י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
נמשכות הפצצות בקייב ולבוב

רוסיה נגד הנשק מהמערב: "יביא להשלכות בלתי צפויות"

במהלך סוף השבוע הותקפו מפעל לייצור טילים ומפעל לייצור טנקים בקייב. במקביל, רוסיה מזהירה את ארה"ב מהנשק המתקדם שמזרים המערב לצבא אוקראינה | זלנסקי מזהיר שפוטין עלול להשתמש בנשק גרעיני: "אין לו ערך לחיי אדם" | בכיר אמריקני מאשר: "ספינת הקרב הרוסית שטבעה נפגעה מטילים, יש נפגעים"

הרס בבוצ'ה צפונית לקייב: אילוסטרציה
הרס בבוצ'ה צפונית לקייב: אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

על רקע ההשפלה של האוקראינים את הרוסים עם הטבעת ספינת הדגל של רוסיה בים השחור – מוסקבה מזהירה את ארה"ב מהמשך משלוחי הנשק שלה ושל בעלות בריתה לאוקראינה, ואיימה שיהיו לכך "השלכות בלתי צפויות".

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי האזהרה נשלחה דרך ערוצים דיפלומטיים מקובלים כבר ביום שלישי האחרון, במכתב שלא נחתם על ידי הנשיא ולדימיר פוטין עצמו או בכירים אחרים בקרמלין. אולם לפי העיתון מדובר בכל זאת בעדות לכך שברוסיה הולכת וגוברת ההבנה כי לנשק שהמערב מזרים לאוקראינה יש תרומה גדולה ליכולתה לעמוד בפני הפלישה הרוסית. "מה שהרוסים אומרים לנו זה בדיוק מה שאנחנו אומרים לעולם בפומבי - הסיוע הצבאי לאוקראינים מוכיח את עצמו כיעיל בצורה יוצאת דופן", אמר גורם רשמי בכיר בארה”ב.

האזהרה הרוסית נשלחה גם על רקע העובדה שארה"ב ובעלות בריתה החלו לשלוח בימים ובשבועות האחרונים כלי נשק התקפיים יותר לאוקראינה, ולא רק נשק הגנתי. עד עתה העביר המערב בעיקר טילים נגד טנקים או טילים נגד מטוסים לצבא האוקראיני - נשק שקייב ידעה לנצל היטב - אך כעת גם ארה”ב החלה להזרים נשק התקפי יותר, כמו תותחי הוביצר. מצ'כיה אוקראינה אף קיבלה עשרות טנקים.

לפי הדיווח ב'טיימס', האזהרה הרוסית לא עוררה חשש מיוחד בבית הלבן, אולם היא כן עוררה דיון בפנטגון בנוגע לאפשרות שרוסיה תנסה להגביר את המתקפות שנועדו לסכל את העברות הנשק - באופן שעלול גם לכלול ניסיון לפגוע במשלוחים הללו גם כשהם עדיין במדינות הגובלות באוקראינה, מדינות שחברות בנאט”ו, כמו פולין. מתקפה שכזו עלולה להביא להסלמה דרמטית של המלחמה, כאשר בנאט”ו כבר הבטיחו "להגן על כל סנטימטר" של כל אחת מחברות הברית הצבאית (שאוקראינה לא חברה בה). אזהרה מהסלמה דרמטית אף יותר סיפק בסוף השבוע נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. אחרי שבמהלך השבוע שעבר ראש ה־CIA וויליאם ברנס אמר כי לא צריך להקל ראש באפשרות שפוטין ישתמש בנשק גרעיני במלחמה באוקראינה, זלנסקי אמר בראיון לרשת CNN כי "כל המדינות בעולם צריכות להיות מוכנות לאפשרות הזאת".

בראיון שהעניק זלנסקי ממשרדו בקייב הוא הדגיש כי "לרוסיה אין ערך לחיי אדם", ולכן היא עלולה להשתמש בנשק גרעיני או בנשק כימי. "אנחנו לא צריכים לחשוש, אלא להיות מוכנים. לא מדובר רק באוקראינה אלא בעולם כולו", אמר נשיא אוקראינה. אך לפי שעה, אין עדות שמצביעה על חשש שכזה. זלנסקי הוסיף כי בין 2,500 ל-3,000 חיילים אוקראינים נהרגו מפרוץ המלחמה, ושעוד כ-10,000 נפצעו. לדבריו, הצבא הרוסי איבד בין 19,000 ל-20,000 חיילים.

ב'וושינגטון פוסט' דווח כי זלנסקי פנה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבקשה להכניס את רוסיה לרשימת ה"מדינות שנותנות חסות ממלכתית לטרור". לפי הדיווח, ביידן לא התחייב לפעולות ספציפיות באותה שיחה. על פי גיליון העובדות של מחלקת המדינה האמריקנית, לרשימה זו ניתן להכניס כל מדינה ש"סיפקה שוב ושוב תמיכה בפעולות טרור בינלאומיות", כיום נמצאות ברשימה ארבע מדינות: צפון קוריאה, קובה, איראן וסוריה.

הלחימה נמשכת

בינתיים הלחימה באוקראינה נמשכת, ולמרות הנסיגה של רוסיה מאזור קייב - כשברקע ההערכות כי היא מתגברת כוחות במזרח אוקראינה לקראת מתקפה גדולה שם בחבל הבדלנים דונבאס - הפצצות דווחו באזור עיר הבירה וגם באזור העיר לבוב שבמערב המדינה. לפי הדיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, בפרברי קייב נפגע מפעל לייצור ציוד צבאי, כולל טנקים. ראש העיר, ויטלי קליצ’קו, אמר כי אין לפי שעה מידע על נפגעים במתקפה הרוסית. דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקו, אמר כי "16 יעדים באזור קייב הושמדו באמצעות טילים מדויקים וארוכי טווח". לדבריו, בין היעדים שהותקפו היו גם מחסני תחמושת.

בתוך כך, יממה אחרי שספינת המלחמה "מוסקבה" טבעה כאמור בים השחור מול חופיה הדרומיים של אוקראינה, בעקבות הפיצוץ שאירע עליה, בכיר במערכת הביטחון של ארה"ב אישר את טענת אוקראינה ואמר כי האמריקנים מאמינים שמקור הפיצוץ היה שני טילים נגד ספינות מסוג "נפטון" ששיגר הצבא האוקראיני. אוקראינה טענה שכוחותיה ירו טילי שיוט על הספינה בים השחור ופגעו בה, אך רוסיה לא אישרה טענה זו. לדבריה, תחמושת שהתפוצצה בספינה בעקבות שריפה שפרצה בה היא שגרמה לנזק. "מוסקבה" היא ספינת הדגל של רוסיה, והיא הייתה אחראית בין השאר למתקפה המפורסמת על "אי הנחשים" בתחילת המלחמה. טביעת הספינה היא מכה קשה לצבא הרוסי, שספג כבר כמה וכמה תבוסות במלחמה באוקראינה.

מלחמת אוקראינה רוסיה לבוב קייב הפצצות נשק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד