ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
בייזים ב'זופניק' כבר קיבלת?

"אין ג'קוזי אחד פנוי" | הצצה מרתקת לעולם הספא החרדי • מגזין חג

מיוחד: 'בחדרי חרדים' מביא לכם במגזין החג סיקור מיוחד של תופעת ה'בייזים' שכבשה את המגזר החרדי והפכה לטרנד של ממש בשנתיים האחרונות | היכן תקבלו את מכת החום החזקה ביותר? למה זה יעיל מבחינה רפואית? ומה הפירוש המילולי של המילה 'בייזים'? • אל תחמיצו 

"אין ג'קוזי אחד פנוי" | הצצה מרתקת לעולם הספא החרדי • מגזין חג
הבייזם והסאונות צילום: באדיבות המצלם

אחד הטרנדים החמים ביותר במגזר החרדי בשנתיים האחרונות הוא פריחתם של חדרי הסאונות במגזר שצצו כפטריות אחר הגשם, או בלשון כולם: "אתה בא לבייזים?". אודות הפירוש של המילה "בייזים" נרחיב בהמשך.

אם בעבר חוף ים או בריכה היו נחשבים לבילוי בימי בין הזמנים או סתם בליל שישי, הרי שאתרי הספא החרדים הם הדבר החם תרתי משמע ואין כמעט מקום פנוי להשגה.

וכך, חברים מתארגנים לקבוצות של עשרה איש בערך ויוצאים לסאונה בערבים. חלקם יפנקו את עצמם עם מנגל במקום, וחלקם עם מסז'יסט ונותן 'בייזים' צמוד - ולא חסרים כאלו במגזר.

הרעיון של כל הדבר הזה הוא גיבוש חברתי בבריכה סאונה, יהיו אף שיגיעו גם לחמאם טורקי במקומות בהם מתגוררים ערבים, אך זה שווה כבר כתבה נפרדת בפני עצמה.

אחד מחדרי הסאונה המפורסמים ביותר שהיו בעבר היה ממקום במלון 'גלי צאנז' בקריה בנתניה, הוא היווה אבן שואבת לראשי ישיבות ואדמו"רים שהיו מגיעים להתפנק במקום פעם בשבוע, והחום, אוי החום בסאונה היה לשם דבר. עם חידוש ושיפוץ המלון הוותיק בשנים האחרונות המקום נסגר ופתיחה מחדש עדיין לא נראית באופק.

מקום נוסף ואף וותיק יותר הוא בבנייני בד"ץ 'העדה החרדית' בכיכר זופניק בירושלים, שם יש כבר עשרות שנים מקווה פעיל במשך כל ימות השנה, ובערבי שבתות יש קומה מיוחדת של שלושה מקוואות עם אגף סאונה רטובה שמושכת אליה יהודים מכל רחבי הארץ והגולה.

במקום ניתן לראות יהודים מכל החוגים והעדות: החל מאדמו"רים, רבנים דיינים מוצ"ים, מקובלים, פוליטיקאים אנשי תקשורת, עורכי דין, ואפילו נהגי מוניות ואוטובוסים. בקיצור עמך ישראל שהמכנה המשותף לכולם הוא שהם מכורים לסאונה וכולם שם טוענים שאין כמותה בכל העולם.  

בכניסה למקווה ב'זופניק' יש חלוקים מיוחדים שמקבלים הנכנסים לאגף הסאונה. הסאונה שעשויה כמין חדר ענק שמחולק לשני אגפים ובכל חדר יש מכשיר שמוציא אדים בעוצמה כך שאי אפשר אפילו לראות אחד את השני.

מקום נוסף בלב ליבה של השכונה הירושלמית הוותיקה בשכונת רוממה ברחוב שמגר קיים ספא פסטורלי ומפנק. מדובר ב"ספא רילקס" עולם שלם שפשוט לצלול לתוך עולם שקט ורגוע. 

מיד עם כניסתכם למתחם תוכלו לזהות בעיצוב מוקפד ורמת גימור מדויקת שהופכת את האווירה הכללית למושלמת.

במקום: חדר טיפולים נעים וחמים בו ניתנים מגוון טיפולי מסאז' וטיפולים רפואיים הניתנים ע"י צוות מקצועי ומנוסה.

הסאונה בספא רילקס בשמגר

גולת הכותרת כמובן זה "הבייזים" מדובר במין מטאטא קטן העשוי מקש שמחדיר את חום הסאונה לתוך הגוף, מעין חמין להזיע. "הבייזים" עשוי לפי מידות. יש קטנים ועבים, יש גדולים וצרים, בקיצור, זו תורה שלימה איזה בייזים עדיף, יש אנשים שחלק מהמקצועיות שלהם זה בין היתר לתת "בייזים" טוב, והטוב הוא ללא גבול.

את הבייזים מערבבים בקערת מים עם סבון (כדי שלא יהיה כוויות מעוצמת החום) ומכינים בצד קערת מים קרים וכך מחדירים באיטיות את הבייזים על הגוף וכשמגיע לרמת חום גבוה מאד צועקים "ממאכט אוויש" (תנגב -תגרד) ואז שופכים על הגוף את קערת המים קרים ולאחר מכן יורדים למקווה הקר במיוחד שמתקרר ע"י מכשיר קולר שמקרר את המים.

המומחים של הבייזים אף משתמשים בעלים - כמות ענפים נכבדת המגיעים במיוחד מאזור רוסיה ואוקראינה שמעצימים את החום על הגוף. במאמר המוסגר יש לציין בעקבות המלחמה בין אוקראינה לרוסיה יש המחסור בעלים, ויש המביאים בימים אלו עלי תאנה קטנים וענבים או עלי ערבה גדולים, וכן עצי אלון, גם בזה גם יש תורה שלמה.

הגדילו לעשות אנשי ירושלים שנוהגים להביא שקי תפוח אדמה לגירוד הגב (הם טוענים שזה הדבר הממריץ ביותר את הדם בגוף).

בזמן מגפת הקורונה, בתקופות שהסאונה לא פעלה בערבי שבתות, החלו לפתוח את המקום גם בימי שלישי שגם אז המקום הומה אנשים מכל עמך בית ישראל ובחורי הישיבות מגיל 18 כפי הוראות הבד"ץ.

יש סאונות בבית שמש ירושלים-רב שפע, בביתר, ראשון לציון, אלעד ופתח תקווה, באחרונה אף נודע ל'בחדרי חרדים' כי באחד מבנייני היוקרה בירושלים אף התקינו במיוחד לבניין סאונה מיוחדת שתשמש אך ורק את הדיירים. 

בשנות העבר זה היה מקובל באירופה, בערי רוסיה ואוקראינה לשם גם גדולי עולם היו מגיעים, במשך השנים הדבר נחלש באירופה ונשאר בעיקר באוקראינה אבל כאן בישראל בעיקר במגזר החרדי הדבר קם ונהיה.

בפינלנד, מדינה בה יש לא פחות משני מיליון סאונות פרטיות שמשמשות בין היתר לסגירת עסקאות ואפילו לשיחות דיפלומטיות חשובות בין אנשי הממשל. בימי המלחמה הקרה, אורהו קקונן שימש כנשיא משך 26 שנה, וניהל משא ומתן עם דיפלומטים סובייטים בסאונה של מעון הנשיא.

אחד מנותני ה'בייזים' החרדים מספר ל'בחדרי חרדים' על המושג בייזים. הוא מסביר כי זה בא ממוצר שקוראים לו 'רפיה' שמגיע מהפיליפינים הוא גדל על עץ וכתוצאה מכך שיש בסאונה חום, וחום מאוד מאוד חזק והטבע של החום שעולה למעלה אז אדם שמגיע בשביל בריאות לסאונה הרטובה שוכב למטה, אז איך מורידים את החום מלמעלה למטה? בעזרת הרפיה, שזה הבייזים, ומוסיפים לזה סבון בכדי לא להגיע לכוויות.

מבחינה רפואית, הבייזים פותח את כל השרירים התפוסים והרקמות בעזרת החום ועל ידי זה שמכניסים נכון לגוף בצורה מקצועית זה פותח הכול, הבנאדם יוצא משוחרר.

גם מקומם של הסאונות היבשות לא נפקד בספא החרדי, הסאונה היבשה מיועדת לפתוח את הנקבוביות בעור - המקום שמייצר את הזעה בגוף, ברגע שיושבים בסאונה יבשה מספיק זמן, זה מוציא את כל הלכלוך בגוף, וסגולה בדוקה שאפשר לצאת לחום היום בבני ברק אחרי שישבת בסאונה מספיק זמן ואתה יכול להזיע מבלי להסריח. 

תפקידו של המסז'יסט גם לא נפקד במהלך הסאונה, ולדבריהם מה שלא הולך בטיפול בקליניקה נפתח בסאונה.

ברחוב החרדי פרחו להם בשנים האחרונות סאונות ואתרי ספא מפוארים, בין היתר בירושלים, בביתר, באלעד בבית שמש, בפתח תקווה בחולון, בראשון לציון ובהר שמואל.

אז אם גם נפשכם חשקה במכת 'בייזים' חמה, חפשו אחר המקום המתאים ולא תתחרטו. אם תרצו להשיג את ה'בייזים' (מטאטא) תוכלו לרכוש אותו גם במקווה זופניק, בספא רילקס בשמגר בירושלים, במקווה שבט הלוי בבית שמש וב'מרגוע בגג' באלעד. 

ומה המחירים בענף? זה מתחיל מ-50 שקל ועד 200 שקל, ובארה"ב תיאלצו להיפרד ממאה דולר. מחירי הסאונות בערים החרדיות בין 250 שקל לשעה ועד 400 שקל לקבוצות, ובארה"ב 200 דולר לשעה להשכרה כמובן באופן פרטי. כניסה לבודד באופן ציבורי נע בין 50 שקל ל -100 שקל ובארה"ב בין 60 דולר ל-100 דולר. 

מגזין חג סאונה בריכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד