כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ישפיע על החקירה?

הלם בלשכה: נתניהו גילה שהוקלט ללא ידיעתו במשך כעשור

מערכת הקלטת שיחות שהותקנה בזמן כהונת אולמרט בלשכת רה"מ עוררה זעם ותדהמה לפני כשנתיים בלשכת רה"מ דאז נתניהו כשגילה במקרה שכנראה עשור לכהונתו הקלטו ללא ידיעתו, את הדברים חושף בן כספית שטוען כי בלשכת בנט עודכנו על ידו אתמול בצהריים בדבר ההקלטות | האם בית המשפט או ועדת החקירה לפרשת הצוללות ידרשו לקבל לידיהם את החומר הרב? 

הלם בלשכה: נתניהו גילה שהוקלט ללא ידיעתו במשך כעשור
נתניהו בשיחת טלפון צילום: פלאש 90

כשנכנס לתפקידו ב-2009, לא ידע בנימין נתניהו שבלשכת ראש הממשלה הותקנה בימי קודמו מערכת סמויה להקלטת נפח. הוא גילה אותה, במקרה, לפני שנתיים. בלשכתו פרצה מהומה ענקית (וחשאית) ופעולת ההקלטה הופסקה. האם יש מצב שיש בנמצא איפשהו "עשור מוקלט" בלשכת ראש הממשלה? את השאלה, לה השלכות דרמטיות ביותר, שאל הבוקר (שישי) העיתונאי בן כספית שחשף ב'מעריב' את קיומן של ההקלטות המובנות בכל הטלפונים שבלשכת רה"מ.

כאחד מלקחי מלחמת לבנון השנייה, כותב בן כספית ב'מעריב', הותקנה בלשכת הרמטכ"ל מערכת משוכללת להקלטת שיחות. מדובר לא רק בטלפון האדום, המבצעי, שהשיחות בו מוקלטות דרך קבע, אלא בכל מכשירי הטלפון הקיימים בלשכה וכן גם בכל חדרי הישיבות. הייתה שם גם הקלטה טלפונית וגם הקלטת נפח. מערכת דומה הותקנה גם בלשכה ממול, זו של שר הביטחון. מערכת זו נחשפה בזמן פרשת הרפז, אז עברו רשויות החוק על כל תקופת כהונת הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי אך לא מצאו דבר, ניסיון להאזין לשיחות שר הביטחון נכשלו מפני שהדיסק קשיח שהכיל את ההקלטות רוסק והושמד.

אלא שהבוקר חושף בן כספית כי מערכות ההקלטה האמורות לא הותקנו רק בלשכת הרמטכ"ל (אשכנזי) ושר הביטחון (פרץ ואחריו ברק), אלא גם בלשכת ראש הממשלה אהוד אולמרט. בשלב זה אני לא יודע, כותב בן, באיזה היקף של הקלטות מדובר. אני כן יודע שהייתה בלשכת ראש הממשלה הקלטת נפח. על פי אחת הגרסאות, את ההקלטה הזו יכול היה אולמרט להפעיל בלחיצת כפתור שהותקן מתחת לשולחנו. על פי גרסה אחרת, המערכת פעלה דרך קבע כל הזמן (כמו אצל אשכנזי). ככל הידוע, גם שיחות הטלפון הוקלטו.

כשנתניהו נכנס לתפקידו, הוא לא ידע את כל זה. העובדה שיתכן שחלק משיחותיו הוקלטו התבררה לו לפני כשנתיים בערך. גורמים ששירתו אז בלשכה סיפרו כי הגילוי, שנחשף בטעות בעקבות אירוע מבצעי כלשהו, עורר תדהמה עצומה, מבוכה רבה ולא מעט זעם אצל נתניהו וסביבתו. לסוד העניינים הוכנסו גם ראש השב"כ דאז נדב ארגמן, היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט וכמובן לשכת נתניהו. מנדלבליט קיים אז סדרת דיונים, יחד עם השב"כ, כדי לדון בחוקיות האירוע ולנסות להחליט מה עושים עם תפוח האדמה הלוהט, המוקלט, הגילוי הביא גם להפסקת ההקלטות בלשכה.

בלשכת ראש הממשלה בנט לא ידעו דבר או מחציתו על האירוע וגילו את זה מפי כספית אתמול בצהריים. מהן המשמעויות של הסיפור הזה? קשה לדעת כרגע. אם אכן הקלטות של שיחות שקיים ראש הממשלה נתניהו לאורך עשור מתקתקות במאגר סודי איפשהו, יש כאן סוג של אוצר בלום. 

כאן עובר כספית בטורו לתאוריית הקונספירציה של השמאל המאשימה את נתניהו בבגידה במדינה ובמעורבות ישירה בפרשת הצוללות וזאת למרות החלטת היועמ"ש שקבע כי נתניהו אינו חשוד בפרשה. לא מזמן פורסמו, כותב כספית אחרי לחץ ציבורי כבד, יומני נתניהו. רוב הלו"ז הושחר מטעמים כאלה או אחרים. העיתונאי אמיר אורן נבר במה שלא הושחר. שימו לב מה הוא מצא שם: "ב־2016, במאי ובספטמבר", כותב אורן, "שוחח נתניהו עם אנגלה מרקל ובסמיכות של דקות או שעות גם עם דוד שמרון (החשוד המרכזי בפרשה). הקנצלרית והקוזין, כמעט בו־זמנית, ואף מילה על טיסנקרופ".

בן כספית מסכם את טורו, אם אני אשר גרוניס, נשיא בית המשפט העליון לשעבר ומי שאמור לעמוד בראש ועדת החקירה לעניין הצוללות, גורלן של השיחות הללו יעניין אותי מאוד.

פרשת הצוללות הקלטות נתניהו בן כספית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד