י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המדינה מתערבת במסורת הנישואין: מגיל 18 בלבד

המדינה מתערבת במסורת הנישואין החסידית: הכנסת תומכת בהצעת החוק להעלאת גיל הנישואין מ-17 ל-18 • הח"כים החרדיים זועמים • ח"כ מוזס: "אל תקבעו לנו מתי להתחתן"

החופה האחרונה בבעלזא.
החופה האחרונה בבעלזא.

מליאת הכנסת אישרה את הודעת הממשלה על רצונה להחיל דין רציפות על הצעת חוק גיל הנישואין של הח"כים אורית זוארץ (קדימה), דב חנין (חד"ש), ניצן הורוביץ (מרצ), יריב לוין (הליכוד), חנין זועבי (בל"ד) וקבוצת ח"כים. בזה נדחה ערעורן של סיעות ש"ס ויהדות התורה.
הצעת החוק, שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת ה-18, באה להעלות את גיל הנישואין המותר מ-17 ל-18.
לפי ההצעה, בית המשפט יוכל לתת היתר להינשא מתחת לגיל שמונה עשרה כאשר מתקיימות נסיבות מיוחדות הקשורות בטובת הנער או הנערה, בתנאי שמלאו להם שש עשרה שנים. בית המשפט יכריע בבקשה למתן היתר לאחר ששמע את הנער או הנערה.

בדיון שקיימה ועדת החוקה חוק ומשפט בכנסת ה-18, להכנת חמש הצעות החוק הפרטיות שאוחדו, אמרה ח"כ זהבה גלאון (מרצ) כי "החוק הנוכחי אינו מתקבל על הדעת. יש קבוצות באוכלוסייה שמשיאות את ילדיהם בגיל מוקדם, ורושמות את הנישואין רק מאוחר יותר מה שגורם לגירושין, קשיים כלכליים ואלימות במשפחה. שמעתי עדויות על כך שהנישואין הללו נעשו בכפיה עקב אי בשלות בגיל. ברוב ארצות העולם, הגיל המינימאלי, הוא 18 לגברים ולנשים. ואנו רוצים להידמות לעולם המערבי הנאור".

ח"כ יריב לוין (הליכוד) אמר "הנישואין הינם ההחלטה החשובה ביותר שאדם מקבל בימי חייו. לא במקרה רוב הנישאים הצעירים, הינן נשים ומאוכלוסיות חלשות ולא אחת בכפייה. התהליך דן את האישה לחיי עוני, לחוסר השכלה ולתלות. ההיחלצות מכך קשה עד כדי בלתי אפשרי. התופעה רווחת באוכלוסיות סגורות ולכן אין אכיפה ולמרות זאת צריך לקבוע נורמה. במקום שאדם מבצע מעשים באילוץ, על המדינה להגן עליו ולאפשר לו פתיחת חיים בדרך הולמת".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) טען שהחוק אנטי דתי, כפייתי ושערורייתי. זאב ביקש מהיו"ר להוריד את החוק מסדר יומה של הועדה.

מנכ"ל המועצה לשלום הילד ד"ר יצחק קדמן, אמר "על אף שבעשור האחרון הוגשו 45 כתבי אישום. בפועל אין אכיפה". לדבריו "לאחר מסע הסברה שערכתי בקרב העדות האתיופית והגרוזינית, היום אין כמעט נישואי צעירים בעדות הללו".

בדיון שהתקיים היום במליאה, הציע ח"כ נסים זאב (ש"ס) לח"כ דוד רותם (הליכוד ביתנו), יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט, "לחזור בתשובה".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה), אמר כי הוא מתנגד לחוק מאחר והחוק נוגד את חוק יסוד "כבוד אדם וחירותו": "אין לקבוע לאנשים מתי להתחתן", אמר, "יש חוגים בהם דווקא ההורים מעוניינים להשיא את ילדיהם בגיל צעיר".

45 ח"כים תמכו בבקשת הממשלה ו- 5 התנגדו לה. ח"כ אחד נמנע. ההצעה תוחזר לוועדת החוקה חוק ומשפט להכנתה לקריאות השנייה והשלישית.
נישואין מסורת לא חוקית הצעת חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד