כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הפר את פקודת צה"ל

לאחר שהצטלם עם חיילים בשבת, הרמטכ"ל מתנצל: "טעיתי"

בעקבות מסיבת העיתונאים שערך הרמטכ"ל בסעודת השבת במחנה עופר, והצטלם בין היתר עם חיילים דתיים תוך כדי חילול שבת, הרמטכ"ל אביב כוכבי הביע את התנצלותו בפני מפקדי וחיילי הגדוד

לאחר שהצטלם עם חיילים בשבת, הרמטכ"ל מתנצל: "טעיתי"
הרמטכ"ל אביב כוכבי צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ראש המטה הכללי, רב אלוף אביב כוכבי, הביע את התנצלותו בעקבות הצילום שתועד בשידור חי במחנה עופר לאחר הפיגוע בתל אביב: "טעינו בכך שהשיחה צולמה ושודרה לאחר כניסת השבת". תשובת לשכת הרמטכ"ל ניתנה במענה לפניית ארגון תורת לחימה בעקבות חילול השבת לפני שבועיים (שבת הגדול) באמצעות מסיבת עיתונאים מתוך סעודת השבת במחנה עופר.

בפניה של ארגון תורת הלחימה נכתב לרמטכ"ל: "ימים לא פשוטים עוברים על אזרחי ישראל היהודים, ועל כוחות הביטחון – החווים התקפת רצח פראית מצד אויבינו הערבים. אנו בטוחים כי הינך עוסק במלאכת הקודש של ביטחון ישראל יומם ולילה, שבת וחול, ועל כך עם ישראל כולו מעריך אותך".

"דווקא משום כך", הודגש במכתב, "הזדעזענו עד מאד לדעת במוצאי שבת קודש כי בחרת לחלל את השבת, תוך עבירה על הוראות הפיקוד העליון המפורשות, על הנורמות בצה”ל, ותוך כפיית המעשה החמור על חיילים שומרי שבת".

"ולצורך מה?" תמהו בארגון. "לא לצורך מבצעי, עליו מצווה לחלל את השבת כפי שצה"ל בפיקודך עושה מדי שבוע במסירות נפש, אלא לצורך יחסי ציבור ועוד אייטם של דובר צה"ל".

"הרמטכ"ל, פנו בארגון באופן ישיר, פגעת בשבת, הערך הקדוש הלאומי של אומתנו. הדבר מחייב תיקון, בוודאי כאשר הוא מגיע מאדם מכובד כמוך".

"אנו רוצים להאמין כי עשית את המעשה בשגגה, תוך חוסר תשומת לב ותוך כדי העשייה המבצעית האינטנסיבית מול האויב הערבי המרים ראש בכל רחבי ארצנו. אך זו בדיוק חובתך, לעסוק בעשייה זו, ולא להיגרר אחרי יחסי ציבור מיותרים תוך רמיסת השבת, הפקודות ופקודיך” הוסיפו.

"אנו קוראים לך: התנצל בקולך. שמש דוגמא למפקד שיודע לכבד את עצמו ואת חייליו ולהודות בטעות. על תיקון כזה אמרו חז"ל כי אפילו זדונות נהפכים לזכויות, קל וחומר שגגות". המכתב החריף הסתיים בברכה כי "זכות שמירת השבת תצטרף לזכויות הרבות שלך ושל צה”ל כולו – בקיום מצוות עזרת ישראל מיד צריו ובהגנה על מדינתנו מדינת ישראל."

לאחר ההתנצלות של הרמטכ"ל, נמסר מארגון תורת הלחימה: אנו מקווים כי חילול שבת בוטה זה לא יחזור על עצמו. הרמטכ"ל גילה גדלות נפש בהודאה בהתנהלות החמורה. זכות שמירת השבת כהלכה, ולהבדיל כפקודה, תעמוד לחיילי ומפקדי צה"ל המוסרים נפשם למען ביטחון ישראל יומם ולילה, שבת וחול.

נזכיר כי כבר ביום ראשון שלאחר האירוע, דובר צה"ל תא"ל רן כוכב התנצל על חילול השבת המיותר ואמר בריאיון ברדיו 103FM כי הוא רואה בשקיפות "ערך עליון", והשבוע הרמטכ"ל קיים שיח פתוח עם לוחמים ותצפיתניות, נתן מענה ללא כל הגבלה לכל שאלה. "המטרה", לדבריו, "הייתה לאפשר לציבור גישה לא מוגבלת ובשקיפות מרבית לדברי הרמטכ"ל. באשר לצילום והשידור שנכנס לאחר כניסת השבת, אנחנו התחלנו כמובן את הכינוס לפני כניסת השבת, אנחנו נלמד ונשתפר וחשוב לי לומר באופן אישי שלא הייתה לי או לנו כל כוונה לפגוע ברגשותיו של אדם, ואם טעינו, אני מתנצל על כך".

אביב כוכבי צה"ל שמירת שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד