י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המושכים בחוטים מאחורי הקלעים

אנשי הסוד נחשפים: כך מנווט אריה דרעי את תנועת ש"ס • מגזין חג

אנשי הצללים נחשפים: הח"כ שממלא את מקומו של דרעי בכנסת, החתן שהפך לאיש האמון, מבזקן הודעות הסמס שאחראי לעדכן את היו"ר בחדשות היום והאינטרסים. וגם: לאן נעלם איש הסוד? | הצצה למושכים בחוטים בלשכת יושב ראש ש"ס אריה דרעי • פרק ראשון בסדרה

אנשי הסוד נחשפים: כך מנווט אריה דרעי את תנועת ש"ס • מגזין חג
אריה דרעי/ש"ס צילום: פלאש 90/יעקב כהן

את הפוליטיקאים אנחנו רואים מתייצבים בפרונט, בעת נאום בכנסת, בראיונות לתקשורת, וגם במהלכים פוליטיים שאחריהם אנחנו עוקבים ומדווחים כל השנה, אך מאחורי כל פוליטיקאי עומד יועץ, מקורב, או איש אמון שמכין את השטח ומבצע משימות כדי שהפוליטיקאי יוכל לגרוף את כל הקרדיט ואת הרווח הפוליטי במקסימום.

במסגרת פרויקט חג פסח ב'בחדרי חרדים', נציג בפניכם רשימה חלקית של אנשי הצללים במערכת הפוליטית, את חלקם אתם מכירים בשמם, חלקם לא מוכרים כלל, אך אלו הם האנשים 'המושכים בחוטים' במערכת הפוליטית. אנחנו נעניק לכם הצצה לתוך החדרים הסגורים ברגעי קבלת ההחלטות ואיך זה נראה באמת. 

בפרק הראשון: סיעת ש"ס

לשכתו של יושב ראש ש"ס אריה דרעי נראית לעיתים כמו חדר מבצעים צבאי לכל דבר ועניין, המפקד העליון להלן דרעי מציב יעדים והחיילים מבצעים את המשימות במיידי. בין בקואליציה ובין באופוזיציה, תחת ש"ס יש תנועה פעילה בכנסת, עשרות חברי מועצה עם אינטרסים מוניציפאליים, מוסדות למפלגה וגם תחום מינויי רבנים ודיינים, בו ש"ס משקיעה המון אנרגיות.

את המפלגה כולה מנהל דרעי דרך מכשיר 'גלקסי פוקט קטן' מוכשר, דרך המכשיר עם שיחות והודעות SMS בלבד, שנמצא תמיד בכיס חולצת היושב ראש, הוא יפעל מול אנשיו, מול הנציגים וגם יעקוב בסקרנות רבה אחר סדר היום התקשורתי בזירות כולם.

אל דרעי מתלווים ביום יום צוות אישי צמוד שמורכב ממזכירה, נהג ועוזר אישי. יוסי שבתאי הוא כיום העוזר הצמוד לדרעי, הוא מתלווה אליו לאורך רוב שעות היום ומשמש במקביל גם כדובר האישי של דרעי, שמשמש כיום בתואר יושב ראש תנועת ש"ס ללא התואר חבר כנסת.

מאז מצאו עצמם חברי בלוק הימין באופוזיציה, מצא עצמו דרעי כאיש והמוח שמחזיק את האופוזיציה בתרגילים שונים לקואליציה במליאה ובמסדרונות הכנסת, אלא שהיעדרותו מהמליאה בעקבות פרישתו במסגרת עסקת הטיעון פגעה מעט בפעילותו. מי שמנסה לתפוס את מקומו בסגירת הדילים בזמן אמת במליאה הוא חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי, שהפך לקרוב לדרעי על פני שאר חבריו ומשמש יו"ר הסיעה.

קרבה וחיבה יתירה. מיכאל מלכיאלי עם המנהיג. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90. 

חבר כנסת נוסף שזוכה אף הוא לקרבה מצידו של דרעי הוא משה ארבל שמחזיק בתואר שני במשפטים, ומוכר גם בכנסת כמשפטן ממולח, באופן לא רשמי הפך ארבל למעין יועץ משפטי של דרעי בנושאים ציבוריים, וכך ייחשף למהלכים פוליטיים שדרעי מתכנן לאחר שזה האחרון מבקש קודם את חוות דעתו המשפטית בנושאים כאלה ואחרים.

בנושא הרשויות המקומיות ישלח לעיתים חברי הכנסת לשליחויות מיוחדות, בין אם זה לטפל במאבקים בתוך הסיעות המקומיות או לפעול לטובת האינטרס של המפלגה מול ראשי הערים. ברוב המקומות יהיה זה השליח ח"כ חיים ביטון, מי שמשמש כמנכ"ל ש"ס וממונה בעיקר בתחום המוניציפאלי. לעיתים נראה גם את ישראל אוזן, יועצו המקצועי של דרעי שנקרא לשליחות פוליטית או מקצועית באחד הערים.

דרעי מעסיק את יועציו ממשרד הפנים, ששובצו בתפקידים שונים וממשיכים לתפעל את מערכות המפלגה, יוני משריקי משמש כיועץ קרוב לדרעי, לצד זאת הוא מונה למנהל סיעת ש"ס בירושלים ומנהל את הפעילות הרגישה בעיר. רובי שמש שובץ בתפקיד בלשכת ראש העיר משה ליאון ולעיתים נקרא לנושאים מקצועיים לטובת דרעי והמפלגה.

דמות נוספת בכוורת על יו"ר ש"ס, הוא ישראל אילוז שמשמש כיועץ לדרעי, בעבר היה עוזרו הצמוד ולפני כשנתיים שודרג ליועץ במשרד הפנים. היום הוא עוסק בעיקר בניהול התחום המוניציפלי בלשכת היו"ר ובקשר ישיר עם קהילות בני התורה בארץ. יחד עם זאת הוא נשלח לפגישות הכנה עם ראשי רשויות ונציגים מקומיים לפני פגישותיהם עם יו"ר התנועה.

החתן שהפך לאיש האמון

בשנים האחרונות נכנס לזירה הפוליטית גם חתנו של אריה דרעי. רוני דהן, בעת האחרונה הפך דהן לאיש אמונו, בתפקידו הרשמי הוא רמ"ט מנכ"ל רשת החינוך, אך בפועל הוא עושה הרבה מעבר. השליחויות האישיות ביותר של דרעי יעשו על ידי חתנו, החל מהפוליטיים ועד הרבנים, וגם מעבר.

דהן נכנס בשנים האחרונות למערכת המפלגתית עם טיפול בבחירות בעיר ירושלים ולאחר הבחירות קיבל את תפקיד מנהל הסיעה המקומית, הוא עזב את התפקיד בטריקת דלת בעקבות קרבות בתוככי הסיעה הירושלמית. דהן ידוע במפלגה כאיש ביצוע של חמיו היו"ר, הוא עוסק בכל הנושאים, מהפוליטיים ועד האישיים ביותר.

החתן רוני דהן. צילום: יעקב כהן.

יו"ר ש"ס מחשיב את המילה הכתובה מאוד, ומשקיע לא מעט זמן מול התקשורת, דרעי יודע לנתב את העיסוק התקשורתי לטובתו בצורה מקצועית, כמעט בכל שבוע ניתן לחוש את טביעות האצבע בתדרוכיו בטורי סופי השבוע אצל וותיקי הפרשנים החרדים, בהם כאלה שיזכו לקרבה מיוחדת ולפגישות.

בנוסף, דרעי נוהג להתייעץ תקשורתית עם יועץ התקשורת ברק סרי, מי ששימש בעבר יועצם של שר הביטחון אהוד ברק, השר לביטחון פנים אבי דיכטר ושר התחבורה ישראל כץ, וכן כיהן בתפקיד הדובר של דרעי, עת כיהן כשר הפנים.

למרות שעזב את תפקידו הרשמי עם המעבר לאופוזיציה, סרי ודרעי עדיין בקשר מתמיד והאחרון ממשיך להשתמש בקישוריו במהלכים תקשורתיים ופוליטיים.

האחים שדואגים לעדכן את דרעי במתרחש

ומהיכן דרעי שואב את המידע? מקור המידע של דרעי הוא איך לא… בעיקר דרך הסלולארי הקטן שברשותו, באמצעות מבזקי נייעס של 'הקול החרדי' שם מחוברים כמה מנויים מיושנים (לאחר שכולם עברו כבר לחדשות בוואטספ א.ק.) מוקד שמופעל על ידי האחים יום טוב ויענקי ביכלר שמשמשים כמבזקנים לאורך כל שעות היום ומביאים את הכותרות החדשות ומשגרים אותם באמצעות סמס לאריה דרעי וחבריו.

במבזקים של ביכלר לא תמצאו ח"ו פרסומי ביקורת נגד תנועת ש"ס או על יו"ר התנועה, גם חברי הכנסת האחרים מכירים בחשיבות קבלת המבזקים באמצעותם ייחשף הבוס דרעי לפרסומים ויוזמות שהם עושים. לכן כל כותרת מראיון בתקשורת, נאום במליאה, סיור שטח או אפילו מי השתתף באירועים פרטיים כמו חתונה של אחד מחברי הכנסת הם ידאגו לשלוח לאחים.

המבזקנים לבית ביכלר משמשים גם באופן לא פורמלי כיועצי תקשורת של דרעי שמעריך את שיקול דעתם של האשכנזים, בתקופות הבחירות הם יהיו מעורבים יותר בקמפיין בעיקר בפרסום ויעסקו בייזום כנסי בחירות. אחד האחים לבית ביכלר נשמע אף בתקופת בחירות מתגאה על הקרבה בינו לבין דרעי והתרברב: "הוא לא הולך לשירותים בלי לדבר איתי".

יענקי ביכלר לצידו של אריה דרעי. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90.

הביכלרים מחזיקים בסל שלהם לקוחות אחרים, רובם קשורים איך שהוא למערכת הפוליטית ואלה ינצלו את הקשרים או אולי את זה שחברי הכנסת השסניקי"ם צריכים את ביכלר למבזקים וישתפו פעולה בכינוסים, בהצעות לסדר וסיורים בשטח. ח"כ שלא ישתף פעולה או יפעל נגד אינטרס של ביכלר יסונן במבזקי הנייעס שנקרא בש"ס 'מוקד האינטרסים'.

במסגרת החשיבות הרבה שדרעי מעניק לתקשורת, הוא הקים בשנים האחרונות את שופר המפלגה 'הדרך', לכאורה עוד עיתון, אך מתברר כי כל מילה שם נמדדת בקפידה, הידיעות הרגישות יעברו קודם הדפסתם בפני היו"ר דרעי. לשם כך הוא שלח למשימה הממושכת את יוסף חיים כלף, נחבא אל הכלים ומלווה את דרעי מזה שנים ארוכות והוא משמש כיום כמנכ"ל העיתון ואחראי להצלחתו. 

כלף הצעיר היה זה שרקם בידיו את ציר ש"ס – רשב"ם שהיה ציר פוליטי עם בית הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שהוביל ללא מעט מהלכים פוליטיים במערכת הפוליטית החרדית.

דרעי בסוד שיח עם כלף ויענקי קנייבסקי.

עד לא מזמן היה כלף מוכר כאיש של דרעי למשימות מיוחדות. כלף היה זה שניהל את מערכות הבחירות הסוערות הן בירושלים והן באלעד. באחרונה מתמקד כלף בעיקר בנושא עיתון 'הדרך', וכלף כמו כלף, תימני שמרן שומר על איזון תקציבי במערכת שמנוהלת מבית שמש, והעיתון יו"ל מלבד בסוף שבוע גם בכל יום במהדורת מייל.

כשהחרדים היו בממשלה וההתמקדות הייתה גם בנושא מינויי רבנים ודיינים, היה זה דודו עמר שכיהן בתפקיד יועץ השרים לשירותי דת, עמר כיהן בתפקיד מאז דוד אזולאי ז"ל, יצחק וקנין, ויעקב אביטן אז עמר ניהל את מערכות הבחירות לרבני הערים מטעם המשרד שהיה בשליטת ש"ס והוא זה שעמד בקשר צפוף באותם ימים מול דרעי. כיום עמר נקרא לעיתים גם לבצע שליחויות או משימות מבלי קשר לתפקידו הפורמלי.

בפרקים הבאים, על 'דגל התורה', ו'אגודת ישראל'. לא כדאי לכם לפספס. 

תנועת ש"ס רוני דהן יענקי ביכלר יוסף חיים כלף מגזין חג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד