כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"הסוף של ישראל"

איראן תוכל לייצר פצצה גרעינית ראשונה עד סוף החודש

מכון מחקר אמריקאי בשם ISIS, העוקב אחרי תכנית הנשק הגרעיני של איראן, טוען כי בסוף אפריל יהיה לאיראן מספיק חומר בקיע ברמת העשרה 60 אחוזים לבניית פצצה גרעינית אחת | נשיא ארה"ב דולנד טראמפ אמר בריאיון בשבוע שעבר כי חזרה להסכם הגרעין מסוכנת לישראל, "זה יכול להיות הסוף של ישראל"

 איראן תוכל לייצר פצצה גרעינית ראשונה עד סוף החודש
אטום, אילוסטרציה צילום: Pixabay

איראן צפויה להגיע עד סוף אפריל לסף מסוכן ומערער יציבות חדש, עם מספיק אורניום מועשר (HEU) כדי ליצור חומר נפץ גרעיני, כ-40-42 ק"ג, כך על פי פרסום של מכון המחקר isis-online. ״עם כמות זו, מספיקה רמת העשרה של 60 אחוז ליצירת חומר נפץ גרעיני קומפקטי יחסית. אין צורך בהעשרה נוספת ל-80 או 90 אחוז״, כותבים בפרסום.

על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), 41.7 ק"ג של אורניום מועשר ב-60 אחוזים (מסת אורניום) היא כמות משמעותית, שסבא"א מגדירה כ"כמות משוערת של חומר גרעיני שעבורו לא יכולה להישלל האפשרות לייצר חומר נפץ גרעיני.״

על פי הדיווח שהובא באתר israeldefense, נכתב כי כשל מחשבתי נפוץ הוא שאיראן נדרשת ל-90 אחוז HEU, הנקרא בדרך כלל אורניום בדרגת נשק, כדי לבנות חומר נפץ גרעיני. למרות שתכנוני הנשק הגרעיני של איראן התמקדו ב-90% HEU וסביר להניח שהם מעדיפים את ההעשרה הזו, שינוים לתמיכה ב-60% HEU יהיו פשוטים ליכולותיה של איראן.

״מבחינה היסטורית, המונח אורניום מועשר מאוד פותח במדינות בעלות נשק גרעיני כדי להבחין בין אורניום מועשר המסוגל לשמש בנשק גרעיני מעשי לעומת אורניום מועשר, שכותרתו אורניום מועשר נמוך, שאינו מסוגל לעשות זאת. הסף הוא 20 אחוז אורניום מועשר״, מסבירים בפרסום. ״נשק גרעיני העשוי מ-60% HEU יתאים לניסויים גרעיניים תת-קרקעיים או לשימוש באמצעות מערכת הובלה כמו מטוס, מכולה או משאית, מספיק כדי לבסס את איראן כמעצמה גרעינית.״

יתרה מכך, איראן תוכל להעשיר עוד יותר את מלאי האורניום המועשר ב-60 אחוזים במהירות לאורניום בדרגת נשק (90 אחוזים), כאשר הכמות הקיימת תספיק לייצור כ-25 ק"ג ברמה זו, המספיקה לנשק גרעיני ״איכותי״ יותר. הליך העשרה זה יימדד בימים, אם איראן תשתמש בחלק ניכר מיכולת ההעשרה שלה. ובשבועות, אם איראן תפעיל רק שני מפלי צנטריפוגות מתקדמות. כך לפי הפרסום.

המנהיג העליון של איראן עלי חמנאי טען כי השיחות להחייאת הסכם הגרעין "מתקדמות היטב", אבל ציין כי "עתידה של ארצו אינו תלוי בהצלחה או בכישלון השיחות עם המעצמות". דובר משרד החוץ האיראני סעד חטיבזאדה אמר כי הסיכוי להחייאת הסכם הגרעין עדיין קיים, אבל השיחות בווינה נמצאות עכשיו ב"חדר טיפול נמרץ".

נשיא ארצות הברית לשעבר, דולנד טראמפ, טען בשבוע שעבר בריאיון ל-FOX NEWS כי ממשל ביידן מאפשר לפוטין לסייע בגיבוש העסקה, ובמקביל מעניש ומתנגד לפלישה שלו לאוקראינה.

כמו כן, אמר שהעסקה המקורית, שגובשה על ידי בין היתר על ידי מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי, "הייתה איומה, אבל העסקה חדשה והמעודכנת יכולה להיות הרבה יותר גרועה עבור בעלת בריתה הקרובה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון. "ישראל נמצאת בסכנה עצומה, זו דרך מהירה מאוד עבור טהרן להחזיק נשק גרעיני".

"זה יכול מאוד להיות הסוף של ישראל", המשיך והוסיף כי אם ממשל ביידן לא יפעל בהגנה על ישראל או יאפשר לעבור עסקה שתפגע בישראל, "ייתכן שירושלים תיאלץ להסתדר בעצמה". 

הגרעין האיראני הסכם הגרעין האיראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד