כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
דריכות בירושלים

משמרות המהפכה יוצאו מרשימת הטרור? ביידן צפוי להכריע

המרוץ הנלהב של נשיא ארה"ב ומזכיר המדינה שלו אל עבר חתימת הסכם גרעין מחודש, נתקל בקשיים בלתי צפויים כשאיראן הציגה דרישה בלתי אפשרית: להוציא את 'משמרות המהפכה' מרשימת ארגוני הטרור. נגד כל היגיון סביר, ולמרות תמימות הדעים של כל מדינות האזור כי 'משמרות המהפכה' הוא ארגון טרור לכל דבר

אזרחים איראנים: אילוסטרציה
אזרחים איראנים: אילוסטרציה צילום: משמרות המהפכה האיראנית

בארה"ב שוקלים ברצינות רבה היענות לדרישה האיראנית, להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור בעולם. וסוגיה זו מעכבת לצד סוגיות אחרות, את חתימת ההסכם זה כמה חודשים. על פי מקורות במשרד החוץ הישראלי, מי שתומכים במהלך הם עמיתיהם, בכירי הפקידים במזכירות המדינה האמריקאית, הסבורים כי חתימת ההסכם מול איראן תהווה הישג חשוב מאוד, שהוויתור על הגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור אכן מצדיקה אותו.

בעקבות זאת יצאו מדינות האזור, ובראשן ישראל, במסע לחצים בארה"ב עצמה, על מנת להציג את הצעד כבלתי הגיוני וכנעיצת סכין בגבן של בנות הברית של ארה"ב במזרח התיכון.

הלחץ אכן פעל את פעולתו ולפי דיווחים שונים נראה היה שהנשיא ביידן אכן מוותר על הרעיון האווילי, ועומד על כך ש'משמרות המהפכה' יישארו תחת הגדרת 'ארגון טרור', גם במחיר של ויתור על הסכם הגרעין כולו. אלא שהגורמים התומכים בהסכם במזכירות המדינה האמריקאית מפעילים בימים אלו לחץ כבד מצדם על הנשיא ביידן, ויש הטוענים כי הוא נוטה לקבל בחזרה את דעתם ולקבל את הדרישה האיראנית במלואה.

יודעי דבר טוענים כי מערכת הלחצים סביב הנשיא גדולה כל כך, עד שאי אפשר לדעת בשום אופן מה תהיה החלטתו הסופית של הנשיא. ההערכה היא שההחלטה תתקבל בימים הקרובים, ולפי הדיווחים בכלי התקשורת האמריקאים עצמם, עד הרגע בו יכריז ביידן על החלטתו, אף אחד אינו יכול לדעת מה היא תהיה. במקביל עבר הלחץ הישראלי להשפעה ישירה על כמה גורמים מתונים במזכירות המדינה האמריקאית, והתקווה היא שעל ידי הצטרפות של כמה מהבכירים במזכירות המדינה לעמדה של המדינות באזור, ובראשן ישראל, יוכל ביידן לקבל את ההחלטה המצופה מבחינת ישראל, ולהותיר את 'משמרות המהפכה' כארגון טרור למרות הכול, ועל אף הסיכון שאיראן תוותר בשל כך על העסקה כולה.

עם זאת, בירושלים לוקחים בחשבון שייתכן מאוד שאיראן תוותר על דרישתה, ותחתום על ההסכם למרות אי הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור האמריקאים. לפי גישה זו, האיראנים מפעילים מקסימום לחץ בניסיון לרשום הישג גדול עוד יותר מזה שהוצע להם, אבל לאחר שיבינו שהגיעו לנקודת ה'אל חזור' בעניין זה, ושהדרישה לא תתקבל בשום אופן, הם יסכימו לוותר עליה, ולהסתפק בהסכם שיעניק להם הישגים נאים מאוד גם אם הדרישה הספציפית הזאת לא תיענה.

התקווה היא שאיראן תמשיך להתעקש ובכך תחבל במו ידיה בהטבות המפליגות שמבקשים ביידן ומנהיגי המעצמות האחרות להעניק לה, למרות שלא עשתה שום צעד שיצדיק את הגישה החיובית הזאת כלפיה.

ג'ו ביידן איראן משמרות מהפכה ארגוני טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד