כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
צרפת בוחרת

קרב צמוד בין הנשיא המכהן לבין ימנית קיצונית המתנגדת לשחיטה כשרה

שבועיים בדיוק אחרי סיבוב ההצבעה הראשון, יצעדו היום מיליוני אזרחים צרפתים לסיבוב הצבעה שני ומכריע, שלאחריו ידעו הצרפתים מי ינהיג אותם במשך חמש השנים הבאות. מקרון או לה פן שרוצה לחסל את השחיטה היהודית הכשרה

קרב צמוד בין הנשיא המכהן לבין ימנית קיצונית המתנגדת לשחיטה כשרה
פריז צילום: pixabay

אל הסיבוב השני של הבחירות שיתקיים היום בצרפת, העפילו הנשיא המכהן עמנואל מקרון שזכה ב-27.6 אחוז מקולות הבוחרים בסיבוב הראשון, וכן מנהיגת מפלגת 'החזית הלאומית', מרין לה-פן, שזכתה בתמיכתם של 23.4 אחוז מהמצביעים.

שלושת המועמדים הבאים בתור הם ז'אן לוק מלנשון, שנחשב לאיש שמאל קיצוני, המועמד היהודי אריק זמור שנחשב לבעל אג'נדה לאומית מובהקת עם 1.7 אחוז מהקולות, וואלרי פקרס, נציגת מפלגת 'הרפובליקנים', שבראשה עמד בעבר הנשיא ניקולא סרקוזי, עם 4.8 אחוז מהקולות. שאר המתמודדים גרפו כולם יחד 15.1 אחוזי תמיכה מקולות המצביעים.

הנשיא המכהן מקרון מוביל בסקרים עם 56% על פני לה פן המקבלת 44%. אך בגלל המספר הגדול בסקרים של אלו שעדיין לא החליטו למי להצביע לא ברור עדיין כלום. הקלפיות ייפתחו ב-9 בבוקר וייסגרו ב-9 בערב שעון מקומי.

כעת נותרה השאלה הפתוחה, מי יהיה המנצח בבחירות היום, האם יהיה זה הנשיא המכהן עמנואל מקרון, או שמא ממתין לצרפת מפץ פוליטי חסר תקדים, שלאחריו תעלה לשלטון מנהיגת הימין הקיצוני הגב' לה פן, שאמנם עשתה רבות כדי לשנות את תדמיתה מימין קיצוני לימין מתון, ועדיין נחשבת לבעלת עמדות ימניות הרבה מעבר למה שצרפת היתה מסוגלת להכיל עד כה.

לאחר סבב ההצבעה הראשון העניקו סקרים יתרון של בין שניים לארבעה אחוזים בלבד לנשיא מקרון על פני יריבתו לה פן. עם זאת, בסקרים האחרונים שהתפרסמו לקראת סוף השבוע, זכה מקרון להובלה משמעותית עם פער של בין עשרה ל-14 אחוזים על פני לה פן. למרות האמור, מומחים ופרשנים שונים בצרפת טוענים, שמספר הצרפתים שעדיין לא החליטו כיצד יצביעו גדול מאוד ביחס למה שהיה בעבר, ולכן הפתעות עדיין ייתכנו.

לדבריהם, העובדה שמנהיג השמאל הקיצוני זאק מלנשון לא יצא בקריאה ברורה להצביע עבור מקרון, אלא רק קרא לתומכיו באופן פושר למדי שלא להצביע ללה פן, צפויה להוות אתגר משמעותי עבור מקרון שמנסה להסתמך על קולותיהם של תומכי השמאל במדינה.

לפי חלק מהסברות, רבים ממצביעי מלנשון מתכוונים להימנע בכלל מהצבעה, ורבים אחרים מתכוונים אפילו להצביע ללה פן, למרות ניגוד העמדות בין שני המחנות, וזאת, בגלל שהתיעוב שהם חשים כלפי מקרון גדול שבעתיים מזה שהם חשים כלפי לה פן.

מקרון כבר התמודד בעבר בבחירות מול לה פן שעלתה מולו לסיבוב שני של הצבעה לפני חמש שנים. באותה מערכת בחירות סיים מקרון עם 66.1 אחוזים מהקולות והביס בפער גדול את לה פן שנאלצה להסתפק ב-33.9 אחוזים בלבד. אבל הפעם, כך צופים מכוני הסקרים, צפוי הפער בין השניים להיות קטן בהרבה.

העליה בכוחה של לה פן נזקפת לשתי סיבות עיקריות: היא עבדה קשה מאוד במשך כל השנים האחרונות כדי לרכוש לעצמה תדמית מרוככת, ואף יצרה סכסוך פומבי בינה ובין אביה האנטישמי המובהק, כדי להרחיק את עצמה ממורשתו הפוליטית, ולמצג את עצמה מחדש כאשת ימין לגיטימי שאינו קיצוני גם אם הוא תקיף ועומד על שלו. הסיבה השניה נוגעת ליוקר המחיה והניתוק של מקרון מהפריפריה, שסובלת ממיתון כלכלי חמור מאוד, בעיקר בצפון צרפת, שם התמיכה בלה פן גורפת ומוחלטת.

הקהילות היהודיות כולן הודיעו כי הן תומכות במקרון, וקראו להצביע למקרון, לה פן כבר אמרה כמה פעמים שהיא שואפת לאסור שחיטה יהודית כשרה בצרפת, דבר שגורם חשש גדול בקרב היהודים המתגוררים בצרפת.

צרפת בחירות מארין לה פן עמנואל מקרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד