י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"הגויים לומדים ערכים יהודים"

הרב הראשי שלמד חברותא עם הנשיא: "ניתנה רשות לרופא לרפאות"

רבה הראשי של דרום אפריקה בראיון חג ל'בחדרי חרדים' מספר על הקהילות היהודיות, על המצב הכללי במדינה ומגלה כי הוא למד חברותא עם הנשיא. הוא גם חושף כי תכנים יהודיים נלמדים בבתי הספר במדינה, כולל תכנים של הרב עצמו. כמו 'כבד את אביך ואת אמך' ו'בן אדם לחברו'

הרב גולדשטיין עם מפגינים מקומיים
הרב גולדשטיין עם מפגינים מקומיים צילום: באדיבות המצלם

רבה של דרום אפריקה הרב ד"ר זאב וורן גולדשטיין אינו מרבה להתראיין בתקשורת, אך לקראת חג הפסח העניק ריאיון מיוחד ל'בחדרי חרדים'. בו סיפר על תולדות חייו במדינה ופירט על הקהילות היהודיות.

הרב גולדשטיין בן ה-51, נולד בדרום אפריקה להורים שאף הם נולדו בדרום אפריקה. אביו אף כיהן כשופט בבית המשפט המקומי במדינה. מקובל מאוד בדרום אפריקה שיהודים משתלבים בעשייה הציבורית, הוא מספר לנו.

בגיל קטן נשלח זאב הקטן לבית הספר היהודי המקומי ולאחר מכן לישיבה קטנה מקומית, משם המשיך לישיבה גדולה שם התחבב מאוד על ראש הישיבה הרב עזריאל חיים גולדפיין זצ"ל ולמד איתו חברותא במשך קרוב ל-13 שנה. הרב גולדשטיין מספר על דמותו של ראש הישיבה זצ"ל.

הרב וורן גולדשטיין בשיעור לאנשי הקהילה

"ראש הישיבה שלי, הרב עזריאל חיים גולדפיין, סיפר לי סיפור שהוא שמע מפיו של הגאון רבי מרדכי גיפטר. הסיפור קרה מיד אחרי השואה, הרב גיפטר שהה בניו יורק יחד עם הגרא"מ בלוך' ראש ישיבת טלז. ושניהם היו בחנות ספרים יהודית, הרב בלוך ביקש מהמוכר שיביא לו את ספר ‘קצות החושן'. בעל החנות עלה לעליית הגג והביא לו עותק ישן ומאובק של ה'קצות', כשהוא מוסר לרב את הספר".

"המוכר אמר לרב, זה הספר האחרון שנשאר בארצות הברית וככל הנראה הספר לא יודפס שוב – לעולם, כמו רוב הספרים היהודיים. הרב בלוך לא הגיב לדברי המוכר, אך כשיצאו מהחנות הוא אמר לרב גיפטר – בעל החנות צודק. לפי החוקים הרגילים ולפי הכוחות החברתיים בארצות הברית, אכן, אין סיכוי שהתורה תיבנה מחדש באמריקה או בכל מקום אחר ואין שום סיבה ש'הקצות' הזקן והמאובק יודפס שוב.

אבל הוסיף הרב בלוך. "התורה לא כפופה לשום חוקי ההסתברות למיניהם, התורה היא מעל המוסכמות, מעל העולם הזה, ללא הפרעות של מוכרי ספרים או מדפיסים'. התורה שניתנה על ידי בורא עולם מגיעה ממקום גבוה יותר, עד כמה שזה נראה לא הגיוני, תמיד התורה תנצח ותהיה כוחה של חיוניות, חזון, מטרה, חכמה ואנרגיה לעם היהודי". הוסיף הרב בלוך.

הרב וורן גולדשטיין

כיום, אפשר לראות במבט לאחור כמה ראש ישיבת טלז צדק, התורה הצליחה להיבנות מחדש אחרי חורבן השואה, למרות כל ההתפתחות הטכנולוגית האדירה ב-70 שנה האחרונות, עולם התורה רק פורח. בגיל 31 בלבד, רבה הקודם של דרום אפריקה, הרב סיריל האריס, קורא לרב גולדשטיין הצעיר ומספר לו על מצבו הרפואי הרעוע ומבקש להכשיר אותו ליום שאחרי. ואכן כך קורה מיד לאחר פטירתו של הרב מחליטים גבאי הקהילה למנות את הרב גולדשטיין בן ה-32 בלבד לרב הקהילה. הקשר המיוחד של הרב גולדשטיין עם גדולי ישראל נמשך עשרות שנים. עם היבחרו לרב ראשי הגיע הרב לבית גדולי ישראל מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל ומרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל בהמשך גם קיבל את ברכת מרן שר התורה ליוזמת השבת העולמית. קשר מיוחד יש לרב עם הגאון הגדול הגר"ש קמינצקי שליט"א ראש ישיבת פילדלפיה שבארצות הברית שאף התארח בדרום אפריקה למסע חיזוק.

זו אחריות כבדה מאוד לכהן כרב הראשי של דרום אפריקה בגיל כל כך צעיר. איך בעצם הכול התחיל?

הרב משיב בחיוך: "קודם כל 'סייעתא דשמיא' שם הכול מתחיל ונגמר. האמת שאני כלל לא רציתי לפנות לכיוון של הרבנות רציתי להמשיך לשבת ללמוד בישיבה. פנו אלי באחד מבתי הכנסת כאן בדרום אפריקה וביקשו שאכהן כרב הקהילה שזקוקה לכך, התלבטתי אבל אשתי דחפה אותי לכך ואני מודה לה על זה עד היום. משם מהר מאוד נקראתי ע"י הרב האריס למלא את מקומו וברוך ה' קרוב לעשרים שנה אני מכהן כרב הראשי כאן, בשנים הראשונות שלי בתפקיד הייתי מתייעץ יום יום עם הראש ישיבה הרב עזריאל חיים גולדפיין זצ"ל שבאמת נתן לי הכוונה על כל צעד ולא עשיתי שום דבר בלעדיו.

חג הפסח כאן, כיצד נערכו לחג הפסח במקום כל כך מרוחק? האם יש מצרכי חג שלא ניתן להשיג בדרום אפריקה?

הרב מבהיר כי: "יש לנו מערכת כשרות רצינית מאוד שסומכים עליה כלל הפוסקים שקיימת קרוב ל-100 שנה. יש לנו גם בית דין ברמה מאוד גבוהה עם דורות של דיינים תלמידי חכמים עצומים גם בכשרות גם בנישואין גם בגיטין. יש מאות חברות שמייצרות מאכלים כשרים במשך השנה וגם בפסח, וזה כמעט כמו המפעלים בארץ, יש כאן כמעט הכל, לדעתי לא חסר כאן מצרכים בסיסיים וזה גם מה שהציל אותנו בקורונה, לעומת מדינות אחרות שהיו רגילות לקבל מוצרים כשרים ביבוא, אצלנו הרוב תוצרת מקומית. יש כאן ברוך ה' קהילה מאוד גדולה של בני תורה שמקפידים על קלה כבחמורה".

בשנים האחרונות היו מהומות בדרום אפריקה בין התושבים לשלטון האם הדבר פגע ביהודי המקום?

הרב גולדשטיין משיב בנחרצות: "לא, אמנם זה עשה בהלה בתוך המדינה אך זה לא היה קשור כלל וכלל ליהודים. המשטרה בסופו של דבר שלטה על זה, צריך להבין שדרום אפריקה זה דמוקרטיה ומדינה רצינית ומאז שוך המהומות המדינה מאוד שקטה וגם מאז התרחשו בחירות והשקט חזר. אף עסק של יהודי לא נפגע וכדומה".

המהומות לא פגעו ביהודים, אבל האם יש אנטישמיות בכללי כנגד יהודים?

הרב גולדשטיין משיב וטוען שמדובר בכמה מקרים בודדים בלבד. "היה מקרה למשל שתושב דרום אפריקה הסית כנגד היהודים ובית המשפט בדרום אפריקה חייב את תושב העיר דרבן סנואי סמית, שהתבטא באנטישמיות, להתנצל בפני היהודים. סמית אמר בין היתר כי "היהודי–ציוני הוא שונא גויים", "היהודי מתכנן להשמיד את הגזע הלבן" וביטויים אנטישמיים נוספים".

סמית הורשע על ידי בית המשפט לצדק ושוויון בדרבן בהפצת ביטויי שנאה. בפסיקתו, אסר בית המשפט על סמית להמשיך ולהפיץ התבטאויות אנטישמיות והורה לו להתנצל בפני הקהילה היהודית במדינה. הפסיקה ניתנה בעקבות תלונה שהגישה ועד הקהילות היהודיות במדינה נגד סמית. הרב הגיב על כך: "אם זה היה קורה אצלכם לא בטוח שבג"ץ בישראל היה פוסק בנחרצות כמו בית המשפט כאן" אומר הרב גולדשטיין.

מה הקשר של הרב כיום עם בכירי הממשל? בעבר הרב אפילו למד חברותא עם הנשיא

"כן" עונה הרב גולדשטיין: "אכן למדתי עם הנשיא הנוכחי חברותא בגמרא והסברתי לו את הסוגייה בגמרא ש'ניתנה רשות לרופא לרפאות'. הנשיא מאוד התעניין ורצה מאוד להבין את הסוגייה, בהמשך גם למדנו חלקים במעשה בראשית. לאחר מספר ימים הגיע הנשיא ודיבר בבית הכנסת של הקהילה היהודית. באופן כללי הקשר שלי עם בכירי הממשלה לאורך השנים הוא ממש טוב ורק לפני מספר שנים נכנסה תוכנית שלי ללימוד ערכים יהודים בכל בתי הספר במדינה, בתי הספר של גוים לומדים ערכים יהודים כמו 'כבד את אביך ואת אמך' ובין אדם לחברו".

הרב וורן גולדשטיין עם נשיא דרום אפריקה

במקביל לתוכנית שנכנסה, הוציא הרב גולדשטיין מספר ספרים תורניים שזכו להסכמת גדולי ישראל מכלל החוגים. אחד הספרים הידועים של הרב הוא 'משפט צדק' ענייני מסחר ע"פ ההלכה החל מדיני גרמא וגרמי ועד דיני 'עני המהפך בחררה'. הרב גולדשטיין זכה להערכה רבה של גדולי ישראל ובראשם מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל על מיזם הדגל שלו 'שבת עולמית' בה שבת אחת אלפי יהודים מכל רחבי העולם שומרים שבת אחת כהלכה. יהודים שמרוחקים מתורה ומצוות לגמרי במהלך השנה שבת אחת שומרים כהלכה.

בתקופת הקורונה יהודי חו"ל לא הורשו להיכנס לארץ, האם כעת שניתן להיכנס בחופשיות נראה גל עלייה מדרום אפריקה?

"גם בתקופת הקורונה מי שרצה לעלות לארץ ולהיות אזרח ישראלי יכול היה לעשות את זה" משיב הרב גולדשטיין. לדבריו, "כל הבעיה הייתה עם אנשים שרצו רק לבקר בארץ, ודווקא בשנה שעברה היה יחסית עלייה גדולה מדרום אפריקה, 500 יהודים עלו לארץ זה מספר די משמעותי ביחס לשנים קודמות".

הרב מספר כי הוא עומד בקשר טלפוני עם אותם יהודים, רבים ודואג באמת שישתלבו כראוי במוסדות החינוך ובכל מה שצריך "כדי שחלילה לא ירדו ברוחניות בגלל שהם ללא הכוונה". בתקופת הקורונה אומר הרב, "לצערי לא יכולתי לבוא לארץ, אבל ממש לאחרונה הגעתי ובדקתי שהכול בסדר עם אותם יהודים".

בעבר פורסמה תמונה של הרב שעוררה עניין רב במדינה בה הרב מופיע בצעדה של תושבים מקומיים כנגד השלטון, תמונה שסוקרה בהרחבה בכלי תקשורת מקומיים וגם בעולם, מה בדיוק היה שם?

הרב גולדשטיין: "זה היה צעדה נגד השחיתות של השלטון הקודם, כיהודי מאמין שהולך על פי התורה שנגד השחיתות היה חשוב לי לבוא ולהזדהות איתם". חשוב להבין מסביר הרב גולדשטיין, "דרום אפריקה זאת מדינה נוצרית ומאוד דתית, אני בקשר עם כל מנהיגי הדת במדינה ולכן היה חשוב לי לומר לכולם אמירה ברורה שהתורה נגד מה שקרה במדינה. עד היום כשיש כינוס של כל נציגי הדת אצל הממשל אני מגיע והם רוחשים ליהודים כבוד עצום. בזכות אותו קשר עם נציגי הדת שלהם הצלחתי להכניס בכל בתי הספר במדינה את מגילת האחריות שמבוססת על פי התורה גם שבע מצוות בני נח וגם בן אדם לחברו וכללי התנהגות וכדומה. המפגשים זה הזדמנות לעשות קידוש השם ממש גדול".

הרב וורן גולדשטיין עם מפגינים מקומיים נגד שחיתות

הרב וורן גולדשטיין דרום אפריקה מהומות הרב חיים קנייבסקי מגזין חג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד