כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מי אשם באווירה נגד השבת? • 'פרקליט השבת' מדבר

עו"ד דוד שוב, שניצח בעתירה לעצירת חילול השבת בתל אביב - בראיון ל'בחדרי חרדים' • המהלך המפתיע שתרם לפסיקה - והנזק הכבד שגורמים אנשים מהציבור החרדי

סגורים בשבת.צילום: פלאש90
סגורים בשבת.צילום: פלאש90



"לאחר מאבק של כשש שנים, אני מקווה שעיריית תל אביב תשכיל למלא את תפקידה, ותתחיל לאכוף ברצינות את החוקים המחייבים סגירת בתי עסק בימי המנוחה.

"כפי שציינה שופטת בית המשפט העליון מרים נאור, לחוקי המנוחה ערכים סוציאליים ודתיים, ומשמעותם שעל בתי עסק אכן להיות סגורים בימי המנוחה", כך אומר עורך הדין דוד שוב, פרקליט העותרים, שהובילו לפסיקה הדרמטית ביחס לעסקים הפתוחים בשבת.

את העתירה הגיש עו"ד שוב יחד עם עורך הדין עברי פיינגולד לפני כשש שנים, והיא התגלגלה זמן רב עד להכרעה הנוכחית.

עוד בנושא:
עיריית תל אביב-יפו בתגובה לבג"צ: "נמשיך להיות עיר חופשית"

"העתירה", אומר שוב, "היא בעצם יוזמה של בעלי העסקים שחשו נפגעים מהעובדה שהם - השומרים על החוק - יוצאים מופסדים, בעוד שהטייקונים ואלו שיכולים לשלם קנסות, פותחים את עסקיהם במהלך השבת וחוגגים על חשבונם. העתירה הוגשה בשם למעלה ממאה בעלי עסקים והתאחדות הסוחרים של תל אביב ולהב-ארגון העצמאים.

• מה הביא את בעלי העסקים לפנות לבית המשפט?

הם דרשו מעירית תל אביב שתאכוף את החוק באמצעים נוספים ולא רק באמצעות גביית קנסות. העיריה סרבה ולא היה מנוס מפניה לאפיק המשפטי. בית המשפט המחוזי דחה את העתירה, וקבע שדי באכיפה באמצעות קנסות. אך עתה, לאחר כשש שנות התדיינות הפך בית המשפט העליון את קביעת בית המשפט המחוזי והכריע שעל העירייה לדאוג לאכיפת החוק בדרכים אפקטיביות.

• זו הכרעה סופית? מעתה לא יהיו עסקים פתוחים בשבת בתל אביב?

בית המשפט העניק לעירייה מרווח זמן של חודשיים כדי להחליט כיצד לנהוג. יש לה אפשרות לבטל את חוק העזר המחייב סגירת עסקים בשבת, אך קשה לי להאמין שהעירייה תצליח לעשות זאת. העירייה לא יכולה לשנות את החוק תוך חודשיים. שר הפנים אף אמור לאשר שינוי חקיקה כזה ואנחנו לא רואים אותו רץ לעשות את זה. על פניו בתום התקופה הזו היא תיאלץ לאכוף את החוק. קשה לי להאמין שעירייה בישראל תפעל נגד החלטת בית המשפט העליון.

חשבון נפש בציבור החרדי

• איך ניתן להסביר את העובדה שעד עתה עיריית תל-אביב העלימה עין מהחוק?

"אכן, קשה להבין מצב שבו עירייה מתנהגת כאחרונת העבריינים ועושה חוכא ואיטלולא מהחוקים שהיא עצמה חוקקה. אין פלא שבית המשפט תקף את ההפקרות הזו בחריפות.

• אך הלא ייתכן שהלחץ התקשורתי יעודד את עירייה לשנות את החוק, ולהתיר פתיחת עסקים בשבת.

"כל שינוי יכול להיות רק לטובה. כרגע המצב הוא שכל מי שרוצה מצפצף על החוק ופותח את עסקיו. אני מניח ומקווה שבמסגרת השיח הציבורי שמתנהל עכשיו, יהיו שינויים לטובה.

• אתה אופטימי: לדעתך בסופו של דבר הפסיקה תגרום לכך שהשבת תישמר יותר במרחב הציבורי?

אני מניח ומקווה שכן. כפי שניתן לראות, פסק הדין גרם לדיון ציבורי נוקב. דיון שאינו מתנהל מול דתיים ולא סובל מסיסמאות כמו "כפיה דתית" וכדומה. דיון כזה יכול להביא רק טוב.
אנחנו מקווים שבסופו של דבר, כולם יכירו בבשורה הנפלאה של השבת ויקבלו אותה באהבה. אי אפשר לכוף את השבת בכוח. איזה ערך יש למצוות שאדם מקיים אותם בכוח? האם אדם שהלבישו לו תפילין בכוח הזרוע מקיים מצווה?

• מדוע שמירת השבת נחלשת במדינה לדעתך? מדוע יש גורמים הנאבקים בעד חילול שבת?

"לצערי, נראה לי שלציבור הדתי והחרדי יש גם חלק בזה. קל מאד להסביר את הבשורה הנפלאה של השבת, ישראלים רבים היו יכולים להיות פתוחים להבין ולקבל את הערך הדתי, והסוציאלי שלה. אבל נוצר מצב שכל אזכור של השבת נכנס לקונטקסט של הפגנות, אבנים, חרמות ושאר מרעין בישין. האווירה הזו מייצרת התנגדות אינסטינקטיבית. צריך להבין שהתנהגות כזו מרחיקה ולא מקרבת. השבת מוגדרת על ידי חז"ל כמתנה ומתנה לא נותנים בכוח.

הנתבע היה לתובע

• זכורה לך אפיזודה מעניינת במיוחד ממסגרת ההליכים?

העתירה הוגשה במקורה נגד am:pm, טיב טעם וחנות נוספת קטנה בשם סיטי מרקט, שהיתה בלב תל אביב ופגעה בפרנסת בעלי המכלות.

כאשר סיטי מרקט הגישה את תגובתה לבית המשפט הופתענו לגלות שהיא בעצם מצטרפת אלינו והופכת מנתבעת ל"תובעת". סיטי מרקט כתבה שמדובר בעסק ששייך לשני שותפים שמתפרנסים בקושי רב. הם מאד מעוניינים לסגור את העסק בשבת, אבל הם נאלצים לפתוח בשבת כי האזור בו הם פועלים מוצפת בחנויות מחללות שבת ומפרות חוק ואין להם ברירה אלא לפתוח. אחרת, כך כתבו, הם יפשטו רגל. הסיפור הזה המחיש במידה רבה את הבעיה ועזר מאד להצלחת העתירה.

• מצד שני אם התוצאה תהיה ביטול החוק, יצא שכרכם בהפסדכם, הכל יהיו פתוחים בשבת.

קשה להאמין שכך יקרה. כפי שניתן לראות אפילו בימים אלו בכלי התקשורת, קיימת התנגדות רחבה לביטול החוק. צריך להבין שהתביעה שלנו לא נולדה מתוך נקודת מבט דתית של שמירת שבת. אנו מייצגים בעלי עסקים ברובם חילונים, שמעוניינים ביום מנוחה, פשוטו כמשמעו. הם מעוניינים להיות עם משפחתם, לשחק עם ילדיהם ולא מוכנים לשאת מצב שכאשר הם נחים יום בשבוע מעמל מפרך, עברייני חוק יגנבו את פרנסתם.

מדובר ברשתות שנשלטות על ידי טייקונים כלכליים שאין להם שום בעיה לנוח לא רק בשבת אלא גם בכל ימי השבוע, כי כאשר הם נחים עובדים בשבילם אנשים קשי יום בשכר מינימום. בעלי המכולות, הם עסקים משפחתיים קטנים שלא רוצים ולא יכולים לעבודה בצורה כזו. המוקד כאן הוא כלכלי וסוציאלי, לא דתי. גם הפסיקה אינה נובעת מהשקפה 'דתית' או 'חילונית', אלא מהשקפה שאת החוק יש לקיים.

גולדקנוף לא מסייע

• עם זאת שמענו את מזכיר הוועדה למען השבת הרב יצחק גולדקנוף, האומר שהיה מעורב מאחורי הקלעים של התביעה. כך גם ציין שבית המשפט "הבין שהגענו לסוף הדרך, שאם מוחקים את השבת אפשר פשוט למחוק את עם ישראל". כלומר הנימוקים כאן אכן דתיים.

איני מבין ואיני יודע על מה הוא מסתמך. מדובר בתביעה אזרחית גרידא, ולא היה מעורב כאן שום גורם אחר. מתחילת המאבק פנו בעלי המכולות, לכל הגורמים ולא קבלו עזרה מאיש. לאחר הפסיקה במחוזי המכולות היו במצוקה תקציבית ונדרשו לשלם קנס גבוה. הם פנו לגורמים שונים שדחו אותם מי שדווקא סייעו להם היו ח"כ שלי יחימוביץ וח"כ דב חנין וזה הזמן להודות להם על כך.

אדרבא אם אכן עתה הוא מעוניין לסייע, אז שיסייע: התביעה עלתה ממון רב ובעלי העסקים ישמחו לקבל סיוע במימון התביעה. באשר לנימוקי השופטים, אני לא מצליח למצוא קשר בין דבריו לפסק הדין.

• בוועדה למען השבת סירבו להעניק לכם סיוע? אבל האם גם הזיקו? האם הדברים איתם יצא לתקשורת, גרמו לכם נזק?

לא ירדתי לעומק העניין - מדוע ראה הרב גולדקנוף צורך להשמיע דברים שאין להם בסיס. לסייע ודאי לא סייעו. אך אין זה המקום והזמן לתקוף איש.

• יש הליכים משפטיים נוספים בקנה? תביעות נגד עיריות נוספות?

אנחנו משרד עו"ד. אם יבואו אלינו פניות ונמצא שיש מקום לתביעות, זו עבודתינו. בכל מקרה, אני מציע כרגע להמתין ולראות את ההתפתחויות בתיק שלנו. אני מניח שבעוד כמה חודשים כולנו נהיה חכמים יותר.
שבת תל אביב עו''ד דוד שוב בית משפט עירייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד