י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
עוקבים בדאגה

מי הבא בתור? הליטאים מתכוננים לתוקפנות רוסית אפשרית

הליטאים עוקבים בדאגה אחר האירועים באוקראינה. רבים מתכוננים לתרחיש הגרוע ביותר וחלקם מתאמנים למקרה שהרוסים יתקפו. איגוד הרובעים הליטאי מתכונן לגרוע מכל

מי הבא בתור? הליטאים מתכוננים לתוקפנות רוסית אפשרית
אילוסטרציה צילום: unsplash

כבר שלוש שנים, פאוליוס ליסקאוסקאס מתאמן לתרחיש הגרוע ביותר. בימים אלה, התרחיש הזה מעולם לא היה כל כך קרוב, כך אמר פאוליוס לתאגיד השידור הגרמני DW. "למעשה רציתי להצטרף לאיגוד הרובאים הליטאי ב-2014 לאחר שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים ונתנה את הסימנים הראשונים למלחמה הזו נגד אוקראינה", אמר. "כבר אז, התעמולה הממלכתית הרוסית כיוונה לעבר ליטא. מבחינתנו זה אומר שאנחנו יכולים להיות הבאים בתור".

איגוד הרובאים, ארגון חצי-צבאי שנתמך על ידי המדינה, הוא סוג של תוספת לצבא הקיים במדינה, המורכב מאזרחים ליטאים המתאמנים בקביעות עם נשק ומוכנים להילחם אם הגרוע יתרחש. לאיגוד הרובאים מסורת ארוכה וגם מוניטין רע מאד. היא נוסדה בתחילת המאה ה-20, ובגלל מאבקה של ליטא לעצמאות, הקבוצה שיתפה פעולה עם גרמניה הנאצית. לאחר שליטא הפכה לחלק מברית המועצות, נלחמו חברי הקבוצה נגד הסובייטים כפרטיזנים ליטאים. חלקם הפכו בסופו של דבר לקורבנות של סטאלין.

לאחר שליטא הכריזה על עצמאות בשנות ה-90, חווה איגוד הרובאים פעילות מחודשת. ומאז שהמלחמה התחילה באוקראינה, זרם גדול של מקומיים נלהבים הצטרף לאיגוד. פאוליוס הפך להיות כעת אחד מ-14,000 חברים.

פאוליוס, שעובד כעורך דין, עושה הבחנה בין פוליטיקה רוסית לרוסים רגילים. "יש לי לקוחות רוסים, שאני עדיין בקשר איתם, אני לא מרגיש כלפיהם שנאה, רק כלפי המדינה הרוסית והתעמולה שלה". במשך 45 שנים השתייכו ליטא ורוסיה לברית המועצות. לאחר קבלת עצמאות, ליטא הצטרפה לנאט"ו בשנת 2004. בשנים האחרונות, המתיחות עם רוסיה גברה.

"מלחמת אוקראינה היא קריאת השכמה", אומר חבר הפרלמנט הליטאי לורינאס קשיונאס. "ארצי חייבת להיות חמושה יותר כדי להדוף מתקפה רוסית אפשרית, נותרו לנו רק שנים ספורות להתכונן, זו הסיבה שאנו זקוקים לנוכחות חיילי נאט"ו גדולה יותר כגורם מרתיע גדול".

בזכות האוקראינים יש לליטא זמן להתכונן, כך אומר תומס ג'נליונאס, מדען באוניברסיטת וילנה. כאשר רוסיה פתחה במתקפה באוקראינה, אזרחי ליטא שקלו לברוח מארצם מפחד, הוא אמר. אולם כעת, רבים הבינו שצבא רוסיה חלש מהצפוי, והנחישות של אוקראינה יותר מהצפוי. "דברים כמו המלחמה באוקראינה הם לקח טוב עבורנו, הם נותנים לנו זמן להכין את עצמנו. האוקראינים נותנים לנו זמן, אנחנו צריכים לנצל את זה היטב ולהתכונן", אומר ג'נליונאס.

מלחמת אוקראינה רוסיה ליטא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד