשנה האחרונה פרח ושגשג לו שוק הנהגים החרדים בישראל. (כמובן אלו שעושים זאת בצורה מסודרת ומחושבת עם קבלות מס, ולא אותם בודדים שעובדים בשוק השחור) כמובן שהדרייברים החרדים מצוידים בביטוח לנוסע בכדי שהנסיעה תהיה בטוחה עד הסוף.

בכתבה שלפניכם ננסה לתת הצצה מדהימה לעולמם של מאות ואולי אפילו אלפי נהגים חרדים שפועלים במגזר. כיצד עובדות הנסיעות מעיר לעיר? מה הם הקודים בקבוצות? וכמה מקבל תיווך מי שהביא נסיעה לנהג אחר?

רבים מטובי המגזר החרדי, בעיקר אלו מהמגזר החסידי, אבל לא רק, רוצים לנסוע עם נהג "היימיש" (משלנו), מישהו שמכיר את השפה, נותן שירות, לא מנבל את פיו, והכי חשוב: לא חושף בנסיעה את מכשיר הסמארטפון שלו בפני אלו שמקפידים כי בל יראה ובל ימצא, ואם כבר זה נמצא בגלוי, הבקשה של הנוסעים שהנהג לא יהיה עסוק בנסיעה לחפש את הנסיעה הבאה בחזור מה שגורם לסיכון בדרכים.

הנוסעים מספרים כי הנהגים החרדים אדיבים בצורה יוצאת דופן: פותחים לך את הדלת, עוזרים לך להכניס את המזוודה לבאגז', נותנים לך לדבר חופשי בטלפון, לא מדברים איתך על ביבי ובנט והם בעיקר מאוד מאוד שקטים. רק אם הנוסע יפתח בשיחה הם ישיבו, והמידע שהם מחזיקים, אוהו איזה מידע יש להם מכל מה שהם שומעים, אך כמובן שהם מחויבים לסודיות.

נהג חרדי שהחל את דרכו בשנה האחרונה בתחום הדרייברים, מספר ל'בחדרי חרדים' על העולם המופלא הזה שנמצא מתחת לרדאר של כולנו, אך לדבריו הוא הדבר החם ביותר במגזר החרדי: "בראש ובראשונה צריך להיות נהג טוב, שנחמד לנסוע איתו. שזה אומר, אדיבות, מקצועיות, סבלנות, רוגע ושירות טוב".

"צריך להבין", אומר הנהג שכמובן נשאר בעילום שם, "יש עשרות אם לא מאות קבוצות של נהגים עם תחנות מסודרות שהם מקבלים את ההזמנות ומחפשים נהג פנוי בקבוצות, רוב מנהלי הקבוצות לא אוהבים נהגים חדשים. בגלל שמפחדים שיהיו פשלות עם הנוסע הקבוע שמזמין".

נהג חדש, נגיד לדוגמא בחור חסידי שרוצה להיכנס לשוק מתחיל עם הקבוצות של החסידים, שם לכאורה יעשו לו הכי פחות בעיות. דבר נוסף שחשוב לדעת, אל תגיד לאף אחד שאתה חדש בתחום אתה צריך לשדר שכבר תקופה ארוכה את עושה נסיעות פרטיות ורק עכשיו אתה רק רוצה להיכנס יותר חזק לתחום קבוצות הוואטסאפ.  

מטבע הדברים, לנהג חדש יש הרבה שאלות במקצוע אליו נכנס, ולכן הכי טוב בכל בעיה או משהו שקורה להתייעץ עם נהגים וותיקים, הם יכולים לעזור לנהג לתמרן ולקבל החלטות.

צילום: נתי שוחט, פלאש 90.

כמעט בכל הקבוצות החזקות תמיד יש נהג ש'נותן עבודה' או שמכירים אותו, הוא יקבל עדיפות מאשר נהג אחר, לכן בקבוצה של תחנה מסודרת, ולא חסר במגזר, (עיינו טוב במגנטים על דלת הבית) מי שביקש ראשון הוא מקבל ושם יש לנהג סיכוי לקבל הרבה עבודה.

בכדי להבין מה זה "תחנה" מסביר לי אחד הנהגים כי תחנה היא הקבוצה הראשונה של התחנה ששם יוצאת ראשונה הנסיעה שהוזמנה, ושם אתה משלם תשלום חודשי לבעלים, אבל עבור נהג מתחיל הסכם כזה מאוד משתלם בשביל לקבל נסיעות רבות ולהתמקצע.

כל נסיעה שנהג מקבל בתחנה הוא משלם 10% עמלה למפרסם הנסיעה או אם זו נסיעה של תחנה אז 10% מתשלום הנסיעה הולכים לתחנה. הכסף מועבר במסגרת מסודרת ויש קודים מסויימים בין הנהגים ועל כך בהמשך.  

לכן, בקבוצה רגילה שבה אתה משלם רק דמי כניסה, סיכוי קלוש לקבל עבודה, שכן שם ישנם עוד חמישה נהגים וותיקים או נהגים שהם חברים של המפרסם, או שגם הם מביאים עבודה, אבל בתחנה גם בגלל שאתה משלם, וגם בגלל שאתה ביקשת ראשון אתה מקבל את הנסיעה.

בנוסף, יש נסיעות הנקראות בשם "פתק", המדובר הוא לנוסעים קבועים שפתחו חשבון מסודר בתחנה ובסוך החודש מקבלים חשבונית והם משלמים, נסיעת "פתק" היא יותר יקרה מהנסיעות הרגליות בעוד 20 שקלים כי זה לא תשלום מיידי אלא דחוי.

כלל נוסף שהוא ברזל בעולם הדרייברים החרדים, מספר לנו נהג אחר מתוך הקבוצות "ברגע שקיבלת מספר טלפון בקבוצה ובסוף אתה לא רוצה את הנסיעה אין לך ברירה, ואל תחזיר את המספר. זה אחד הדברים שהם לא מקצועיים ויש קבוצות שמסירים נהגים על כאלו דברים, רק אם יש לך משהו שהוא בגדר חירום שאתה לא יכול לבצע אז תבטל ותחזיר את המספר".

מכיוון שהדרייברים החרדים עובדים במהירות יש להם מילון משלהם, הם לא עובדים עם מכשיר קשר כמו בתחנת מוניות אבל בוואטסאפ הכל בקודים קצרים.

להלן המילון המלא:

ת-תן

ק-קיבלתי

ק-קח

ס-סגור

ע"ס-עדכן סגירה

צ-צלול

ר-רשום

נ-נמכר

חיוב

שמש ים (מבית שמש לירושלים) 150

בב ים (מבני ברק לירושלים) 180

סימן נוסף שיש לנהגים, הוא סמיילי של 'תות', שמסמן לסדרן באישי, כמה צריך להביא לכל מי שארגן לך נסיעה ואז מעבירים בדרך כלל את התשלום בביט.

לסיכום הדברים, הנוסע החרדי מרוויח יותר מנסיעה עם נהג חרדי, גם לפרנס נהג מאנ"ש וגם נסיעה שקטה עם מישהו שנוח לך ומכיר את אורח החיים שלך, בלי להכניס אותך לעולם זר לך וללא דיבורים מיותרים בשירות אדיב וטוב.

כותב השורות שגם משתמש כאמור בשירותיהם של הדרייברים החרדים יודע לספר כי השירות הוא מספר אחד, גם שצריכים לעיתים רכב גדול לכל המשפחה תמיד תקבל את השירות גם בזמני לחץ וגם בשלג הירושלמי.

סוגי הרכבים הם בעיקר מסדרת ההיברדים, יונדאי סונטה, יהיה אפשר גם למצוא רכבים של 7 מקומות כדוגמת רודיוס וסיינה וגם האטרקציה האחרונה רכבי טסלות.

אמנם בחגים ובמועדים כדוגמת פורים המחירים יתייקרו במאות שקלים ויותר, אך השווי הוא עצום בתקווה לנסיעות בטוחות וטובות יותר.

והכי חשוב: לא לשכוח לומר תפילת הדרך.

נסיעה טובה.

מגזין חג נהגים נהגים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 61 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד