ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"מלך ניו יורק"

האיש שסייע בתפיסת היורה מברוקלין - חילץ גופות בסוריה בגיל 13

הוא נולד בברוקלין, אבל אביו הסורי לקח את המשפחה חזרה לחאלב שבסוריה, טהאן היה בן שנה כשעברו לסוריה, הם חיו חיים שלווים בשכונת סביל, אזור יוקרתי, ברובו סוני. אך בגיל 13 הוא חילץ גופות מהפצצות אסד, ושבוע שעבר, הוא זיהה את היורה מברוקלין והביא למעצרו

האיש שסייע בתפיסת היורה מברוקלין - חילץ גופות בסוריה בגיל 13
זירת האירוע בברוקלין צילום: בארא פארק 24

זאק טאהן בן 21 מחאלב שבסוריה מצא את עצמו כוכב הרשתות החברתיות ביום רביעי האחרון, לאחר שהמידע שלו למשטרה סייע להוביל למעצרו של פרנק ג'יימס, החשוד בירי ההמוני ברכבת התחתית בברוקלין יום קודם לכן.

המתקפה המזעזעת, שהותירה 29 בני אדם פצועים, כולל חמישה במצב אנוש, הייתה התקרית האלימה האחרונה בניו יורק, שסובלת מעלייה בפשיעה אלימה מאז תחילת המגיפה, כולל כמה תקריות האחרונות ברכבת התחתית.

הוא נולד בברוקלין אבל אביו הסורי, האב לקח את המשפחה חזרה לחאלב כשטאהן היה בן שנה. בתחילה הם חיו חיים שלווים בשכונת סביל, אזור יוקרתי, ברובו סוני. לדבריו, הוא היה בן 13 כשהחל הקרבות בעיר חלאב בימיה הראשונים של מלחמת האזרחים בסוריה. למרות שעדיין צעיר בעצמו, הוא התנדב לסייע בחילוץ אזרחים שנפצעו בפיגועים ואמר כי הוציא חלקי גופות רבים של ילדים מתחת להריסות.

הקרב על חאלב החל ב-19 ביולי 2012. חאלב הייתה העיר שנפגעה בצורה הקשה ביותר מהמלחמה. היא נהרסה כמעט כליל, והתושבים נמלטו ביציאה המונית. הקרב נמשך יותר מארבע שנים, ואז כוחות המשטר הסורי השמידו את קו האספקה ​​האחרון של המורדים, בעזרת תקיפות אוויריות רוסיות, וכבשו מחדש את העיר בדצמבר 2016.

זה היה אחד המצורים הארוכים ביותר בהיסטוריה של המלחמה המודרנית. הוא הביא למותם של כ-31,000 בני אדם, ויותר מ-34,000 מבנים, כולל בעיר העתיקה נהרסו.

אחיו הגדול של טאהן, שבתחילת המלחמה היה חייל בצבא הסורי, חזה את האכזריות וההרס שהתקרבו במהירות. הוא סירב להפנות את אקדחו לאנשיו שלו ולכן שני האחים נמלטו לטורקיה. הוא מלין על העובדה שהוא לא מסוגל לחזור לסוריה, שם עדיין מתגוררת משפחתו המורחבת, כי הוא ואחיו מבוקשים על ידי המשטר.

"כל הילדות שלי הייתה טרגדיה טהורה", אמר לעיתון הסעודי. "אנחנו חיים תחת משטר פושע ורוצח. מה אתה יכול לומר על נשיא שהורג את עמו, שהורג ילדים?".

כעת, התמונות המחרידות שעולות מהמלחמה באוקראינה עוררו זיכרונות רעים עבור טאהן במה שנראה כמו תחושה בלתי נגמרת של דז'ה וו. כשהוא צופה בחדשות כל יום ורואה את ההשפעות של מלחמות וסוגים אחרים של אלימות, הוא אמר שהוא חי מחדש מבחינה פסיכולוגית את החוויה שלו מהקרבות שחיסלו את עיר ילדותו.

"אני רואה את אותו הדבר קורה לאוקראינים, טרגדיה כזו." טאהן קרא לאו"ם ולממשל בארה"ב לפתוח את דלתות ההגירה רחב יותר לילדים מסוריה, אוקראינה, לבנון ומכל המדינות שנפגעו במלחמה.

"בואו נפתח עבורם את הדלתות, נביא אותם לכאן ונתן להם לטעום שלום וביטחון. בואו ניתן להם חיים טובים", אמר. "אני חושב לעצמי לפעמים, תודה לקל שהתמזל מזלי והגעתי לכאן, אבל אני אומר לכם, אני עצוב על מה שקורה בסוריה, עצוב על אוקראינה, עצוב על כל המדינות שנפגעו במלחמה".

טאהן עובד כטכנאי מצלמות אבטחה. ביום רביעי האחרון, הוא עבד על מערכת טלוויזיה במעגל סגור בחנות לחומרי בניין באיסט וילג' של מנהטן, כאשר הבחין בפרנק ג'יימס. הוא זיהה אותו מיד כחשוד בירי בברוקלין, שתמונתו פורסמה רבות בדיווחים בחדשות ובאינטרנט לאחר שפורסם על ידי משטרת ניו יורק.

טאהן אמר ל-Arab News כי האינסטינקט הראשון שלו היה להזהיר את העוברים והשבים ולכן הוא צעק להם "בבקשה להתרחק" כי הוא חשש שאולי יהיה ירי נוסף. לאחר מכן הוא רץ למנהל החנות בה עבד וביקש ממנו להתקשר למשטרה אך האיש היסס.

"זה לא קל לתפוס מישהו כמו ג'יימס כי גם אם אנשים מזהים אותו, הם מפחדים להסתבך בכל דרך שהיא", אמר טאהן. טאהן אמר כי הבעלים של העסק אמר שהוא לא רוצה להסתבך בצרות. הוא לא רצה שום קשר לזה. "אבל למה? אם אתה רואה משהו במו עיניך, אתה צריך להגיד משהו. למה אתה מפחד? של מי?" אמר טאהן.

מאחר שלא הצליח לשכנע את המנהל לפעול במהירות, טאהן במקום זאת רץ במעלה הרחוב אל ניידת המשטרה הראשונה שראה ואמר לשוטרים שג'יימס נמצא בקרבת מקום.

"אני כל כך שמח שתפסנו אותו", אמר. "תארו לעצמם אם הוא היה בדרכו לטיימס סקוור, שם המונים ממלאים את הרחובות; הוא יכול היה לפגוע באלפי אנשים".

כלי תקשורת מכל העולם ניסו לדבר עם טאהן, הוא אמר שהוא לא ישן ביום רביעי בלילה ונאלץ להטעין את הטלפון שלו חמש פעמים כדי לטפל בכל השיחות שקיבל.

לאלה שהכתירו אותו כגיבור, כולל כמה שכינו אותו "מלך ניו יורק", אמר: "תודה לכם אנשים נחמדים. אני רוצה להגיד לכם, חבר'ה, רק תהיו בטוחים. תוודאו שהמשפחות שלכם בטוחה".

הוא אמר שהוא לא חובב מדיה חברתית במיוחד. הוא פתח חשבון אינסטגרם לפני שנים אבל פרסם רק תמונה אחת, וגם חשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו אינם פעילים. "המדיה החברתית מסיחה את דעתך מהחיים בפועל", אמר טאהן. "אתה מפסיק לראות ולהבחין במה שסביבך. אני עסוק מדי בשביל להיות ברשתות החברתיות".

ברוקלין סוריה פרנק ג'יימס אירוע ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד