י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אזרו אומץ

פעילים הועמדו למשפט בגין תביעה נגד חמינאי

משפטם של חמישה פעילים באיראן שהגישו תביעה נגד המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בגין "ניהול כושל של קורונה" נערך בשבת בדלתיים סגורות. הם מואשמים בהקמת "קבוצה עוינת שמטרתה לפגוע בביטחון המדינה ולעשות תעמולה נגד המדינה"

אזרחים איראנים: אילוסטרציה
אזרחים איראנים: אילוסטרציה צילום: unsplash

חמישה אזרחים באיראן הועמדו לדין בבית המשפט של משמרות המהפכה בטהרן, לאחר שהגישו תלונה נגד המנהיג העליון, וזכו לכינוי בתקשורת 'מגיני הזכות לבריאות'. המואשמים הם, מהדי מחמודיאן, מוסטפא נילי, ארש קיחוסראווי, מוחמדרזה פאגיחי ומריאם פארה-אפרז. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

כזכור המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי שלל בינואר 2021 הבאת חיסונים מתוצרת ארצות הברית ובריטניה נגד נגיף הקורונה, בטענה שלא ניתן לסמוך על ארה"ב ובריטניה. באותה תקופה, פייזר האמריקאית-גרמנית, ומודרנה מתוצרת ארה"ב ואסטר-זנקה מתוצרת בריטניה היו החיסונים היחידים שאושרו בינלאומית והיו זמינים בתחילת 2021. הקבוצה שתבעה את חמינאי, ביקשה ככל הנראה לקבוע כי החלטות של חמינאי, והנשיא לשעבר חסן רוחאני ואחרים הובילו לאלפי מקרי מוות מיותרים כאשר גל חמור של חולי קורונה פגע באיראן מיוני עד אוגוסט 2021.

חברי הקבוצה נעצרו ב-15 באוגוסט בשנה שעברה בעת עריכת פגישה כדי להכין צעדים משפטיים נגד הרשויות בגין ניהול לא נכון של המגיפה ועיכוב נתינת חיסון להמונים. כולם, מלבד מחמודיאן, שוחררו לאחר ששהו יותר מחודש במעצר מבודד. בצעד בלתי צפוי בתחילת מרץ השנה, הסכימה מערכת המשפט של איראן לרשום את התביעה של הקבוצה נגד הרשויות, כולל חמינאי.

בעוד חמינאי אסר את החיסונים של המערב, חולקו מאות מיליוני דולרים לחברות ממשלתיות ללא ניסיון בפיתוח חיסונים כדי לייצר גרסה ביתית, מהלך שכשל.

חמשת הפעילים הואשמו ב"פעולה נגד הביטחון הלאומי", אישום מעורפל שנעשה בו שימוש לעתים קרובות נגד מתנגדים ומבקרי הרפובליקה האסלאמית. הם מואשמים בהקמת "קבוצה עוינת שמטרתה לפגוע בביטחון המדינה ולעשות תעמולה נגד המדינה". בהצהרה ביום שישי האחרון, יום אחד לפני המשפט, מחמודיאן הפציר ברשויות לקיים אותו בפומבי ולאפשר לתקשורת עצמאית ולדמויות פוליטיות, חברתיות ואזרחיות להשתתף בו.

כמה פעילים פוליטיים, כולל הפעיל מוסטפא טאג'זאדה, ניסו להגיע לבית המשפט בשבת אך נאסר עליהם. "מדוע הם נשפטים למרות שעדיין לא נערך משפט כלפי האנשים שהם תבעו?" שאל טאג'זאדה בציוץ בטוויטר לאחר שלא הורשה להיכנס לאולם. מחמודיאן, שהוא גם עיתונאי, נשאר בכלא מאז אוגוסט. בספטמבר האחרון הוא קיבל 5 שנות מאסר על פעילות אזרחית קודמת שהרשויות לא אהבו.

גזר דינם של החמישה, יינתן במועד מאוחר יותר.

איראן קורונה באיראן האיתוללה עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד