כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"רבים כמו אצל החרדים"

מי את מועצת יש"ע? התפקידים, המתנגדים והקשר לפרישת סילמן

הגוף שאמור לאגד את ראשי המתיישבים ביהודה ושמרון נקרע בשנים האחרונות בין השמירה על האינטרסים לתלות במערכת הפוליטית | 'בחדרי' במגזין חג מיוחד עם קווים לדמותה של המועצה שבכוחה להפיל ממשלות ועל החיכוכים בין החברים בה | התפקיד והקונפליקט | כתבת פרופיל

מי את מועצת יש"ע? התפקידים, המתנגדים והקשר לפרישת סילמן
מועצת יש"ע צילום: יונתן סינדל פלאש 90

כבר כמעט שנה שמועצת יש"ע נמצאת במוקד: מהתמיכה המוצהרת של היו"ר בממשלה, שתיקת ההנהגה והביקורת בקרב חלקים מהאופוזיציה, עד הקריאה האחרונה להפלת הממשלה בראשות מי שהיה בשר מבשרה.

הגוף, שמורכב מראשי הרשויות ביהודה ושומרון, ניצב באופן תמידי בין השמירה על האינטרסים של תושביו, לבין העובדה שכמעט רובם תלויים במערכת הפוליטית וזהות הממשלה, מה שמייצר לעיתים לא מעט מחלוקות לגבי תפקידו של הגוף, גם בתוך הנהגת המתיישבים עצמה.

את המועצה, על הרכבה, תחום פעילותיה, נציג בכתבת מגזין הבאה יחד עם ההחלטה לצאת בקריאה להפלת הממשלה. גם בקונפליקט שיש בין השמירה על האינטרס לבין העובדה שהחלקים האידיאולוגיים שבו מצריכים עבודה משמעותית מול הדרג הפוליטי, ועם התשובה של המנכ"ל מתי המועצה יכולה לסיים את תפקידה.

יהודה ושומרון. גרשון אלינסון, פלאש 90

גרשון אלינסון, פלאש 90גרשון אלינסון, פלאש 90

ההרכב והנושא המרכזי 

מועצת יש"ע הוקמה בשנת 1,980, שנים בודדות לאחר חידוש ההתיישבות ביהודה ושומרון לאחר שחרורן במלחמת ששת הימים, אז כונסו נציגי המועצות וועדי הישובים ביהודה ושומרון לישיבה ראשונה. המטרה הייתה שהיא שלא מחליפה את הרשויות, אלא שתשתמש באיגוד כוח כדי לקדם את האינטרסים המשותפים.

כל ראש רשות ביהודה ושומרון חבר באופן אוטומטי במועצה, כאשר כיום לכאורה חברים בה 25 חברים, 24 ראשי רשויות שונות ויו"ר תנועת ההתיישבות 'אמנה', הפעיל הוותיק זאב חבר, שמכונה 'זמביש'. למעט כמה מראשי המועצות אשר כמעט ולא פעילים במועצה במהלך השנים, אך בזה נדון בהמשך.

המועצה עצמה מתכנסת לרוב פעמיים או שלוש בשנה, במהלך אירועים, פגישות עם השרים או עניינים דחופים. יושב ראש המועצה לא נבחר מבין כל תושבי יהודה ושומרון, אלא בתוך בחירות פנימיות בין ראשי המועצות. בתוך המועצה קיימת גם הנהלה פנימית, בה חברים מספר מצומצם של 9 ראשי מועצות, הפעילים יותר.

בין שלל הנושאים שעוסק בהם הגוף, שמוצג כהנהגת המתיישבים, יש נושאים רוחביים כמו חיבור תשתיות, קידום תכניות אב לטווח הארוך וריכוז העבודה הביטחונית, לצד נושאים תודעתיים כמו קידום החלת הריבונות ביהודה ושומרון וקידום ההסברה בארץ ובעולם.

דודו אלחייני. יונתן סינדל, פלאש 90

אך הנושא העיקרי בו עוסקת המועצה הוא הבנייה. שם עסוקים באופן תמידי בקידום תכניות מגורים ופיתוח יו"ש, בלעצור כל ניסיון להקפיא את הבנייה ולעצור את התכנון, בין אם תכנית מגורים ובין תכניות לבניית בתי ספר - כמו בכל רשות, גם הם דואגים שיהיה לתושבים היכן לגור, אך לא פחות מכך הם דואגים גם לשמירה על האדמות באזור.

במועצה מסבירים כי מבחינתם עצירת הבנייה היא פגיעה בטווח הארוך. "זה כמו לחנוק לנו את האוויר", אומר המנכ"ל יגאל דילמוני בשיחה איתנו.

קידום הבנייה מתחיל כמובן בעבודה המקצועית שעושים מהנדסי המועצות וראשי הרשויות מול המנהל האזרחי כדי להכין תב"ע, אחרי שזה מסתיים בדרג המקצועי צריך לקדם את התכניות מול הדרג המדיני, שם בעיקר פועלת מועצת יש"ע.

מתמיכת היו"ר לקריאת הפלת הממשלה

לאחר הבחירות הרביעיות והמגעים להקמת ממשלת בנט-לפיד, יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני הפתיע כשהצהיר כי הוא תומך בממשלה. חלק ניכר מראשי הרשויות ביהודה ושומרון שמרו על שתיקה, מה שהוביל ללא מעט ביקורת עליהם מצד חלקים מהאופוזיציה הימנית ועל מועצת יש"ע בפרט.     

תמיכתו של אלחייני, איש 'תקווה חדשה', בממשלה נותרה על כנה במשך חודשים רבים, והמבקרים בימין ביקרו אותו בפרט ואת המועצה בכלל לא פעם, בזמנים שניסתה להתנהל מול הממשלה החדשה. "מועצת יש"ע צריכה בראש ובראשונה לדאוג לאינטרסים של התיישבות, מעל כל שיקול מפלגתי אחר", אומר יו"ר המועצה, שמכהן גם כמקביל כראש המועצה האזורית ערבות הירדן.

אלא שבשבועות האחרונים במועצה שינו את הקו נגד הממשלה, בעיקר בעקבות הנושא העיקרי שבו הם עסוקים - הבנייה. עד ינואר בשנה שעברה, לפני כשנה וחצי, היו ישיבות מת"ע, מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי, שמאשרת את עבודות הבנייה ביו"ש, מתכנסות כל שלושה חודשים, ארבעה פעמים בשנה.

בנייה בהתיישבות. פלאש 90

למועצת יש"ע הובטח שבממשלה הזאת "מה שהיה הוא שיהיה", אך לאנשיה התברר אחרת. בסביבות חודש ספטמבר האחרון התכנסה מת"ע, והיא אישרה בערך קצת מעל ל-3,100 יחידות דיור. אך לפני חודשיים במועצה הבינו שבערך 1,700 יחידות שאושרו כבר במועצה – לא פורסמו ולא קודמו באופן מכוון, כיוון שלדבריהם שר הביטחון החליט לעצור אותם.

במקביל, החלו לברר מתי תתכנס ישיבת מת"ע הבאה, שהייתה אמורה להיות בפברואר, אך היא לא כונסה. במענה לפניותיהם שר הביטחון גנץ "מרח" אותם, גם כששרים בכירים פנו אליו בעניין הוא התעלם מפניותיהם. לדבריהם, גם ראש הממשלה בנט לא הצליח לשנות את ההחלטה של יו"ר 'כחול לבן', הן בעניין כינוס מת"ע והן בעניין קידום 1,700 היחידות שאושרו בפעם הקודמת.

אחד התירוצים שנאמרו על ידי שליחיו של גנץ זה שבגלל הקירוב לחודש הרמדאן הוא לא מעוניין לכנס את מת"ע, למרות שהכינוס היה אמור להיות לכתחילה בחודש פברואר, כמה חודשים לפני חודש בו חל החג של המוסלמים.

הם הבינו שאם הם לא יצאו למאבק, הכינוס לא יקרה, ולפני כחודש כינסו מסיבת עיתונאים בה קראו באופן ברור נגד הממשלה. לאחר מסיבת העיתונאים, במועצה קיימו שלושה דיונים פנימיים בהם דנו מה הסיכוי שמת"ע תתכנס והמדיניות שלהם כלפי הממשלה. הדיון האחרון התקיים ברביעי שעבר, בו החליטו באופן רשמי שהמועצה נגד הממשלה.

"האשמה היא כלפי גנץ, אבל בסופו של דבר יש ראש ממשלה", אומר אלחייני, וכשאני שואל אותו על העובדה שבראשות הממשלה, שלדבריהם מקפיאה את הבנייה, עומד מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, הוא משיב: "דעותיו של ראש הממשלה לא השתנו, גם היום. אך לצערי שר הביטחון ניהל את המדיניות בעצמו".

בני גנץ. אוליבר פיטוסי, פלאש 90

לשאלתי אם כעת בדיעבד הוא מתחרט על התמיכה בממשלה, הוא משיב: "לא, כי בהתחלה זה נראה טוב. בתחילת הדרך הממשלה הזאת הראתה סממנים שהיא ממשלה טובה, טובה להתיישבות". במענה לביקורת בימין על עמדת מועצת יש"ע, אלחייני מזכיר את הפגנת הימין לפני שבועיים, ושואל: "ראית שם אנשים מלוד? מבאר שבע? מטבריה? מבית שאן? מי היה שם? מיהודה ושומרון".

בעקבות האולטימטום שהציב חה"כ ניר אורבך, ישיבת מת"ע אמורה להתכנס אחרי פסח, אך גם לאחר מכן במועצת יש"ע אומרים כי הם לא מתכוונים להפסיק את המאבק נגד הממשלה, שלו הם טוענים, הייתה גם השפעה על פרישתה של עידית סילמן.

המטרה והמחלוקת לגבי תפקידה

מועצת יש"ע היא כאמור גוף שמאחד את ראשי הרשויות ביהודה ושומרון, ולכן היא צריכה לדאוג לאינטרסים של התושבים שמרכיבים את המועצות. אלא חלק ניכר מהאינטרסים, ובראשם הבנייה, תלויים במערכת הפוליטית ובזהות הממשלה כדי לקדם אותם.

לכן, המועצה צריכה מצד אחד לדאוג לתושביה כמו כל גוף או רשות מקומית, אך לחלק הפוליטי מול הדרג המדיני יש מקום משמעותי אם רוצים לקדם גם דברים אידיאולוגיים יותר, כשלפעמים זה עלול להתנגש - כמו עם הממשלה הנוכחית.

25 חברים מרכיבים לכאורה את המועצה, אך למעשה רק בין 13 ל-15 ראשי רשויות פעילים בה, כשהשאר פרשו או לא פעילים בצורה מעשית, ביניהם נמצא גם עודד רביבי, ראש מועצת אפרת. בין הסיבות לאי הפעילות בקרב חלק מראשי המועצות, היא שלטענתם מועצת יש"ע פחות מממשת את תפקידה ולא צריכה להיכנס לצד הפוליטי.

ראשי מועצת יש"ע בפגישה עם בנט

"בהבנה שלי, מועצת יש"ע נועדה לתת מענה לאוכלוסייה היהודית ביו"ש", אומר רביבי. "יש כאלה שחושבים שתפקידה של מועצת יש"ע היא להיות סמן פוליטי-ימני על מפה, ואז הם עלולים ליפול למלכודות שבמאבק הפוליטי אתה מזניח צרכים יומי-יומי של האוכלוסייה שגרה ביו"ש". 

"מועצת יש"ע לא תופסת את עצמה כגוף שמרכיב ומפרק קואליציות", אומר דילמוני. אלחייני מוסיף ומציין שכשהם "מדברים על תשתיות או תחבורה שזו שפה שמדברת לכולם, אז הנוכחות הרבה יותר גבוהה. כשאנחנו נכנסים לעניינים אידיאולוגיים יש חילוקי דעות, זה לגיטימי".

"זה קשה מאוד לייצר אחדות ותמימות דעים בכל דבר. במפלגות של החרדים זה קורה, הם 7-8 מנדטים וגם הם רבים בתוך עצמם", הוא אומר. מנגד, מצד חלקים ממחנה הימין נשמעה הטענה כי הגוף לא עושה מספיק נגד הממשלה הנוכחית. המנכ"ל דילמוני אומר בתגובה: "המפלגה היחידה שאנחנו חייבים לה דין וחשבון היא עתיד ההתיישבות ביהודה ושומרון".

ראש מועצת יש"ע מספר כי היו "הרבה מאוד דיונים האם התפקיד של מועצת יש"ע זה להפיל את הממשלה או התפקיד שלה לדאוג לתושבים שלה". אך לדבריו "נחצו כל הקווים האדומים בהתנהלות, בעיקר של שר הביטחון, ואלה לא השאירו לנו בכלל ברירות".

האם ראשי הרשויות שפרשו יקימו גוף אחר? ראש מועצת אפרת אומר ש"עולים כל הזמן רעיונות, אבל בסוף צריך גם מוטיבציה ומשאבים ואני חייב להודות שהפיצול זה בטח מה שהציבור לא רוצה לראות".

לדברי המועצה, המטרה שלהם היא לבסס ולפתח את יהודה ושומרון כחלק ממדינת ישראל לעד וייתכן. "אין זכות קיום לעם היהודי אם לא נשב בחברון", אומר דילמוני.

לסיום, מנכ"ל מועצת יש"ע חותם באמירה מפתיעה לגבי עתיד הגוף: "יכול להיות שברגע שיחול החוק הישראלי ביהודה ושומרון, והאזור יהיה חלק ממדינת ישראל, לא יהיה צריך את מועצת יש"ע". 

מועצת יש"ע התיישבות מגזין חג דוד אלחיאני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד