כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מכ(יר)ת בכורות • מגדלי הבקר הופתעו, ומכרו את האוזן

מגדלי הבקר קיבלו מכתב מגוף אנונימי, הטוען כי מכירת הבכורות של הרבנות לא מועילה, ודורש למכור שוב דרכו - כולל האוזן • ואיך מגיבים ברבנות למסמך הלא מזוהה?

צאן. צילום אילוסטרציה
צאן. צילום אילוסטרציה

לאחרונה הופץ בקרב מגדלי הבקר והצאן, מסמך הכולל טופס הרשאה והבהרה של ארגון המכנה עצמו 'שירות מכירת אוזן, קנה וושט' אשר מתיימר לפעול מטעם רבנות ירושלים ומדור בכורות של רבנות חיפה, והוא מבקש לפסול את מכירת הבכורות של הרבנות הראשית לישראל לשנה זו, תוך התראה למגדלים, שהמכירה של 'קנה וושט' לשנת 2013 לא הפקיעה את איסור הבכורות ועל כן הוא נשאר בכל חומרתו.

קצת רקע עבור מי שאינו בקי בפרטים: כידוע, זכר הנולד מהמלטה ראשונה מבקר וצאן השייך ליהודים נחשב לבכור וקיימת בו קדושה. לכן יש לתת אותו לכהן, ואין לסחור בו או לשחוט אותו. אמנם, הקדושה לא חלה כאשר גוי שותף בקנה וושט בטרם ההמלטה. לפיכך, כדי לפטור את הבהמה מקדושת הבכורות, ניתן למכור חלקים בגופ האם מראש לנוכרי, והשותפות עמו מפקיעה את קדושת הבכורות. לשם כך נהוג שהיהודי המגדל מעניק הרשאה לגוף הכשרות שימכור לגוי את הקנה והושט שהם צינורות הנשימה והאוכל של הבהמה. חתימת המגדל על שטר הרשאה, מאפשרת לבצע את המכירה.

בחזרה לארגון המדובר: במסמך שהופץ נכתב כי רק 'חתימה על טופס ההרשאה מטעמו המצורף על ידו' תפקיע את קדושת הבכורות, ותתיר לשוחטים לשחוט את העגלים או הכבשים והגדיים הזכרים.

בבדיקה שנערכה על ידי הרבנויות בירושלים ובחיפה, נמצא כי ארגון זה אינו פועל בשום אופן מטעמם, ובוודאי לא מטעם הרבנות הראשית לישראל. לדבריהם, מדובר בהטעיה חמורה ובניסיון להכשיל את המגדלים ולהפחידם.

לא ברור אם מטרת הארגון האנונימי הנ"ל היא גריפת רווחים על חשבון מגדלי הבקר התמימים, או שכוונותיו הלכתיות גרידא. בשונה מהרבנות הראשית שמסתפקת במכירת קנה או וושט, הארגון מציין כי הוא מציע גם 'מכירת אוזן' בנוסף לקנה ולוושט. לצורך בהוספת אוזן למכירה, יש בסיס הלכתי.

הרב מרדכי עמנואל מישיבת שעלבים, כותב על כך באתר הישיבה: "הטור כתב 'בזמן הזה מצוה לשתף עם הגוי באוזנו וכיוצא בו, לכן צריכים להקנות אוזן האם'. גם ב'פרפרת' שהמציא החזון איש בסוף חידושיו לבכורות, מפורש שמוכרים את האוזן, וכן ראיתי בפרוטוקולים של ישיבות 'חבר רבני ישובי פא"י' שבזמנו דנו איזה איבר ראוי למכור לנכרי, והביא הרב שמחה הכהן קוק רב ואב"ד רחובות שטרות מכירה עתיקים, שבהם מכרו לגוי את האוזן. לפי דברינו, במכירת האוזן יוצאים בשופי ידי דעת הרמב"ם, הטור והשולחן ערוך".

הרב עמנואל מוסיף: "ודווקא לפי המנהג המקובל היום להקפיד למכור לגוי קנה וושט, אברים שהנשמה תלויה בהם, ספק גדול אם הופקעה קדושת הבכור לשיטתם! לכן נראה להציע לעיונם של הפוסקים, למכור לגוי בנוסף לקנה ו\או הוושט גם את האוזן של האם, ובזה תופקע קדושת הבכורה מהוולד הבכור לפי כל הדעות".

ככל הנראה, הרבנים הראשיים לא מאמצים את ההצעה האמורה הלכה למעשה.

האגף הממונה על בתי המטבחיים ברבנות הודיע, לאור הניסיון להכפיש את המכירה שלהם, כי מכירת הבכורות בשטר שנוסח על ידי הרבנות הראשית לישראל לשנה זו עומדת בכל תוקפה ההלכתי. "רק מגדלים הרשומים במחלקת הבכורות של הרבנות הראשית לישראל יוכלו לשווק את הבקר והצאן בבתי המטבחיים המורשים. נבקש מרבני ההתיישבות להפיץ הודעה זו בקרב המגדלים ולעדכן את נותני הכשרות בבתי המטבחיים בהתאם", נאמר בהודעת הרבנות.
בכורות בקר מגדלים בדיקה ארגון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד