א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
החלטה מרושעת

ישראלי נעצר ברומניה בדרך להלוויית אמו ויוסגר לבלארוס

רומן דורפמן נעצר בדרכו לקישיניב, לאחר שאמו נספתה בשריפה בביתה. בבלארוס התעקשו להוציא צו מעצר נגדו - בטענה שהיה קשור להונאה כספית לפני 8 שנים | עו"ד מרדכי ציבין, המטפל בעצורים ישראלים בחו"ל: החלטת ביהמ"ש הרומני הייתה הלם מוחלט בייחוד לאחר חוו"ד רומנית באשר למצב זכויות האדם בבלארוס, "נערער לעליון"

ישראלי נעצר ברומניה בדרך להלוויית אמו ויוסגר לבלארוס
רומן דורפמן צילום: באדיבות ווינט

אזרח ישראלי בן 38 שעובד בנמל התעופה בן גוריון, נעצר לפני חודש וחצי ברומניה בדרכו להלוויית אמו שנפטרה בקישינב שבמולדובה, בעקבות צו מעצר שהוציאה בלארוס באמצעות האינטרפול. ביום שישי האחרון התיר בית משפט ברומניה להסגירו לבלארוס למרות שחוות דעת של משרדי המשפטים והחוץ ברומניה קבעו שמצב זכויות האדם בבלארוס "גרוע", כלשונם. על פי הדיווח של איתמר אייכנר ב'ווינט', עורך דינו מתכוון להגיש ערעור לבית המשפט העליון ברומניה.

האזרח, רומן דורפמן שמו, תושב צפת, הוא יליד מולדובה. לפני חודש וחצי נסע בבהילות לקישינב דרך רומניה לאחר שהתבשר כי אמו נספתה בשריפה בביתה. בגבול בין רומניה למולדובה הוא נעצר, בגלל צו מעצר של בלארוס שטוענת כי לפני שמונה שנים היה קשור להונאה במכירת כרטיסים למופע מוטורי של אופנועי שטח. על פי בקשת ההסגרה, דורפמן מכר כרטיסים למופע המוטורי בכ-15,500 אירו ולא סיפק אותם. דורפמן מכחיש את הטענה וטוען שהיה שותף לעסק מקומי למופעי אופנועים שהולאם על ידי הממשלה ולכן ברח מהמדינה והועמד לדין שלא בפניו. אז, לדבריו, נידון לעונש של עד שלוש שנות מאסר.

השופט הרומני ביקש שיגישו לו חוות דעת של משרדי החוץ והמשפטים ברומניה על מצב זכויות האדם בבלארוס והקשר למלחמה באוקראינה. התובע תמך בהסגרתו, אך הציע להמתין עד שהמלחמה תיגמר, ואולם, ביום שישי האחרון במפתיע השופט הרומני החליט להסגירו ונתן חמישה ימים לערער על ההחלטה.

עו"ד מרדכי ציבין

פרקליטו של דורפמן, עו"ד מרדכי ציבין, המטפל בעצורים ישראלים בחו"ל ביניהם ערבים במדינות אויב שאינם אזרחים ישראלים אמר: "החלטת ביהמ"ש הרומני הייתה הלם מוחלט, במיוחד לאחר חוו"ד של משרד החוץ והמשפטים הרומניים, אשר תמכו במלוא טענותיי לעניין המצב הגרוע של זכויות האדם ועצירים בבלארוס וכן לאור העובדה שרומניה הינה חברה באיחוד האירופי". עוד הוסיף ציבין כי הוא מאמין שהערעור בבית המשפט הרומני העליון יהפוך את ההחלטה.

משפחתו וחבריו של דורפמן אמרו לאיתמר אייכנר ב'ווינט': "נפל עלינו פטיש ביום שישי כאשר שמענו על פסק הדין. לא הבנו מאיפה זה בא במיוחד שמשרדי החוץ והמשפטים אומרים שמצב זכויות האדם במדינה הזאת בכי רע. רומן הוא בחור נורמטיבי לגמרי. הוא הסתבך פה בגלל החוקים בבלארוס שנוהגים להלאים עסקים. מדובר בעבירה מינורית שרומן היה מוכן לשלם את הכסף אבל הם מתעקשים על מאסר מה שמוכיח שזה פוליטי. אנחנו בטוחים ב-100 אחוזים שאם רומן יוסגר לבלארוס הוא יישב בכלא ומדובר בסכנת נפשות בשבילו. מדובר במדינה טוטאליטרית".

בלארוס רומניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד