י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

'דיל' לאו-דרעי: רבנות תל-אביב תמורת הסרת מועמדות

מדוע הרב שמחה קוק מנסה לחבל במועמדות הרב דוד לאו • עבור איזה מועמד חותמים הרבנים הסרים למרות הגר"ע יוסף • והאם הרב יהודה דרעי יסכים ל'דיל' שרקח אחיו אריה?

יגיע לירושלים? הרביהודה דרעי. צילום: קובי הר-צבי
יגיע לירושלים? הרביהודה דרעי. צילום: קובי הר-צבי



1.

סאגת הרבנות הראשית מתקרבת אל קו המירוץ, והמתיחות בין המתמודדים על משבצת הרב הראשי הספרדי רק גוברת. בצד האשכנזי, לעומת זאת, עדיין לא נרשמה נקודת רתיחה.

ניסיון קל בוצע מצד הרב שמחה הכהן קוק רבה של רחובות, והרב מיכה הלוי רבה הראשי של פתח-תקווה, שנועדו עם יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין מהליכוד, בניסיון להשפיע על ראש הממשלה, לשכתו ואנשי הליכוד בגוף הבוחר לתמוך ב... רב יעקב שפירא, ראש ישיבת 'מרכז הרב'.

יש המזכירים את העובדה כי הרב קוק התמודד בשעתו מול הרב לאו האב, ותולים בכך את העובדה לפיה הוא אינו מעוניין בניצחונו של הרב לאו הבן, אך סביר להניח שיש לו שיקולים ענייניים אחרים.

2.

כרגע מתייצבים על קו המירוץ מועמדים רבים, כאשר כל אחד מהם עובד במרץ על החתמת 20 חברים מהגוף הבוחר (המינימום הנדרש). חלקם אספו כבר מעבר לכך.

הצרה של ש"ס היא שההחלטה הרשמית של הגר"ע יוסף באשר לזהות מועמדו לתפקיד הראשון-לציון עדיין לא ניתנה, כך שיש קושי באיסוף רשמי של חתימות.

מבחינה חוקית נראה, כי יש אפשרות להחתים עבור מועמד, ולאחר מכן, בהודעה המתאימה, רק להעביר את החתימות למועמד השני (מאח לאח), בלי פרוצדורה גדולה מדי.

היום ניתנה הוראה לרבנים הכפופים למרותו של הגר"ע יוסף לחתום עבור הרב אברהם יוסף, רבה הראשי של חולון, המועמד שסיכוייו נראים כרגע כגבוהים ביותר ב'בית הרב'. כדי להעמיק את התמיכה הליטאית ברב אברהם יוסף, מנסה אריה דרעי לנסח מסמך על נושא השמיטה - החשוב לליטאים - ולהחתים עליו את המועמד.

אלא שכדי שהגר"ע יכריז רשמית על החלטתו, יש להזמין את הרב יצחק יוסף אל הבית שברחוב הקבלן 45, שכן אביו צריך להודיע לו על החלטתו - ורק אז ניתן יהיה לפרסמה ברבים.

נחזור ונציין ונסתייג, כי עד שלא הודיע נשיא מועצת החכמים על החלטתו, כל שינוי יכול לבוא בחשבון.

עוד ארבע שנים. הרב ישראל מאיר לאו. צילום: יעקב כהןצילום: עוד ארבע שנים. הרב ישראל מאיר לאו. צילום: יעקב כהן
עוד ארבע שנים. הרב ישראל מאיר לאו. צילום: יעקב כהן

3.

במקביל עושים בש"ס מאמצים אדירים כדי להוריד מועמדים אחרים מהמירוץ. הרב רצון ערוסי, רבה של קרית אונו, כבר זכה בחתימת כמה עשרות חברי הגוף הבוחר. גם דיין בית הדין הרבני הגדול הרב ציון בוארון, עובר מבית לבית של חברי הגוף הבוחר, מלווה בנאמנו של הגר"ש עמאר ניסים אלקססי. ועד כה גרף חתימות מרשימה מכובדת של חברים.

'דיל' שיוביל להסרת מועמדותו של הרב יהודה דרעי, רבה של באר-שבע, הוצע על-ידי אחיו, יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי. על פי ההצעה, יתמוך הרב ישראל מאיר לאו, רבה הראשי של תל-אביב-יפו, במועמדות של הרב יהודה דרעי לכהונת רבה הראשי של העיר העברית הראשונה - לאחר פרישתו בעוד כ-4 שנים, ובתמורה תעניק ש"ס את תמיכתה בבנו, הרב דוד לאו.

'דיל' זה סותר את ההבנות בין הקבלן 45 לחזון-איש 5, לפיהן הראשונים לא יתערבו בזהות המועמד האשכנזי, והאחרונים לא יתערבו בזהות המועמד הספרדי. אם זהו ה'דיל' כדי לזכות בתמיכתה של ש"ס ברב לאו, מה תהיה התמורה לתמיכת חזון-איש 5 במועמדה של ש"ס? מאחר ובשני הבתים עדיין לא שמעו מפי דרעי על ההצעה - התשובה לשאלה, נכון לעכשיו, אינה ברורה.

את תגובתו של הרב יהודה דרעי לא ניתן היה לקבל עד כה, אבל מניתוח הדברים לא ברור מדוע שיסכים להסיר מועמדות רק בשל הבטחה 'על הנייר' לעוד מספר שנים?

הרב יהודה דרעי מחזיק בידו חתימות של למעלה מ-20 חברי הגוף הבוחר, חלקן חתימות מכובדות. בין השאר זכה בחתימתו של הרב יעקובזון מו"צ בתפרח, בתמיכתו של ראש העיר באר שבע רוביק דנילביץ', בתמיכת ראש עיר חרדי, ראש עיר מאזור השפלה, ועוד ראש עיר מאזור הדרום.

לדברי מקורביו, הרב יהודה דרעי מחזיק בידיו הבטחה מפורשת שעניק לו הגר"ע יוסף, כששלח אותו לרבנות בעיר הדרומית באר שבע. "זה רק לכמה שנים", אמר לו אז. ובכן, לפי הרב יהודה דרעי, הגיע הזמן לשוב ירושלימה...

לפני מספר שבועות, כאשר זעמו ב'דגל התורה' על דיל עמאר-אריאל, ניסה אחד מחברי הוועדה ה'דגל'אית הקובעת את זהות המועמדים לפנות אל הרב דרעי ולהציע לו את תמיכת המפלגה באם ירוץ. "היה זה באחד מימי השישי, הרב דרעי קיבל את ההצעה, אבל אריה הוא שטרפד אותה בעודה באיבה", סיפר אדם שהיה מעורב בסיפור.

אין צורך לציין כי אם ההצעה הייתה יוצא אל הפועל, תגובתם הראשונה של עיתונאים הייתה: "דרעי דאג לאחיו". וגם אם הדבר אינו נכון, הוא היה מטיל דופי בפעילותו למען ש"ס ולמען המועמד לבית יוסף.

4.

כך או כך, במהלך היממה הקרובה תהיה ש"ס חייבת לחשוף, באופן רשמי ופומבי, את זהות המועמד של התנועה לתפקיד הרב הראשי הספרדי. שכן, הם לא ידעו שיש כל-כך הרבה מועמדים שמחתימים, חשבו שיש זמן. כרגע נותרו בעיקר המועמדים ה'קשים', כאלו שאין להם מי-יודע-מה קשר לש"ס.

בנוסף, עצם ההשהיה רק מעצימה את הנזק. המצב לפיו מועמדים נקראים אל הגר"ע יוסף - ומסרבים להגיע אינה מוסיפה, לשון המעטה, כבוד לאיש.

אפילו הגר"ש עמאר נעלם בחו"ל, מבלי להותיר אחריו מספר טלפון באמצעותו ניתן יהיה לשוחח עמו. רעייתו ובניו אף הם אינם משתפים פעולה בניסיון לשוחח עמו, ולאפשר לגר"ע יוסף לשכנעו להוריד מהמרוץ את הרב ציון בוארון, אולי גם לשנות פה ושם את שמות חברי הגוף הבוחר, עשרה במספר, אותם בחר.



הרב יהודה דרעי הרב דוד לאו הרב יצחק יוסף הרב אברהם יוסף אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד